Heeft iemand typische tips voor vegetariërs?

Onlangs kwam ik te weten dat ijzer uit groenten moeilijker door het lichaam wordt opgenomen, en dat je daarom best vitamine C eet bij het eten van ijzerrijke groenten, omdat vitamine C de opname van ijzer bevordert. Nu vraag ik me af of er nog van die typische tips zijn?

Toegevoegd na 15 uur:
Ik bedoel niet de basis van een vegetarische levensstijl, die ken ik al.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Eet elke dag wat omega 3-rijke ingrediënten, bijvoorbeeld gebroken lijnzaad, lijnzaadolie of walnoten.
Onderstaande dingen leveren ieder genoeg omega3 voor één dag:
1/2 eetlepel lijnzaadolie (niet verhitten!)
2 eetlepels gebroken lijnzaad
17 gram chiazaad
2-3 eetlepels koolzaadolie
9 walnoten (18 halfjes)
2 cups tofu

Lijnzaadolie en lijnzaad zijn het meest praktisch, omdat je er maar zo weinig van nodig hebt. Gebroken lijnzaad is te koop in supermarkten, lijnzaadolie in biologische winkels/natuurvoedingswinkels.

Lijnzaadolie kan je door salades doen of door (soja)yoghurt/smoothies. Het is wel een vrij sterke smaak, waar sommige mensen aan moeten wennen. Laat de fles ook niet te oud worden, dan wordt de smaak viezer en veel sterker.
Gebroken lijnzaad kan je eten in je muesli, (soja)yoghurt, over een boterham met pindakaas of chocopasta strooien, of eventueel over je maaltijd heen.
Lijnzaadolie mag niet verhit worden, gewoon lijnzaad denk ik ook niet.

Er bestaan ook vegetarische supplementen met omega3olie met long-chain-omega3 (al is niet duidelijk of dat als vegetariër nodig is of überhaupt voordelen biedt), gemaakt uit algen.

Om genoeg omega3 binnen te krijgen, kan het ook nodig te zijn je omega6-inname wat te beperken, door bijv. olijfolie te gebruiken ipv zonnebloemolie.

Zoek je alleen tips qua gezondheid of ook andere?
In het laatste geval: bezoek eens biologische winkels/natuur(voedings)winkels, daar heb je erg veel interessante producten. Specifiek vegetarisch, zoals allerlei heel andere vleesvervangers, snoep zonder gelatine, vegetarische kaas, zuivel en ei die iets minder dieronvriendelijk zijn. Maar ook veel leuke niet specifiek vega dingen, zoals allerlei granen ed. die je in supermarkten niet vindt.
Bezoek ook eens toko's, met name bij Aziatische winkels vind je allerlei aparte vleesvervangers, en allerlei groente en fruit die we in Nederland niet echt kennen.
Er is zo ontzettend veel heerlijks te ontdekken! :)

Toegevoegd na 14 minuten:
Aanraders van bij Aziatische winkels zijn Mock Duck (een soort seitan, maar dan met een ander smaakje) en Tempeh (gefermenteerde soja. Wel marineren want dan wordt het waanzinnig heerlijk, ongemarineerd is het voor veel Nederlanders oneetbaar). Silken tofu/zijdetofu is ook leuk, dat is een heel erg zachte tofu, die kan je bijvoorbeeld ook gebruiken in toetjes, ijs en slagroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je egt geen dierlijke producten mag eten zou ik aanraden zoek naar groenten en fruit met eiwitten maar als je wel melk en kaas mag eten zou ik aan raden eet vooral kaas. Want in vlees zitten veel eiwitten en als geen vlees kan eten moet je naar andere producten zoeken met eiwitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaas is nou niet bepaald het gezondste voedingsmiddel, en ook niet echt een goede vleesvervanger. Het bevat nauwelijks ijzer, niet echt veel B12, en wel veel verzadigd vet.
De eiwitten uit vlees kan je beter vervangen met andere eiwitrijke producten, als peulvruchten, sommige kant-en-klare vleesvervangers en ei.
Ook een vitamine B tekort ligt op de loer, slik daarom een vitamine B complex
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vitamine b12 komt het meest voor in vlees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
B12, ja, maar niet alle B-vitamines.
Bovendien is B12 ook terug te vinden in andere dierlijke producten (eieren, melk, kaas,...)
Veganisten hebben een risico op B12-tekort, maar vegetariërs niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vegetariërs hebben ook een risico op een B12-tekort hoor.
Je moet behoorlijk wat zuivel en/of ei eten om genoeg B12 binnen te krijgen. Er zijn vegetariërs die ruim voldoende daarvan gebruiken, maar ook genoeg vegetariërs die daar niet automatisch genoeg van nemen.
Er zijn tegenwoordig wel allerlei producten die verrijkt zijn met B12, zoals sojamelk, sojayoghurt en allerlei vleesvervangers. En er zijn goede B12-supplementen te krijgen, die werken ook prima.
Zorg voor voldoende vitamine c rijke producten zorgen. Vitamine c verhoogt de opname capaciteit van ijzer.

- noten eten (oa foliumzuur, vetten, zink, calcium)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet afwisselend en voedzaam.

Eet volkoren producten, zoals volkoren (meergranen) macaroni, brood, zilvervliesrijst. Zorg dat je bijna elke dag bonen eet. In broccoli zit veel ijzer. Eet verschillende soorten noten en zaden.

Informeer ook bij de Nederlandse Vegetariërs Bond. Zie link hieronder.

Toegevoegd na 3 uur:
Zelf heb ik nog nooit last gehad van ijzertekort (of andere tekorten) gedurende mijn hele vegetarische leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem altijd walnoten.
dit is mij door een diëtiste vertelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Walnoten zijn een goede omega3-bron.
Er is vegetarische plantaardige kaas!
Deze heet KeesKaas.
Echt lekker, precies echte kaas.
Kijk op www.keesmakers.nl
Je kan een proefpakketje aanvragen op bovengenoemde site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kaas is niet plantaardig, het hoofdingrediënt is gewoon melk, dus dierlijk. Het bevat alleen geen dierlijk vet. Er bestaat wel allerlei écht plantaardige "kaas trouwens, zoals Cheezly (Redwood), Yakso en Tofutti (smeerkaas), te koop bij veel biologische winkels.
En No-Muh (Vegusto), Wilmersburg, Sheese (Bute Island),
Teese en MH Foods, oa. te koop bij http://www.veggiedeli.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag ging over vegetarisme en niet over veganisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik, dat zeg ik toch ook niet?
Maar jij zegt dat die kaas plantaardig is, en dat klopt niet, want melk is niet plantaardig. Wel vegetarisch, maar niet plantaardig.
De inname van vitamine B12 is een risico.
Vervang vlees daarom gevarieerd en volwaardig. Eet voldoende groente en bruin brood. Soms is vit. B12-supletie te overwegen. bijvoorbeeld als je door omstandigheden niet gevarieerd vegetarisch kunt eten.
Voor een goede ijzer -en caLciumopname kun je beter geen koffie en zwarte thee bij de maaltijd drinken. Dit geldt vooral voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd en in de overgang!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat broccoli heel veel vitamine C bevat.
Volgens toegevoegde tabel wel in elk geval. Had op tv een of ander onzinnig interview gezien dat het nodig zo zijn om pilletjes te slikken als je vegetarisch zou eten.
Nou, een foute stellingname en toen ben ik even gaan zoeken op internet naar gegevensbronnen. Deze tabel kwam ik daar tegen. Als je voldoende afwisselend eet en niet te vet dan hoeft dat helemaal niet. Het is bovendien helemaal niet goed om zonder overleg met een arts of diëtiste langere tijd vitaminesupplementen in te nemen. Vitamine C is dan niet zo erg, omdat een teveel wordt uitgescheiden. Andere vitamines die kunnen wel schadelijk zijn als je daarvan teveel neemt. Daarvan geldt ook een maximale dosis per dag geldt.
De toegevoegde tabel kan je wel gebruiken om de voedingswaarde te bekijken van een aantal groenten. Zo is sla helemaal niet zo gezond als altijd gedacht wordt. Misschien dat er ook bedoeld wordt dat het lichaam rauwkost niet zo goed kan verwerken. Misschien is het goed om gewoon gaandeweg even op internet op te zoeken bij je huidige eetpatroon of het voldoende afwisselend is. Bij het mijne kwam ik niet echt manco's tegen. Ik eet heel veel zuivel, soms vis, veel peulvruchten en noten. Veel vers maar dan gekookt.
Even spelen met de tabel kan heel veel aanvullende informatie geven.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ook op de site van het voedingscentrum kan je een aantal wetenswaardigheden over bijv. (zie) opname vitamines kunnen nalezen. Kort komen bevordert inderdaad de opname van vitamines uit groenten. Dat soort informatie even tegen je huidige eetgewoonten aan te houden.