Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

vanwaar de ophef over kaas?

Ik begrijp iets niet. Sinds enkele tijd is het breed in het nieuws dat kaas toch niet zo vegetarisch is als men dacht.
Ik ken veel vegetariers, en ook zij wisten niet beter dan dat kaas vegetarisch was. De meesten eten na deze berichten nog steeds gewoon kaas.
Maar waarom zijn er mensen, al dan niet vegetarisch, die er bijna raar van gaan doen... gisteren bij wijze van spreken een half blok kaas weggegeten en dan horen ze dat kaas niet vegetarisch is en hop, het kaas wordt verbannen, geen broodjes gezond of pizza's of....
Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
918

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De ophef komt omdat mensen heel reactief kunnen zijn, VOORAL als ze ergens geen verstand van hadden.

Ooit was er ophef over melk, er zouden een paar ppb (parts per billion, erg weinig dus) dioxine in zitten. Op zich reden om oplettend te zijn maar de paniek was enorm en de verhalen werden verschrikkelijk opgeblazen (zie link)

Met kaas ligt het trouwens wel gevoelig, het stremsel wordt van oudsher gewonnen uit koeiemagen dus voor een strikte vegetariër zit er INDERDAAD een zeer kleine hoeveelheid dierlijk in.
Tegenwoordig is er een alternatief, wel vegetarisch maar geproduceerd met recombinant dna technieken. Ook iets wat bij het grote publiek gelijk een (negatieve) schrikreactie geeft
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als er iets ineens tegen je principe blijkt in te druisen, dan kan ik mij voorstellen dat je daar hevig van schrikt. En datgene vervolgens gaat mijden. Totdat je het weet te relativeren. Zoiets zal het denk ik zijn.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Omdat kaas soms gemaakt wordt met stremsel gewonnen uit de maaginhoud van jonge dieren, bijvoorbeeld van kalveren. Tenzij het kunstmatig gemaakt is.
Verder bevat kaas ook dierlijk vet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je melk drinkt en eieren of kaas eet dan conformeer je je aan het doden van dieren. Immers, voor de melkproductie zijn regelmatig kalveren nodig die niet allemaal in leven kunnen worden gehouden en iets dergelijks geldt ook voor de productie van eieren. De helft van de kuikens zijn haantjes en legkippen gaan ook al niet zo lang mee voordat ze naar de soepfabriek gaan.

Veganistisch eten is in mijn ogen principiëler qua dieren niet doden (diervriendelijkheid is een ander verhaal) maar besparing van grondstoffen door vleesconsumptie te beperken is natuurlijk een interessante optie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom ze er raar over doen? stel je eens voor dat er in brood ofzo ineens iets blijkt te zitten dat je per se niet wilt eten. mensenvlees of kakkerlak of schraapsel uit de maag van een kalfje of iets. wat zou jij dan met je boterhammen doen? toch lekker opeten?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaas en melk vegetarisch ???? HaHaHa. Hoe komt men erbij? Roomboter zeker ook..

Kaas, melk en boter is 100 % dierlijk. Want dan zou vlees, dat ontstaat in een grasetende koe ook plantaardig moeten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding