wat is het verschil tussen een veganist en een vegetarier?

Toegevoegd na 6 minuten:
ik ben vegetarier dus.... maar in snoep zit gelatine daar worden beesten toch ook voor doodgemaakt??
dat eet ik sinds 2/3 weken ook niet meer maar ik draag leren schoenen wat ben ik dan een vegetarier of een veganist.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft dat snoep: niet overal zit gelatine in. Kwestie van de ingrediëntenlijst even goed bekijken voordat je iets koopt. Dat geldt trouwens voor alle bereide voedingsmiddelen die je koopt. Het zou je bijvoorbeeld verbazen in hoeveel sauzen e.d. kippeneiwit (niet te verwarren met kippenei-eiwit) zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is gelukkig ook veel snoep zonder gelatine. Zie bijvoorbeeld hier: veganisme.org/wiki/index.php/Snoep en hier: http://www.vegetariers.nl/voeding/voeding_divers/snoepgoed.aspx Namen als vegetarier en veganist zijn makkelijk om in 1 woord duidelijk te maken dat je allerlei dingen niet eet of gebruikt, maar zijn ook niet meer dan dat.
Het is maar een beschrijving, je hoeft niet per se in een van die hokjes te passen, voel je daar dus vooral niet verplicht toe. Als je bijvoorbeeld vindt dat af en toe geen zuivel gebruiken meer effect heeft voor de dieren dan altijd gelatine vermijden, terwijl je beide even moeilijk of makkelijk vindt, moet je dat vooral gewoon doen, en je niks aantrekken van dat gelatine technisch gezien niet vegetarisch is.
Kies gewoon lekker zelf welke dingen jij wel en niet verantwoord vindt om te gebruiken (nadat je je verdiept hebt in de gevolgen van die producten), want het gaat toch om wat je doet, niet om wat je 'bent'. En als je tips of ideeen nodig hebt, of het leuk vindt om te praten met andere vegetariers en veganisten, kijk dan eens op deze fora: http://www.veganisme.org/phpBB3
http://www.vegatopia.com/smf/index.php
http://forum.vegetariers.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dierlijke gelatine is een bijproduct, en er worden geen dieren speciaal voor gelslacht.
Waarom beperk je jezelf in een hokje door het vegetarisme of veganisme te noemen? Je kan ook voor je eigen regels zorgen.
Ik ben een echte parttimer: normaal geen vlees of vis, weinig kaas, eieren of melk en gelatine-houdende producten, en liever ook geen broodverbeteraar (varkensproduct) of leer (wel wol, want daar doe je een schaap juist plezier mee: Lekker fris de lente in!)
Maar soms.. echt voor de speciale momenten eet ik gewoon een stukje (verantwoord, dus van de bio slager of winkel) vlees, vis of kaas (zonder dierlijk stremsel) en geniet ik er volop van. Dan smaakt het nog lekkerder dan een .. euhm.. gebakken ei ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel wol is totaal niet diervriendelijk, helaas.
Veel wol komt uit Australie, waar mulesing heel gebruikelijk is. Dat is een techniek waarbij stukken huid afgesneden worden bij de schapen, dat natuurlijk veel pijn veroorzaakt en waar zelfs een deel van de schapen aan overlijdt, omdat diervriendelijkere manieren duurder zijn.
Daarnaast schijnen commerciele schaaphouders de schapen niet te scheren op het moment dat het voor het schaap goed is, maar op het moment dat de wol het meeste opbrengt op de wolmarkt, ongeacht of het nog veel te koud is voor de schapen; een paar dode schapen is financieel beter dan wachten tot het warm is en de wol mogelijk minder opbrengt.
Er zal ook wel diervriendelijkere wol beschikbaar zijn, maar ik zou er zeker niet vanuit gaan dat diervriendelijkheid bij het gemiddelde wollen product het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeh jeetje, dat wist ik niet Fynnya! Wat een vreselijk verhaal.. goed om te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vegatarier was i ook heel lang, at geen soep geen vlees enz... maar ik werd te moe dus moest weer vlees gaan eten. maar als veganist kan je ook geen zuivel producten enz. eten

Antwoorden (5)

Veganisten eten toch niks wat met dieren te maken heeft zoals eieren en dat soort dingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een wedervraag, geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wat breder dan dat, het heeft niet alleen betrekking op voedsel.
"Veganisme is het op geen enkele wijze gebruikmaken van dieren en van producten die van dieren afkomstig zijn. Veganisten gaan hiermee een stap verder dan vegetariërs die alleen afzien van voedsel afkomstig van gedode dieren. Fruitariërs gaan weer een stap verder dan veganisten: zij eten ook geen delen van planten waarvoor de plant gedood moet worden."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Veganisme

Toegevoegd na 16 minuten:
In toevoeging op jouw toevoeging:
Als je leren schoenen draagt, maar geen vlees eet, dan ben je gewoon vegetariër. Je eet je schoenen immers niet.
Ik ken enkele vegetariërs die leren schoenen dragen. Zij zeggen: "Het beest is toch al gedood voor de vleeseters, niet speciaal voor mijn schoenen".

Wat betreft de gelatine: gelatine wordt gemaakt van botten. Je kunt hier hetzelfde adagio toepassen als bij de leren schoenen: Het beest is toch al dood gemaakt voor de vleeseters.
Daarnaast bevat volgens mij niet alle gelatine dierenonderdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, dat gaat wel heeeel ver :0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelatine is per definitie dierlijk. De vegetarische variant is agar-agar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik dacht dat ze ook gelatine van zeewier hadden, maar dat zal dan wel agar-agar zijn. Dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eetsmakelijk... water en brood.. Ik zit in de cafetaria ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, agar-agar is de zeewiervariant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Alleen: leren schoenen die je vroeger al gekocht hebt, zijn wel een grijs gebied, die maken je niet automatisch geen veganist. Een deel van de mensen die veganist wordt, koopt geen nieuwe dierlijke schoenen of kleding meer, maar maakt wel de oude schoenen of kleding nog even 'op', dus draagt ze nog tot ze versleten zijn; omdat ze denken dat anderen toch geen behoefte hebben aan hun oude schoenen of kleding en het ook zinloos is om het zomaar weg te gooien; of omdat ze tijdens die overgangsperiode het wat rustig aan willen pakken en niet meteen allerlei dingen nieuw willen moeten gaan kopen. Er zijn ook beginnende veganisten die al hun dierlijke schoenen en kleding weggeven, omdat ze het zelf vervelend vinden om te blijven dragen, of vinden dat je de verkeerde indruk wekt door ze te blijven dragen.
Voor beide standpunten is wel wat te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat grijze gebied is inderdaad wel bekend. Ik (vegetariër) zal geen leren tassen en jassen meer kopen, ik voel me niet prettig bij het dragen van zo'n grote lap leer. Behalve dan dat leren jasje dat ik al zeker 15 jaar heb, dat eigenlijk sowieso aan (niet-lederen) vervanging toe is omdat het wat te klein is, maar waar ik erg aan verknocht ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ SuzyQ: Verknocht aan een leren jas, waar je eigenlijk principieel op tegen ben? Nu zal ik niet beweren dat ik volmaakt ben, maar dit klinkt aardig richting het hypocriete. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Welk dier wordt er niet geslacht als ik die jas weggooi? Wat is het positieve gevolg daarvan? Ik eet geen vlees omdat ik zo min mogelijk verantwoordelijk wil zijn voor dierenleed. Het weggooien van een 15 jaar oude jas heeft daar geen enkele invloed op. Sowieso, ik ben véél liever een 'hypocriete' vegetariër dan een principiële vleeseter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ SuzyQ, wat is dan het verschil tussen jou jas en die in de winkel hangt? Dat beest is ook al dood! Dus lijdt ook geen extra pijn meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wisl ja, dan is die al dood, maar dan heeft de winkel sneller nieuwe jassen nodig, en daarvoor moeten wel beesten worden gedood!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Marijke2000. Klopt, deze redenering bestond 15 jaar geleden ook al, toen kocht ze toch wel een mooie leren jas! Nu kan ik me zo voorstellen dat ze max. 14,9 jaar geleden vegetariër is geworden.. maar dan toch (nu nóg) verknocht zijn aan een jas waar zo'n lief beestje keihard pijn voor heeft geleden.. Behoorlijk discutable m.i. Je bent vegetariër of niet... uitbannen die zonde! En anders lekker van je vlees genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wisl: Mensen kunnen hun inzichten en principes gedurende jaren toch veranderen. Ik vind het niet weggooien van een jas van 15 jaar oud waar je aan gehecht bent iets heel anders dan het nu geen jas meer kopen.
Ik ben het met Marijke eens dat als je nu koopt, dat je dan de handel in stand houdt, dat gold 15 jaar geleden waarschijnlijk ook wel, maar pas nadien is Suzy vegetariër geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen 'zonde', het is een keuze. Míjn keuze. En het verschil is helder: als ik die jas in de winkel koop, hou ik de vraag naar leren jassen in stand. Met die 15 jaar oude jas niet. Ik bereik er helemaal niets mee om hem weg te gooien. wisl, mag ik vragen waarom je dit zo'n punt vindt? En waarom moet ik volgens jou 'lekker van mijn vlees genieten'? Ik vind vlees heerlijk, maar ik wíl het niet eten. Dat is míjn keuze. Welke keuze jij maakt, moet je helemaal zelf weten. Ik weet niet eens of jij wel of geen vlees eet, maar als je het wel eet, ik ben niet aan het proberen jouw hamburger uit je mond te stoten. Waarom probeer je mij te vertellen om óf een leren jas weg te gooien, óf vlees te eten? Weet je, je bent niet de eerste die mij hypocriet noemt. En ik wordt er eerlijk gezegd ontzettend moe van. Ik val mensen die vlees eten niet aan op hun keuze, en toch wordt ik regelmatig zélf aangevallen door mensen die vlees eten. En dan hebben vegetariërs nota bene de naam dat ze over anderen oordelen.Waarom zou ik me moeten verdedigen alleen omdat ik iets niet eet? Wat is daar zo bedreigend aan? Wat mij betreft is ieder dier dat niet voor de slacht wordt gefokt opdat ik iets lekkers eet er één. En iedere boom die niet wordt omgehakt om plaats te maken voor het produceren van veevoer is er één. Ieder beetje CO2-uitstoot dat er niet is om vlees voor mij te produceren telt mee. Het is misschien niet groots, maar het is wat ík kies te doen om verschil te maken, hoe klein ook. En nee, daar ben ik niet perfect in. Ik koop leren schoenen omdat mijn schoenenfetish te groot is om met het vegetarische schoenenaanbod te bevredigen. Ik koop dierlijk gestremde kaas omdat ik naast die heerlijke Franse worstjes niet ook nog mijn roquefort wil missen. Ben ik dan hypocriet? Het zij zo. Als hypocriete vegetariër maak ik nog altijd véél meer verschil op het gebied dat ík belangrijk vind dan wanneer ik van vlees zou genieten alleen om mensen zoals jij geen opening te geven om mij aan te vallen op mijn keuzes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ SuzyQ. Sorry als jij je gekwetst voelt, was totaal mijn bedoeling niet. Maar omdat je hier op het GV nogal een uitgesproken mening hebt, (wat ik op zichzelf wel kan waarderen) vroeg ik een verklaring van je vegetariër zijn en je verknocht(!) zijn aan een leren jas.. Ook heb ik je nergens een hypocriet genoemd, ook niet dat je die jas weg moet gooien!! Ik weet niet waar je dat vandaan haalt? Je maakt jezelf dus moe-er dan nodig. Nu rest mij de vraag.. hoe kun je verknocht zijn aan een jas waar een dier voor dood moest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, je exacte woorden waren niet 'jij bent hypocriet'. Wel 'aardig richting het hypocriete', 'behoorlijk discutabel' en 'die zonde', waarvan ik me trouwens afvraag hoe ik die volgens jou dan precies moet 'uitbannen'. Door een ander diezelfde zogenaamde 'zonde' te laten begaan? Het is of dat, of weggooien. Het lijkt me niet heel raar als ik dat 'aardig richting een oordeel' vind gaan, zeker niet als die ééuwige kreet dat je dan maar gewoon vlees moet eten (dat is ook bepaald niet de eerste keer dat ik die hoor) erachteraan komt. Maar je vraag wil ik wel beantwoorden. Het is een mooi jasje. Leuk model, mooie kleur. Hij zit lekker. Ik kan het dier niet tot leven wekken door hem weg te gooien. Ik kan er wél voor zorgen dat de dood van dat dier niet minder waard wordt door de jas waarvoor het is gestorven achteloos weg te doen voordat hij echt is opgebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik ben een hypocriete vleeseter. Zo lang het maar "anoniem" op mijn bord ligt vind ik het heerlijk. Als ik echter zelf het diertje zou moeten slachten, dan heb ik zo'n vermoeden dat ik subiet vegetariër ga worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter inconsequent goed dan consequent fout... @wisl: er is wel meer dan water en brood hoor. Of eet een vleeseter ook alleen vlees, ei, zuivel, brood en water; en geen fruit, groente, granen, pseudogranen, peulvruchten, paddestoelen, noten en zaden?
Ook als veganist kan je gigantisch veel eten hoor, je kan zoveel heerlijks zelf maken met bijvoorbeeld groente, graan en peulvruchten. Maar er bestaan in Nederland ook bijvoorbeeld tientallen soorten veganistische burgers, balletjes etc. En tegenwoordig heb je ook veganistische slagroom, namaakkaas, veel soorten ijs, 'melk'chocola, etc.
Ook als veganist kan je heerlijk luxe eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@SuzyQ, met alle respect voor je antwoord, wat verschilt dit(!) antwoord over jouw jas ten opzichte van de jas die nu al in de winkel hangt? Maar wellicht moet ik gewoon stoppen om je te willen begrijpen. Blijkbaar ervaren wij dingen anders :). @ Fynnya, goeie info! Dat wist ik niet. Ik kende alleen TOFU vleesvervanger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kent toch wel het principe van vraag en aanbod? Als ik die jas die al in de winkel hangt koop, laat ik de vraag naar leren jassen stijgen. Als de vraag naar leren jassen stijgt, zal het aanbod stijgen. Het is dus niet het dier dat voor die specifieke jas is geslacht waar het om gaat (dat is inderdaad al dood) maar om het dier dat nog gefokt en gedood gaat worden om aan de gestegen vraag naar leer (en op dezelfde manier vlees) te voldoen. Natuurlijk is mijn persoonlijke invloed daarop niet zo groot. Maar de invloed van alle mensen samen die dezelfde keuze maken wel. Als wij (degenen die nu dezelfde keuze maken als ik) allemaal denken 'dat dier is toch al dood', drijven we samen de vraag naar dood dier op, waarmee we met zijn allen verantwoordelijk zijn voor meer dierenleed en meer milieuschade. Dat is het verschil. Ik kan mijn jas weggooien, weggeven, dragen of voor mijn part een ereplaats op een altaar geven, er zal geen dier meer of minder voor de slacht gefokt worden als gevolg daarvan. Zelfs niet als iedere vegetariër dat met zijn oude jas doet. Dat ligt totaal anders met de jas in de winkel. Als ik die koop, hou ik de handel in stand, en daarmee de fok van dieren voor de slacht. Zo werkt het immers: hoe meer geld ergens mee verdiend kan worden, hoe meer er wordt geproduceerd. Trouwens, over tofu: dat is echt het grootste cliché over vegetariërs. Ook ik eet zelden tofu. Alleen maar tofu eten is net zo eenzijdig en volkomen overbodig als bijvoorbeeld alleen maar koolvis uit de diepvries eten. En dat terwijl er zoveel lekkere dingen zijn! Ik ben een echte bourgondiër. Als ik had moeten leven op tofu, dan had ik het vegetarische leven nog geen maand volgehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, eens. Er staat niet voor niets een (!)=uitroepteken bij het woordeke "dit".
In dat antwoord refereer je hier namelijk niet naar. En met dat antwoord is het verschil null/empty/zero. ' Maar ik zal mijn vraag anders stellen. Wat was toen je motivatie om wel die jas te kopen. C4th zegt: "...dat gold 15 jaar geleden waarschijnlijk ook wel, maar pas nadien is Suzy vegetariër geworden." Ik weet niet of je met C4th getrouwd bent, of dat je op een andere manier elkaar beter kent, of dat C4th maar wat zegt.. ik kan het aan jou woorden namelijk nergens opmaken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook toen was het een mooi jasje. Leuk model, mooie kleur, zat lekker. En 15 jaar geleden had ik inderdaad nog geen moment nagedacht over vegetarisme. C4th zal dat misschien nog weten van andere antwoorden van mij over vegetarisme, of dat gewoon opmaken uit de context. We hadden het immers over het grijze gebied van bepaalde dingen 'opdragen' die al in je bezit zijn voordat je zo'n beslissing neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Ik ken SuzyQ niet in real life, maar we zitten beiden onderhand al meer dan 2 jaar op GV en in die tijd lees je her en der wel eens wat van bepaalde personen, daaruit heb ik opgemaakt dat ze 15 jaar geleden nog geen vegetarier was.
Een vegatarier eet geen vlees van land of zeedieren. Dus geen vlees of vis. Een veganist gaat verder. Die eet helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen ei, kaas of melk. Veganisten gebruiken ook geen dierlijke producten, dus ze dragen ook geen leren schoenen of tassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vegetariërs eten geen dood beest. Veganisten gebruiken niets dat op de één of andere manier van dieren afkomstig is, niet alleen qua voedsel maar in het hele leven.

Je kunt dus leren schoenen dragen, eieren eten, honing eten of wol dragen etc. en jezelf vegetariër noemen. Veganist ben je dan niet.

In de praktijk zijn er nog wel meer gradaties. Alleen de term 'veganist' staat echt vast, omdat alles wat van dieren afkomstig is taboe is. Maar vegetariërs heb je in verschillende smaken. Sommigen gebruiken bijvoorbeeld geen ei, of geen melkproducten of geen van beide. Er zullen ook vegetariërs zijn die geen leer dragen, maar bijvoorbeeld wel wol (waardoor ze nog steeds geen veganist zijn).

Overigens zijn er ook mensen die zich vegetariër noemen, maar echt buiten de normale definitie vallen. Je kunt niet vegetariër zijn die wel vis eet, of vegetariër die wel kip eet. De eerste groep heeft een eigen naam (pescetariër of pescotariër, dan eet je geen vlees maar wel vis), de tweede is gewoon een kieskeurige vleeseter.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een strikte vegetariër eet inderdaad geen gelatine, dat is ook dood beest. Net als (niet-vegetarisch) stremsel overigens, daar worden kalveren voor gedood (dus dan kunnen veel kazen niet) en geen rode M&M's en Campari (de kleurstof karmijn komt van geplette luizen). En zo zijn er nog veel meer dingen waar toch verborgen beest in zit.

100% vegetarisch eten is dan ook niet zo gemakkelijk als het lijkt. Het is niet zo simpel als geen stukken vlees eten. Je zult zelf een afweging moeten maken hoe ver je precies gaat. Maar voel je niet al te schuldig als je niet 100% vegetarisch leeft, het maakt al een enorm verschil om het meeste dode beest uit je menu te schrappen!

Wat betreft de leren schoenen: er staat niets in de gebruikelijke definities van vegetarisme dat het dragen van leren schoenen uitsluit. Natuurlijk wél in de definitie van veganisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gatver, geplette luizen... en die rode zijn juist het lekkerst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel rode M&M's eten dan.
Als je niet medeverantwoordelijk wilt zijn voor het laten lijden en doden van dieren, zou je geen dierlijke producten moeten gebruiken en dus idd veganist moeten worden. Veel vegetariërs denken dat er voor melk en eieren geen dieren gedood worden maar dat is wel degelijk zo. Voor de eiproductie gaan ieder jaar in Nederland 30 miljoen mannelijke kuikentjes levend de versnipperaar in omdat ze geen eieren kunnen leggen. Melkkoeien worden iedere 10 maanden kunstmatig zwanger gemaakt, de mannelijke kalfjes worden binnen een half jaar geslacht en de vrouwelijke kalfjes staat hetzelfde lot te wachten als hun moeder: achterlijke hoeveelheden melk geven, met uieronstekingen en andere gezondheidsproblemen als gevolg, tot ze na 5 jaar op zijn en ook naar de slacht gaan.
Door plantaardig te gaan eten spaar je niet alleen de dieren, het heeft ook nog eens enorm veel voordelen voor je smaak en gezondheid. Het is enorm lekker, je krijgt meer weerstand, meer energie en het is goed voor de lijn.
Kijk voor meer info op www.waardelozehaantjes.nl, www.hardwerkendemoeders.nl www.veganisme.org, www.plantaardigmaandag.nl (recepten) en www.happyherbi.com (o.a. workshops)