Is vegetariër zijn gezond?

Ik weet niet precies of het wel gezond is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlees is goed voor je dus gwn eeten iedereen blijft vlees eeten dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlees heeft bepaalde gezondheidsvoordelen, maar ook veel gezondheidsnadelen. Met mate kan het gezond zijn, maar veel mensen eten meer dan die hoeveelheid, waardoor het een ongezond effect heeft. En het is zeker niet onmisbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Coen22; in welke eeuw leef jij ?
Je praat met de mond van een 11-jarige, maar kraamt vooroorlogse onzin uit.
(En ja, ik ben een notoire vleeseter die daar nooit mee zou stoppen, maar ik bepaal niet voor een ander wat die moet doen).

Antwoorden (20)

Zolang je maar genoeg vervangende producten eet, is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ben al 13 jaar vegetariër, en ik ben heel gezond. Ik denk dat het nu misschien wel beter is om vegetariër te zijn, door alle antibiotica die de dieren ingespoten krijgen. Maar.. de groenten en het fruit worden ook bespoten..
Maar vegetariër zijn is niet slecht hoor, er wordt zelfs gezegd dat je haar er mooier door wordt (geen idee of het waar is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je precies allemaal nog wel eet.
Maar geen vlees eten, is in ieder geval niet ongezond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben al meer dan 8 jaar vegetariër, en ik heb niets slechts gemerkt aan me gezondheid. Vegetarisch eten is ook gezond, dus niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat het gezond is, weet niet of het gezonder is of minder gezond dan als je wel vlees eet.
Wel is het zo dat er allerlei belangrijke vitaminen, eiwitten etc inzitten die je lichaam nodig heeft. Zolang je dit op een andere manier binnen krijgt lijkt me het ´gezond´ om vegetariër te zijn!

Toegevoegd na 9 minuten:
correctie: '...etc in vlees zit die je lichaam nodig heeft...'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mens heeft eiwitten nodig, maar die hoeven niet per se uit vlees te komen. Ook de vitamines en mineralen die je uit vlees haalt, kun je met een vegetarisch voedingspatroon makkelijk binnenkrijgen - wel moet je soms opletten dat je voldoende variatie in je eten hebt, maar dat moeten de vleeseters ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Alle voedingsstoffen die je nodig hebt, kan je ook uit vegetarische voeding halen, je hebt geen vlees nodig.

Wel moet je dan natuurlijk zorgen dat je ook producten gebruikt om die voedingsstoffen uit te halen, zoals peulvruchten, zaden, noten, of 'vleesvervangers', en niet gewoon het vlees weg te laten.
Maar dat is allemaal niet zo moeilijk als sommigen denken, en het is echt niet zo dat je heel veel van voeding moet weten of de hele tijd moet opletten.

Een goede richtlijn kan zijn bij de avondmaaltijd één van bovenstaande producten gebruiken plus dagelijks een kleine portie gebroken lijnzaad (olie) of walnoot, en als vruchtbare vrouw wat fruit(sap) of verse groente bij ontbijt en lunch.

Lijnzaad(olie) kan lekker door de (soja)yoghurt, muesli en salade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mens is in principe een omnivoor (alleseter), dus vlees hoort 'van nature' wel bij ons dieet. Je kunt het makkelijk weglaten en toch nog alle eiwitten binnen krijgen die je nodig hebt, maar dan zul je wel bewust je voedingspatroon aan moeten passen en zorgen dat je je eiwit uit andere bronnen krijgt.

Dus vegetariër zijn kan heel gezond zijn, maar je kunt niet klakkeloos het vlees uit je dieet weglaten en er geen andere eiwitten voor in de plaats nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gevarieerd eet, is het gezond.
Je moet wel letten op waar je ijzer uithaalt. IJzer wordt minder makkelijk door het lichaam opgenomen uit plantaardig voedsel dan uit vlees. Je moet dus zorgen voor voldoende ijzer-inname (uit tofu, tempé, linzen, courgette, snijbiet en andere donkergroene groenten, volkorenbrood en bonen).
Wat de opname van ijzer kan bevorderen is het drinken van sinaasappelsap of het eten van vitamine C - rijke groente naast dat wat je eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben sinds geboorte vegetariër en nu ruim 50. Ik ben (afgezien van een griepje) nog nooit ziek geweest.

Ook de vele vegetariërs die ik ken, hebben nog nooit een ziekte gehad die te wijten zou kunnen zijn aan hun vegetarische voedingswijze.

Als je gewoon melk, kaas en eieren gebruikt. En verder volwaardige voeding, hoef je je geen zorgen te maken. Er zijn voldoende vegetarische kookboeken. En recepten op het internet.

Je kunt ook informatie krijgen bij de Nederlandse Vegetariërs Bond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik ben vanaf mijn geboorte vegetarier, en ben nu 56.
Behalve dat ik er 10 jaar jonger uitzie dan mijn leeftijdsgenoten, ben ik gezonder, fitter en veel minder vaak ziek/verkouden/stram, en heb nooit last van m'n maag of darmen.

Er is een ziekenfonds, dat korting geeft op je bijdrage, als je vegetarisch leeft.(doen ze niet, omdat ze dat zo leuk vinden natuurlijk....)

Mensen met reuma hebben minder klachten met een vegetarische leefwijze, en vegetariers hebben een snellere wondgenezing (zoals in veel ziekenhuizen na een operatie al is vastgesteld).

Omdat vlees erg zwaar verteerbaar is, (het blijft zo'n 36 uur in je spijsverteringskanaal), heeft je lichaam erg veel te doen om het verwerkt te krijgen. Groenten, fruit, zaden, noten en melkproducten zijn binnen 12 uur verwerkt, dus tegen de tijd dat je weer gaat eten, is je lichaam 'klaar' met het vorige dat je erin gestopt hebt.

Je zult je dus fitter voelen, minder 'zwaar', dan als je een T-bone-steak verwerkt hebt....

Ook ga je economischer om met de levensmiddelen die de natuur ons geeft. Al het vee, dat vlees moet worden, eet een vegetarisch dieet, alleen een veelvoud van wat een mens nodig heeft. Het vee maakt van gras en soja eiwitten, die jij dan op kunt eten als je het vee opeet. Maar jouw lichaam maakt óók eiwitten van 'gras en soja', maw. er valt een tussenstap weg, die heel veel land in beslag neemt, wat anders gebruikt zou kunnen worden voor het telen van groenten en granen voor menselijke consumptie. In onze overbevolkte wereld, waar zoveel mensen honger hebben, is het eigenlijk niet meer verantwoord levensmiddelen in vee te stoppen, wat maar een beperkt aantal mensen opeten, terwijl er zoveel meer mensen mee gevoederd zouden kunnen worden, als het niet aan vee gevoerd werd.

Nog afgezien van de groeihormonen en antibiotica, de onethische manier waarop er met dieren wordt omgegaan die opgegeten moeten worden (plofkippen, varkens op beton, gecastreerde biggen zonder verdoving, kalveren in kisten, 5 kippen op een A4tje), krijg je akelige ziekten als varkenspest, gekke koeienziekte, en andere verschijnselen als 'preventief ruimen'. Om van de CO2-uitstoot nog maar te zwijgen....

De zee wordt leeggevist om aan gekweekte vis te voeren, die wij dan kunnen opeten - hoe krom is dit? En de bijvang van dolfijnen en zeeschildpadden gaat overboord.

Ik kan alleen maar zeggen : het is gezonder (lichamelijk én voor je zieltje!!) om vegetarisch te leven!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ben je gezond omdat je gezond eet en leeft, zonder dat het perse met vegetarisme te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik niet beoordelen, omdat ik nog nooit een dier opgegeten heb - ik kan me alleen maar vergelijken met m'n wél vlees/vis-etende vriendinnen en leeftijdgenoten.
En dan hebben die vaker last van van alles dan ik, ondanks dat we allemaal bewust eten en proberen op onze lijn te letten ed.
En ik voel me er gewoon goed bij, dat er voor mij niet (volledig overbodig, want het is absoluut niet nodig....) een levend wezen maar één doel heeft : doodgemaakt en opgegeten te worden, en hoe dat leven er dan uitziet, komt veelal op de 2e plaats.
Daarvoor heb ik té veel bewondering voor alles wat leeft, scharrelt, graast en kinderen voortbrengt - voor mij hoeft niets dood - zelfs niet voor m'n schoenen of m'n tas.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het goed wat je doet hoor, maar het ging mij vooral om de redenering.
Vegetariërs zijn gezonder, dat is zo. Maar dat hoeft niet door het niet eten van vlees te komen. Mijns inziens komt het omdat ze in het algemeen gezonder en gevarieerder eten. Ze moeten ook wel, want ze moeten compenseren. Aan de andere kant eet niet elke vleeseter T-bone steaks, dat is een beetje vergelijkbaar met een liter ijs naar binnen werken. Het reuma verhaal gaat specifiek om varkensvlees.
Voor het stukje over wondgenezing geldt hetzelfde als met de algemene gezondheid. Beetje flauw van mij:
Wel oppassen met autorijden (of bus/trein)
Behalve de kilo's insecten zal je ook af en toe iets groters raken. maar zoals ik al zei, dat is flauw, want leven kost sowieso wat. Ook je energiebehoefte kost dierenlevens. (windmolens hakken vogels kapot, regenwoud wordt afgebrand voor biodiesel plantages)
Maar dan zou zelfmoord de enige optie zijn en laten we dat ook maar niet doen.
Ja, je kunt uitstekend en heel gezond fulltime vegetarisch eten, zolang je maar wel wat dierlijke producten (eieren, kaas, zuivel) binnenkrijgt. Gelukkig maar, want in hele grote delen van de wereld is het vleesaanbod beduidend kleiner dan bij ons, en is vlees echt een uitzondering of een feestmaal. Die mensen zijn echt niet allemaal ongezond - althans, niet door het geen-vlees-eten.

Iets anders is een strikt veganistische leefwijze. (Dus helemaal geen dierlijke producten in welke vorm dan ook). Je kunt er wel gezond oud mee worden, maar dan zul je wel vitaminesupplementen moeten slikken, met name vitamine b12. Ook is complete veganistische maaltijden samenstellen niet iets dat je op je eigen houtje moet doen, maar dat je echt moet leren uitbalanceren. Vandaag de dag mag dat echter met de vele kookboeken, tijdschriften en internet geen probleem meer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1.
Kleine aanvulling: In plaats van vitaminesupplementen kan je als veganist ook producten gebruiken die verrijkt zijn met B12. Sommige sojamelk bevat bijvoorbeeld net zoveel toegevoegde B12 per liter als de B12 in melk. En er zijn tegenwoordig ook allerlei soorten sojayoghurt, sojapudding en 'vleesvervangers' die verrijkt zijn met B12.
En er zijn op internet inderdaad een aantal heel goede voedingsrichtlijnen voor veganisten te vinden, waarmee je geen tekorten hoeft op te lopen.
Het is zeker gezond! Als je al nagaat dat het 72 uur duurt voordat een stuk vlees verteerd is, kan je de energie beter voor iets hardlopen gebruiken ofzo. In vegetarisch vlees zitten ook eiwitten en dat soort dingen die je nodig hebt. Als vegetarier kan je ook pindas of cashewnoten eten. Daar zitten ook sommige kleine vitamintjes in die ook in vlees zit.

Toegevoegd na 5 dagen:
Omdat het misschien niet zo duidelijk was wat ik bedoelde met vegetarisch vlees, ik bedoel natuurlijk: Vleesvervangers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vegetarisch vlees bestaat niet.
in vlees zitten ook goede stoffen die je nodig hebt (dus eigen nee maar deze zijn met medicijnen en vervangende producten te herstellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vegetarisme is een stap in de goede richting omdat je dan geen vlees en vis meer eet wat erg ongezond is, maar dat betekend niet dat wat je dan nog wel eet wel gezond is. Je kunt op duizenden manier vegetarisch eten. Het gaat om het eten van gevarieerde voeding wat onbewerkt is en vers.
Het meest gezonde eetpatroon bestaat uit peulvruchten, noten, zaden, (pseudo)granen, fruit (zee)groente, en essentiële oliën zoals hennepolie en lijnzaadolie en geen dierlijke producten. Dus geen vlees, eieren en melk (dat verzuurt je lijf). Volledig plantaardig dus. En het liefst zoveel mogelijk rauw en geen geraffineerde producten. Lees eens het boek Thrive diet van Brendan Braziër (topatleet) . Dan begrijp je ook waarom dit de meeste gezonde voeding is.
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/the-thrive-diet/1001004005912741/index.html

Bekijk ook eens de docu Food matters en zoek eens wat video's op Youtube van dr. Neal Barnard

http://video.google.com/videoplay?docid=-3214100593069532942

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vergeet er nog bij te zeggen, het is natuurlijk ook belangrijk om alles biologisch te eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je vandaan dat vlees & vis per definitie ongezond zijn? Heb je nog nooit gehoord dat vette vissoorten cholestorolverlagend werken? Dat kun je van een blaadje sla en een worteltje niet zeggen.
Ja! Eet rood fruit en rode groente (liefst rauw, dat is beter voor de spijsvertering) en eet minder voorbewerkt voedsel (bijvoorbeeld volkoren zuurdesembrood), det is beter dan voorbewerkt voedsel (zoals witbrood).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rauwe groente is niet per se altijd beter, ik heb ernstige darmproblemen gehad toen ik erg 'rauw en volkoren' at, en moest toen overschakelen op een makkelijker verteerbaar dieet. Nooit in één klap je eetpatroon veranderen en goed in de gaten houden of je lijf het wel trekt (dan merk je vanzelf dat alleen witbrood niet goed is en merk je het ook als je lijf niet tegen teveel rauwkost e.d. kan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom specifiek rood fruit en groente?
Ik ga niet zeggen dat het ongezond is, maar er kunnen wel problemen ontstaan met enkele aminozuren, met
name met L-carnitine.

Vooral voor kinderen vind ik het twijfelachtig of het wel gezond is.

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=103&id=367&page=9

Toegevoegd na 58 seconden:
Ook L-carnitine is trouwens als supplement te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken verschillende vegetarisch opgevoede kinderen, waaronder ikzelf. Nog nooit enig probleem gezien wat verband kan houden een voedingswijze zonder vlees. Eigenlijk nog nooit een gezondheidsprobleem gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verband ga je ook niet vinden, want stel je krijgt iets, wat is dan de oorzaak? Het missen van een aminozuur of uitlaatgassen, zware metalen, enzovoorts of een combinatie?
En wat als ze wel vlees hadden gekregen? Waren ze misschien nog slimmer, beter in sport, socialer geweest, of juist niet?? Dezelfde redenering werkt ook andersom.
Ik heb nog nooit problemen gezien met normaal, beperkt, biologisch rundvlees, gevogelte en wild.
(elke dag kiloknallers is weer een ander verhaal.) Bevolkingsonderzoek is nutteloos want vegetariërs hebben (gemiddeld) een andere levensstijl en een 30 jarig experiment met een grote groep mensen is ook bijna onmogelijk. Dierenproeven zijn te beperkt (en zijn niet wenselijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde alleen je twijfel ten aanzien van kinderen weerleggen. Er zijn miljoenen vegetariërs over de hele wereld. Een heel groot deel al generaties lang. En inderdaad, mijn kinderen zijn geen Einstein of Gandhi geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat je niet lukken, maar ik kan het bewijs ook niet leveren dat het slecht is. (
Zou best kunnen dat een bepaalde aandoening/ziekte mede veroorzaakt wordt een carnitine gebrek tijdens de jeugd. Ik vind dat je naar je lichaam moet luisteren.
Vlees vind ik lekker en ik denk dat het voor mij goed is. (bio en niet te veel)
Daarnaast is het voor mij bijna onmogelijk te compenseren: lactose intolerant en nogal gevoelig voor soja en glutamaat (o.a. E621, maar ook gist en gistextract)
vlees geeft je kracht en zit in de schijf van 5 dat wil zeggen dat je het eigenlijk wel nodig hebt. Maar het is niet ongezond om vegetarier te zijn er zijn genoeg vleesvervangers waardoor je toch nog kracht in je lichaam hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mist dan wel de essentiële vitamine b12, komt alleen voor in dierlijke producten namelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
waarvoor je dan weer een vitamine pil moeten nemen uit een chemische fabriek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vegetariër gebruikt melk, kaas en eieren. Hij hoeft zich geen zorgen te maken over vitamine B12. Een VEGANIST zal op vitamine=B12 moeten letten. Maar liever een eenvoudig vitaminepilletje dan alle ellende van vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
B12 komt VAN NATURE alleen voor in dierlijke producten, maar daaronder vallen ook zuivel en eieren, die veel vegetariërs wel eten. Daarnaast wordt het tegenwoordig ook toegevoegd aan allerlei vegetarische en veganistische producten, zoals sommige 'vleesvervangers' en sommige sojamelk/sojayoghurt. B12 in supplementen en verrijkte voeding is niet chemisch, het is gewoon dezelfde stof die door dezelfde micro-organismen wordt gemaakt als de B12 die in vlees, vis, zuivel en ei zit; alleen zitten die micro-organismen dan in een bakje met suiker in plaats van in de maag van een dier. Daar kan je nog steeds iets op tegen hebben natuurlijk, maar het is niet chemisch.
Het is zeker niet gezonder dan geen vegetarier zijn. In vlees en vis zitten net zo goed voedingsstoffen die een mens nodig heeft. Afgezien daarvan zou ik niet graag mijn dagelijkse stukje vlees missen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle stoffen die in vlees en vis zitten kan je ook uit ander voedsel halen of kan je lichaam zelf aanmaken met behulp van andere voedingsstoffen. Je kán die stoffen ook uit vlees en vis halen, maar je kan het ook prima uit ander voedsel halen zonder dat dat een negatieve invloed heeft op je gezondheid. En vegetarisme heeft ook een aantal grote gezondheidsvoordelen boven een voedingspatroon met vlees en vis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je bedenkt wat voor ellende het eten van vlees allemaal veroorzaakt, heb ik geen honger meer.