ben ik vegetarisch?

ik eet geen kip, varken of vis. het enigste vlees dat ik eet is een heel klein beetje gehakt een keer in de twee weken door mijn pasta. ben ik nu voor 90% vegetarisch of heeft dit een andere benaming?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de hamburgers die je bakt? :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed bezig hamburgerbakker
ItisILeClerc
12 jaar geleden
je bent een fake-etariër
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou me niet druk maken om 'wat je bent', in welk hokje je past. Je kan gewoon zeggen dat je grotendeels vegetarisch eet, en dan begrijpen mensen ook wat je bedoelt, je hoeft niet per se iets te 'zijn'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ItisILeClerc: hij is fijn!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent nooit vegetarisch, want dan was je een groente, fruit of noot, je kunt hooguit vegetariër zijn. In jouw geval dus flexitarier.
Snuffel
12 jaar geleden
vegetarisch moet vegetariër zijn. Dat is heeft een essentieel betekenisverschil. Zoek maar op in het woordenboek.
Snuffel
12 jaar geleden
Oh, stippel was me voor. sorry voor de herhaling.

Antwoorden (11)

Dat heet een flexitarier, je eet dan maar af en toe vlees/vis.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dát ben ik... nooit geweten dat er een naam voor is! Tnx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik dacht even dat je een grapje maakte...
Ritsuka
12 jaar geleden
nee hoor, het is een echte term :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pescotariër kende ik wel (dat ben ik trouwens :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maddy: Zo werd de term in vegakringen inderdaad altijd gebruikt. Natuur en Milieu gebruikt de term echter op een andere manier, en heeft daar een hele campagne van gemaakt, waardoor de term nu op 2 verschillende manieren gebruikt wordt. Ik vind het persoonlijk logischer om de oude termen aan te houden: iemand die standaard af en toe vlees of vis eet een parttime-vegetariër noemen en iemand die alleen wanneer het niet echt anders kan vlees of vis eet, een flexitariër. Dan staat 'flexi' ook echt voor flexibiliteit, en kan je onderscheid maken tussen die 2 verschillende manieren.
Kristal
12 jaar geleden
Klopt, zo noem je dat. Flexitarier.
+1 Ik ben Pescotarier (= Viseter).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar woord, eigenlijk, pescotariër..
Dat zou eigenlijk als je het met vegetariër vergelijkt betekenen dat je louter vis zou eten, en het is natuurlijk vegetarisch + vis.
Gevogelte + vegetarisch kan ook, dan heet je een pollotariër, en iemand die alles behalve rood vlees van een zoogdier zou eten heet een pesco-pollotariër.
Allemaal onderdeel van het semi-vegetarisme. Zo, genoeg gezeurd over woorden vandaag, op naar de keuken! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term vegetariër is ook niet 100% correct, want ook als je niks dierlijks eet (als totaal-vegetariër of veganist), eet je veel meer dan alleen plantaardige dingen. Denk aan dingen als zout (mineraal), bepaalde vitamines (afkomstig van micro-organismen), paddestoelen (schimmels).
En de term lacto-ovo-vegetariër (tegenwoordig vaak afgekort naar simpelweg vegetariër) bevat weer geen woord voor honing, een dierlijk ingrediënt wat ze wel eten.
Ik ben het met je eens, weg met de woordenboeken en op naar de keuken! :)
Kristal
12 jaar geleden
Oké Bas, ik loop even achter je aan, wat eten we vandaag?
;-))
Kristal
12 jaar geleden
Fynnya, eet smakelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tomatensoep*), broccoli, frietjes, tonijnsalade*), vanillepuddingappeltaart*) (nog 1 stukkie over) en koffie toe.
* Homemade...
En dat met en licht verfluchtje in huis, pesco-flexatarisch dus, haha.
Kristal
12 jaar geleden
mjammie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Basmeyer: Flexatarisch, geweldig voor als je weer eens aan het muren witten bent!
Kristal
12 jaar geleden
:-)))
Nee, net als dat je niet 'een beetje zwanger' kunt zijn, kun je niet een beetje vegetariër zijn als je af en toe vlees eet.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet toejuich, vind het een uitstekend principe!
12 jaar geleden
Vegetarisme gaat vaak uit van idealisme of levensovertuiging. Jij eet kennelijk geen kip, varken of vis omdat je dat niet lekker vindt, wel door je pasta. Maar is het echt nodig om jezelf een label op te plakken: ik ben 90% vegetarisch. Je bent een pastacarnivoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat de vraagsteller het niet lekker vindt?
Misschien eet hij/zij het wel alleen door de pasta omdat hij/zij nog thuis woont en zijn/haar ouders pastasaus kopen waar al gehakt doorheen zit.
Kristal
12 jaar geleden
Een Vegetarier is gewoon een benaming voor iemand die geen vlees eet. Punt. Of dat nou uit idealistisch oogpunt is of om gezondheidsredenen of gewoon zomaar, dat maakt niets uit. Als je, om welke reden dan ook geen vlees eet, ben je Vegetarier. En eet je af en toe vlees, om welke reden dan ook, dan wordt je in de voedingswereld Flexitarier genoemd. Geen min van mij, ik min niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent toch pas vegetariër als je geen vlees eet omat je het zielig vind???..
Kristal
12 jaar geleden
Nee hoor, het is gewoon iemand die geen vlees eet, en dat kan om verschillende redenen :-) vegetariër
Uitspraak: vexəˈtarijər de -woord (mannelijk) vegetariërs Zelfst. Naamw. iemand die geen voedsel eet dat van gedode dieren afkomstig is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje: daar verschillen de meningen over, of je pas over vegetariër kan spreken als het vanuit een bepaald standpunt is. Officieel is het gewoon iemand die geen vlees eet. Persoonlijk zou ik nooit 'zieligheid' noemen als argument, zielig is iemand wiens verjaardag vergeten wordt ofzo. Moeten leven als slaaf, zonder eigen rechten, mogelijk je leven lang opgesloten zitten zonder ooit naar buiten te mogen, en uiteindelijk vermoord worden, gaat wel iets verder dan 'zielig'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en dan krijg je nog mensen die zeggen: Vis is geen vlees, ik ben vegetariër, dus ik eet vis.. :\
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ytje: dan heet die een "pescotariër"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje Dan zouden alle inwoners van Volendam, Urk en talloze vissersdorpen over de hele wereld "vegetariër" zijn, dus niet. Een vis is een dier. Trouwens schelpdieren, garnalen, mosselen etc. worden ook niet door vegetariërs gegeten.
Het lijkt er meer op dat je gewoon geen vlees lust en niet uit principe geen vlees eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, en? Wat maakt dat uit? Geen min van mij, ik min niet.
Een echte vegetarier eet ook echt geen vlees, je kunt het niet part-time doen ofzo, als je af en toe vlees eet ben je geen vegetarier. Dan kunnen mensen natuurlijk wel dingen gaan verzinnen als flexitarier en pescotarier, omdat het dan toch goed klinkt maar een echte vegetarier eet geen vlees.

Als het is omdat je het niet lust anders dan door de pastasaus dun ben je ook geen vegetarier omdat je het niet met de goede intentie niet eet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je bent een mens van vlees en bloed. Daarom kan je nooit vegetarisch zijn. Je kunt er wel voor kiezen om vegetariër te worden of vegetarisch te eten. Maar zoals anderen al zeiden, het lijkt er meer op dat je een flexitarier bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent geen vegetarier maar je wordt er een.

Vegetarier is een levenswijze sommige mensen willen nu eenmaal geen vlees of vis eten omdat ze tegen het slachten zijn of andere reden.

Inplaats van vlees of vis eten ze andere soort eten dat veel eiwitten en andere stoffen dat normaal vlees en vis bevat.

Weinig vlees eten wil niet zeggen dat je vegetarisch bent sterker nog ik zou het af raden want vlees heeft bepaalde stoffen die je nodig hebt en als je geen specifiek dieet hebt kom je in de problemen.

Ik zou het geen naam geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je een part-time vegetarier - of gewoon iemand die geen vlees lust natuurlijk. Echt vegetarisch eten betekent wel dat je de eiwitten uit het vlees moet vervangen door andere artikelen. Alleen maar het vlees weglaten uit je menu en niet vervangen, is niet erg gezond. Zolang je twee keer in de week nog vlees is het dat geen probleem, maar wordt het minder, dan moet je aan vleesvervangers gaan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine aanvulling: jij bedoelt het misschien niet zo, maar sommige mensen denken bij vleesvervangers alleen aan kant-en-klare burgers, balletjes, tofu etc. Die kan je inderdaad eten (lekker!), maar zijn zeker niet noodzakelijk, ook met peulvruchten, noten en zaden kan je prima aan je eiwitten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik bedoel nadrukkelijk geen nepvlees, dat vind ik persoonlijk al een reden om NOOIT vegetariër te willen worden zo vies, en zelf kies ik op ' vleesloze' dagen nogal eens voor kaas, eieren (ook heel voor de hand liggend), noten en bonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
proxner, dat heet een veganist. :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje: niet per se, iemand die geen ei en vlees eet, kan ook lacto-vegetariër of totaal-vegetariër zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook is er een groep mensen die helemaal geen van dieren afkomstige voedingsmiddelen eet, zoals eieren en zuivel. Dit noemt men strikt-vegetarisme of veganisme. Veganisten beperken hun inzichten niet tot etenswaren. Zij gebruiken bijvoorbeeld ook geen wol of leer. Vegetariërs die wel eieren eten, maar geen zuivel, worden "ovo-vegetariërs" genoemd. Vegetariërs die wel zuivel eten, maar geen eieren, worden "lacto-vegetariërs" genoemd. Deze groep is voornamelijk te vinden onder aanhangers van het hindoeïsme. Vegetariërs die zowel eieren als zuivel eten, heten "ovo-lacto-vegetariërs".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen worden die uitdrukkingen "ovo-", "lacto-" en "strikt-" vrijwel nooit gebruikt. Als je wordt uitgenodigd om ergens te eten, dan geef je gewoon aan dat je vegetariër bent en dat je bijvoorbeeld ook geen ei wilt eten.
rose
12 jaar geleden
@Marleen: Ik ben al veertien jaar vegetariër, Marleen, en eet met genoegen zo nu en dan een vleesvervanger ('nepvlees'). Gisteren nog een kroket. Ik heb wel eens vleeseters kroketten en bitterballen van GoogBite laten proeven, en de meesten zijn het erover eens dat ze net zo goed smaken als, zo niet beter dan, reguliere kroketten. Het kan zijn dat je het verkeerde 'nepvlees' hebt gegeten, of dat je teveel dezelfde smaak als vlees verwachtte. Vleesvervangers zijn de laatste jaren overigens veel beter geworden. Omdat je niet per se 'nepvlees' hoeft te eten als vegetariër kan dat natuurlijk logisch gesproken geen reden zijn om niet vegetariër te worden. En als je nog regelmatig vlees eet, hoef je op 'vleesloze dagen' helemaal niet te zoeken naar vleesvervangers, omdat je dan zeker van alle stoffen die je uit vlees zou kunnen halen meer dan voldoende binnenkrijgt. Vlees is, overigens, een dermate weinig nuttige toevoeging aan ons dieet dat er überhaupt nauwelijks reden is om vleesvervangers te eten, anders dan voor de variatie en de smaak. Toen ik overwoog geen vlees meer te zullen eten overlegde ik met mijn huisarts hoe ik tekorten zou kunnen voorkomen. Deze verzekerde mij dat een normaal dieet, als daar zo nu en dan peulvruchten in voorkomen, voldoende gevarieerd is en dat het vervangen van vlees onnodig was. "Van die stoffen waarvan vlees een belangrijke bron is," zo zei hij, "krijg je al voldoende binnen als je één a twee keer per jaar een plakje boterhamworst op je brood eet, en dan zitten die ook nog meer dan voldoende in ander voedingsmiddelen.".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, smaken verschillen. Ik vind sommige merken 'vleesvervangers' ook echt oneetbaar, en andere juist weer heerlijk.
Zeggen dat ze in hun algemeen lekker of vies zijn, is sowieso nogal lastig, omdat er een aantal honderden soorten zijn in Nederland; ik denk dat er weinig mensen bestaan die alle soorten geproefd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hetzelfde dat mensen zeggen dat ze sprinkhanen (ed) vies vinden, terwijl ze het nog nooit op hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, ik heb wel regelmatig vleesvervangers gegeten, en hoewel ik de valess-schnitzels wel lekker vind, vind ik de rest echt zodanig niet lekker dat ik liever het vlees dan maar helemaal weglaat. Maar eerlijk is eerlijk ; één vleesloze dag in de week vind ik voorlopig al heel mooi. Sprinkhanen vind ik ook niet echt lekker trouwens : meelwormen wel ; net gebakken spekkies of de randjes van een omelet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Proxner : de eieren die je in de winkel koopt, van eender welke herkomst ,zijn altijd ONbevrucht en dus GEEN ongeboren kuikens !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen eten geen eieren omdat dit wel een kans op leven heeft tenietgedaan. Dat is hetzelfde dat een zaadlozing zonder dat het bevruchting tot gevolgd heeft, ook vaak wordt minacht (door bijvoorbeeld de paus) omdat dit de kans op leven teniet doet.
er is geen grens voor hoelang je geen vlees eet, om vegetarier te worden genoemd, dus op het moment dat je weer geen vlees eet ben je dus weer vegetarier, klinkt misschien stom en dat is ook wel een beetje zo, we zijn dus stiekem allemaal wel een beetje vegetarier, snachts vooral :) maar als jij graag vegetarier wil zijn, op deze ene keer in de 2 weken na, dan ben je toch lekker vegetariër, mag je zelf weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent sowieso niet vegetarisch. Als je een vegetarier bent is het eten dat je eet vegetarisch, maar jij niet. Jij bent immers van vlees en bloed en een beetje carnivoor zou je rauw lusten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent pas vegetariër wanneer je volledig stopt met het eten en gebruiken van producten waar dieren voor zijn gestorven (vlees, vis, leder, gelatine, stremsel...) Velen noemen zichzelf echter al vegetariër wanneer ze geen vlees, vis en gevogelte meer eten maar wel nog gelatine en stremsel consumeren en leder gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je geen enkel product wilt gebruiken waar dieren voor gestorven zijn, komen daar ook nog commerciële eieren bij (inclusief biologische), commerciële zuivel, de meeste commerciële wol. Voor eieren zijn er bijvoorbeeld kippen nodig, dus moeten er allemaal kuikentjes geboren worden, de helft is haantje en dus voor ons 'waardeloos' en wordt dus gedood.
Koeien worden op een gegeven moment minder productief en dus duurder, dus worden ook zij uiteindelijk afgemaakt.
De meeste wol komt uit landen waar mulesing wordt toegepast, waarbij een deel van de schapen doodgaat aan verwondingen die hierdoor ontstaan zijn. Dieren hóeven niet te sterven voor zuivel, eieren en wol, maar in de reguliere zuivel-, ei- en wolindustrie gebeurt het standaard wel zeer veel.
Kristal
12 jaar geleden
@ Lievevrouwe.
Vegetarisme gaat toch echt over het eten van gedode dieren.
De meeste die ik ken letten zeker ook op gelatine en vegetarisch stremsel in kaas. Maar ik werk in een natuurvoedingswinkel dus het kan zijn dat ik inderdaad juist die mensen tegenkom die daar nog eens extra op letten. Als het gaat om geen leer dragen, dan zit je toch meer in de buurt van het veganisme. Die eten en dragen geen produkten van dieren, zelfs al zijn ze er niet voor gedood. Zoals een ei of melk bijvoorbeeld, dat eet men dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Kristal Voor leder zijn dieren gedood, hoor. Heb jij het niet over wol?
Kristal
12 jaar geleden
Maar Lievevrouwe,
leder éét je toch niet? ;-) vegetariër
Uitspraak: vexəˈtarijər de -woord (mannelijk) vegetariërs Zelfst. Naamw. iemand die geen voedsel eet dat van gedode dieren afkomstig is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Kirsital: Logischerwijs gebruikt een vegetariër dan ook geen voorwerpen van gedode dieren, toch
Kristal
12 jaar geleden
Lievevrouwe, jij hebt blijkbaar je eigen idee bij het vegetarisme maar die klopt niet helemaal. Jij hebt het eigenlijk over veganisme. Een veganist is iemand die uitsluitend gebruik maakt van niet-dierlijke voeding en materialen. Of iemand die hier naar streeft en al heel ver is. Hij/zij is tegen elk gebruik van dieren door de mens. Dit gaat van proefdieren tot circusdieren, van zijden lakens tot leren schoenen. Een veganist eet dus niet alleen geen vlees, vis, gevogelte, schaaldieren en gelatine maar hij/zij eet ook geen zuivel (melk en melkproducten zoals yoghurt, karnemelk, kaas, wei-(poeder) en vla), geen eieren en geen honing. En ook geen producten waar een dierlijk ingrediënt in verwerkt is. http://www.voedselencyclopedie.nl/Veganist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veganisten gebruiken inderdaad überhaupt geen dierlijke producten, maar vegetariërs letten er echt wel op of er ook voor hun gebruiksvoorwerpen geen dieren gestorven zijn. Bvb: vegetariër: wel wol, geen leer. Veganist: geen van beide.
Ik kan ermee leven dat dit niet de standaardopvatting is, maar ik vind het een beetje hypocriet geen vlees meer te eten maar dan wel het restproduct nog te gebruiken. Want zeg nu zelf, wat is er belachelijker dan een vegetariër met leren schoenen en een jas van konijnenbont?
Kristal
12 jaar geleden
Prima dat jij er zo over denkt, er zo mee omgaat.
Ik geef alleen in mijn reacties alleen aan wat vegetarisme en veganismevolgens het boekje inhouden, meer niet. Zelf ben ik pescotarier, eet al 25 jaar geen vlees meer behalve vis. Ik heb geen oordeel over mensen die wel vlees eten of leer dragen of etc etc.
Ieder doet dat op de eigen manier en eigen geweten.
Wat voor mij persoonlijk heel belangrijk is, is dus niet voor iedereen heel belangrijk.
Ik werk dus niet mee aan het mensen kwalijk nemen omdat ze eten en dragen wat ze eten en dragen, maar ik werk wel mee aan dierenwelzijn. Voor mijzelf is dat een positieve manier van benaderen en respect hebben voor iedereen en alles wat leeft :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lievevrouwe: ik vind het ook niet heel logisch om bij voedsel wel dingen te vermijden van dood dier, en buiten het voedsel niet (tenzij iemand wel graag minder dieren wil laten doden, maar én voedsel én kleding etc. teveel moeite vindt; of als iemand vegetarisch eet omdat hij geen lijken in zijn mond wil krijgen).
Maar de definitie van vegetariër gaat wel alleen over voedsel. Ik ken overigens wel aardig wat vegetariërs die buiten de voeding wel producten gebruiken waar dieren voor gedood zijn. Bijvoorbeeld omdat ze (ten onrechte) denken dat het een bijproduct is dat geen invloed heeft op de hoeveelheid dieren die gehouden en gedood wordt. Het is trouwens niet zo dat alle vegetariërs letten op gelatine, dierlijk stremsel, etc. Er is een grote groep die dat wel doet, maar ook een grote groep die dat niet doet.
Of je die laatste vegetariërs moet noemen, hangt af van welke definitie je gebruikt.
Ik persoonlijk noem hen wel vegetariërs. Gelatine en dierlijk stremsel vermijden, maar wel zuivel en ei eten, die waarschijnlijk veel meer invloed hebben op de hoeveelheid dieren die gedood worden, vind ik zo onlogisch dat dat voor mij geen criterium zou moeten zijn.