Wat is Gerehydrateerd soja-eiwit?????

Hallo,

ik ben sinds kort vegetariër en ik eet dagelijks 200gr vegetarische balletjes van den Aldi. Het merk is "Soygood" maar ik vind nergens informatie over dit bedrijf! Weet iemand toevallig hoe ik hen kan contacteren???

Mijn 2de vraag: op de verpakking staat er dat er 58% Gerehydrateerd soja-eiwit aanwezig is, maar wat bedoelen ze nou met "Gerehydrateerd" ???????????

3de vraag: ik wil namelijk te weten komen hoeveel mineralen er exact in het product aanwezig zijn maar op de verpakking staat niet alles op en meer info over het bedrijf vind ik ook niet :( ik wil vooral weten hoeveel mg koper er aanwezig is in dit product...

En laatste vraag: zijn de volgende bestanddelen ongezond? Wat ze zitten er namelijk ook in, zie hieronder:

- verdikkingsmiddel (guargom)
- gistextract
- glucosestroop
- emulgator (soja-lecithine)

Ik zal jullie vreselijk dankbaar zijn moest ik meer te weten kunnen komen over dit product.....

Gemeende groetjes,
Sofie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom eet je dagelijks dezelfde vegetarische balletjes?
Dat is niet bepaald afwisselend, dus niet bijzonder gezond en ook niet bijzonder lekker (die balletjes zijn misschien wel lekker, maar na een week komen ze toch je neus uit?) Er bestaan meer dan 100 vegetarische vleesvervangers in Nederland, en daarnaast kan je ook nog peulvruchten (kidneybonen, linzen, kikkererwten, etc.), noten, zaden en ei eten in plaats van vlees.
Wat meer afwisseling lijkt mij zeer aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zat ik me ook al af te vragen, niet gezond nee, elke dag hetzelfde. Probeer ook eens tempeh, tahoe, seitan, er zijn zoveel vegetarische kookboeken op de markt voor als je niet weet hoe deze producten klaar te maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vraagstelster heeft elders aangegeven dat ze al zes maanden lang niet meer normaal eet. Waarom dat zo is, is vooralsnog onbekend. We weten slechts dat ze al een half jaar eetproblemen heeft, dat ze antidepressiva nodig heeft, en dat ze diverse andere problemen heeft die op het grensvlak tussen het lichamelijke en het psychische liggen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oeps... vraagstelster heet Sofie, maar ik ontdek net dat ze een 23-jarige jongeman is:
http://www.goeievraag.nl/vraag/man.307601 . Doet me denken aan dat lied, "a boy named Sue"... ;-)

Antwoorden (2)

Hallo Angel, het product dat bij jullie in België Soygood heet, wordt in Nederland in Holten gefabriceerd door een fabriek met de naam Vivera. Ik heb hier wat info over je vegetarische balletjes gevonden. Als je nog meer vragen hebt, dan kan je misschien beter even zelf contact met de fabriek opnemen.

Ingrediënten: 58% gerehydrateerd soja-eiwit, water, plantaardige olie, scharrelkippenei-eiwit, tarwegluten, ui, aroma, zout, specerijen, tarwezetmeel,
gemodificeerd aardappelzetmeel, mineralen (calcium, ijzer), verdikkingsmiddel (guargom), gistextract, glucosestroop, knoflookpoeder, emulgator
(sojalecithine), maltodextrine, vitaminen (C, B6, B1, B12).

Allergie informatie: Bevat ei, soja en tarwe (gluten). Geproduceerd in een bedrijf waar ook pinda's worden verwerkt.

Voedingswaarde per
100 gram:
Energie (kj): 1061
Energie (kcal): 254
Eiwitten (g): 22,4
Koolhydraten (g): 8,4
Suikers (g): 2,1
Vetten (g): 13,8
Verzadigde vetten (g): 2,1
Voedinsvezels (g): 3,9
Natrium (g): 0,70
Ijzer (mg): 2,1 (15%)*
Vitamine B1: 0,2 (15%)*
Vitamine B6: 0,2 (15%)*
Vitamine B12: 0,38 (15%)*
Vitamine C: 12 (15%)*

*Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Toegevoegd na 7 minuten:
Soja-eiwit...

is een onderdeel van soja
kan verwerkt worden tot gehydroliseerd soja-eiwit en gerehydrateerd soja-eiwit
is een specifieke versie van plantaardig eiwit
is een algemene versie van gefermenteerd soja-eiwit

gerehydrateerd betekent dat het product eerst gedroogd is en dat er naderhand weer vocht aan toegevoegd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gezondheid en ongezondheid van voedingsmiddelen kun je vinden in het boek: E= eetbaar? Alle E-nummers en de belangrijkste additieven Of bekijk de website http://www.goedgeweten.be/
Ik ben niet zo'n voorstander van produkten met soja. Je kan ook best een keer eten zonder iets van vleesachtig iets. Bijv. spaghetti met lekker zelfgemaakt tomatensaus. of gebakken aardappeltjes en daarbij boontjes in tomatensaus, Bij de jumbo hebben ze in de rechtopstaande diepvries, bio groentehamburgers ( hier tenminste) 2,29 voor 2 stuks, kleine groene vierkante kartonnen doosjes. Zijn ook erg lekker.