De kleurstof E120 is niet vegetarisch en kan in frambozensap zitten. Moeten producten waarin frambozensap zit vermelden dat er e120 in zit of niet?

Mogen producten dan vermelden dat er frambozensap in zit waardoor je dus niet weet of het product vegetarisch is of is het verplicht te vermelden dat er e120 in zit als dat het geval is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Nee volgens mij mag ook de triviale naam aangegeven worden. Ofwel Azijnzuur ipv E260.

Toegevoegd na 1 minuut:
Polydextrose dus in dit geval zou dus ook mogen ipv e120. Klinkt als een suiker, zijn die ook weleens dierlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
E120 is karmijn, of cochenille, of karmijnzuur. Het wordt gewonnen uit luizen die op cactussen leven. Zie de prima site http://www.food-info.net/nl/e/e120.htm .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach op de een of andere manier E1200 ingetikt :)
Sinds 1990 zijn fabrikanten verplicht E nummers en gebruikte voedingsstoffen te vermelden op de verpakking.
Als er Cochenille/E120 is gebruikt voor het kleuren van het frambozensap lijkt het mij dat het vermeld moet staan op de verpakking. Vegetariërs en veganisten willen geen luizen in hun eten :) en E 120 wordt nog altijd van luizen gemaakt.
Maar er zal heus weleens mee gesjoemeld worden, zo las ik dat in Roosvicee Multivit vis zit/zat om de vitamines in te kapselen....
Goede vraag,ik verbaasde mij wat er allemaal over te vinden is op internet. Zo duidelijk en transparant is de wetgeving dus helemaal niet......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hulpstoffen die gebruikt worden tijdens de productie van een product maar die zelf uiteindelijk niet (meer) in het eindproduct aanwezig zijn, hoeven niet vermeld te worden. Voorbeelden van dierlijke hulpstoffen zijn hulpstoffen om vitamines mee toe te voegen, sap helder te maken ipv troebel, en suiker witter te maken (hoewel dat laatste misschien in Nederland niet gebeurt).
E120 is cochenillerood en wordt van een bepaald soort luizen gemaakt. Het is verplicht om additieven op de verpakking te vermelden, uiteraard ook E120 en ook als frambozensap maar een deel van het product uitmaakt. Je kunt je overigens afvragen of 'met frambozensap' niet meer een argument is om de verkoop te bevorderen dan dat het een wezenlijk deel van de smaak uitmaakt. Bovendien kun je je afvragen of je wel zo'n gezond product in handen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja volgens mij is het wel verplicht. Ik zie het tenminste altijd bij ingredienten staan. Maar ik wens je alvast veel succes bij het vinden van een frisdrank waar absoluut niks dierlijks inzit!