Waarom eten vegetariers wel vis?

Hoewel ik dat niet van alle vegetariers weet, eten veel vegetariers wel vis, terwijl een vis toch ook een dier is?
Vinden ze het dan een minder dier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
45.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dan zijn ze geen vegetarier, maar pescotarier. Of pecatarier.

Het beste antwoord

Ik vind vis niet een minder dier, maar een 'gezonder' dier om op te eten.
De oorsprong van mijn huidige manier van eten, is ontstaan toen de kinderen nog thuis woonden. Deze zijn in hun puberteit bij toerbeurt vegetariër geweest. Eén is het ook definitief gebleven. Deze kinderen waren op het moment van hun besluit keihard in de groei. Ik vond het belangrijk dat ze bepaalde voedingsstoffen wel binnen kregen. Ik heb toen als compromis voorgesteld om met het hele gezin vleesloos te gaan eten als zij dan af en toe (1 á 2 keer per week) vis zouden eten. Ik voelde mij bij deze leefwijze zelf lekkerder dan bij een leefwijze met vlees, dus toen de kinderen uit huis waren, ben ik op deze manier blijven koken. Ook was er in die tijd vaak iets met de dieren aan de hand; gekke koeienziekte, varkenspest, vogelgriep etc. Ik had mijn vertrouwen in de vleesindustrie ook enigszins verloren. Daarbij vond ik ook nog een prettige bijkomstigheid dat het eten van minder vlees positief bijdroeg naan een beter milieu. Voor mij redenen genoeg om geen maaltijden met vlees klaar te maken.
Ook bij het koken met vis ben ik een kritische consument. Ik raadpleeg altijd de viswijzer, want ik wil er niet schuldig aan zijn dat een bepaalde vissoorten uitsterft omdat ik die zo nodig op mijn bord moest hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Dat zijn geen vegetariërs maar pescotariërs.

Toegevoegd op 04-06-2009 23:24:21
Overigens kan een beweegreden om geen vlees maar wel vis te eten zijn dat men het moreel onaanvaardbaar en onnatuurlijk vindt om dieren te eten die van geboorte af aan in gevangenschap hebben moeten leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vissen worden niet gefokt en hebben hun hele leven in de open zee kunnen leven. Varkens worden gefokt en hebben minder dan 1m² om te leven en zijn al vanaf het begin klaar gemaakt voor de slacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als je een houtduif uit de lucht schiet is het wel toegestaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vissen worden echt wel gefokt hoor, niet alle vis is scharrelvis uit de zee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vis wordt wel dégelijk gefokt, steeds meer zelfs, en voor de natuur / wildvangst is dat nog niet eens zo'n slecht idee....voor de dieren is een ander verhaal.
Omdat een mens die geen vlees eet maar wel vis een vegetariër wordt genoemd. Mensen die helemaal geen dieren eten noemt men veganist.

Toegevoegd op 04-06-2009 23:21:56
Nederland telt ongeveer 16.000 veganisten

Toegevoegd op 05-06-2009 00:08:51
Ik blijk er helemaal naast te zitten. En ik maar denken dat een vegetariër alleen geen vlees eet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar van jouw antwoord klopt geen hout. Een vegetariër eet geen dieren. Een veganist eet ook geen producten afkomstig van dieren (melk, kaas, eieren, etc.). DAT is het verschil tussen een vegetariër en een veganist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk. Weer wat geleerd. (ik had nog nooit van een pescotarier gehoord...)
Een vis zit lager in de voedselketen en verbruikt o.a. minder energie. Bovendien bevat het betere en gezondere vetten. Dat is tenminste mijn idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vegetariër eet per definitie geen dieren. Punt.

Iemand die wel vis eet is geen echte vegetariër. Desalniettemin wordt hij of zij wel vaak zo genoemd door zijn of haar omgeving vanwege het niet eten van vlees. De reden dat iemand (geen echte vegetariër dus) geen vlees eet, maar wel vis is dat hij of zij vindt dat koeien, geiten, schapen, kippen etc, erg slecht behandeld worden. Deze dieren leven hun hele leven als consumptieproduct en in ellende. Van vissen vinden zij dat deze redenatie niet geldt.

Vaker zijn het overigens niet de personen zelf die zeggen dat ze vegetariër zijn, maar is het de omgeving die hun die stempel geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Top!! Oeroeboeroe , 100 plussen van mij!!! Een vegetariër eet geen enkel dier, punt! Ik denk dat dit misverstand inderdaad ontstaan is doordat er gezegd wordt dat vegetariërs geen VLEES eten (dus wel vis). Maar dat is te letterlijk, dit is het enige juiste antwoord!
waarschijnlijk zijn de vegetariërs die vis eten slechts part-time vegetariërs...

hoor eens even ik wil best vegetariër zijn, maar niet tijdens het eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik nog vegetarisch at, at ik buiten de deur nog wel eens vis, om redenen die anderen hier al gaven: veel vis bevat minder dierenellende. Dit is helaas maar ten dele waar, veel vis wordt gekweekt (o.a. zalm) of zit vol met ellendige bijvangst (tonijnvangst kost veel dolfijnen het leven). Maar vegetarisch buiten de deur eten is niet altijd een feest, zeker niet in het buitenland. En al helemaal niet als je nogal eens terugkomt in eenzelfde restaurant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vegetariërs die vis eten zijn geen vegetariërs... Daarom alleen al zie je dat het een principe-kwestie is en geen levenswijze...
Het eten van dierlijke kadavers sluit het vegetariër zijn uit... Vissen zijn dieren... Eieren zijn dieren in de dop...

duidelijk dacht ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, eieren hoeven geen dieren in de dop te zijn.. Alleen als ze bevrucht zijn, en die kans lijkt me bij eitjes uit de winkel niet zo groot.. dat zijn gewoon kippeongesteldheidjes, jummie.. :P
Je hebt, óók in het vegetarisme, stromingen. Ovo-lacto-vegetariers eten geen vlees of vis (niets dat doodgemaakt wordt door/voor het eten), maar gebruiken wel producten die het dier je geeft zonder daarbij niet meer door te kunnen wandelen.(ovo=ei, lacto=melk, vandaar die naam) En vegetariërs die wél vis eten, maken het onderscheid tussen warm- en koud-bloedige dieren - koudbloedige dieren zoals vis en schaaldieren eten ze dus wel. Veganisten nemen helemaal niets van een dier, dus ook niet bijvoorbeeld de wol - en eten dus ook geen boter of kaas e.d. Macro-biotisch is dan nóg weer een andere stroming.....
En Xinix - als je kippen houdt, maar geen haan erbij zet, krijg je evengoed dagelijks je verse eitje voor je ontbijt, hoor.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf vegetariër en eet ook geen vis. Want ik vind dat ook zielig want dat is ook een dier. Maar ik ken wel vegetariërs die het wel eten. Mijn tante is ook vegetariër maar die eet wel vis als ze moet. Dit komt ook omdat ze geen melk mag want daar kan ze niet tegen. Maar ik denk dat je dat als vegetariër zelf beslist, ik zou het nooit doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vegetariër, en eet dan ook geen dieren. Als ik wel vis zou eten, zou ik mezelf pescetariër noemen.

Maar om te antwoorden op de vraag waarom sommige mensen wel vis maar geen vlees eten: dit is iets dat ik heb overwogen toen ik vegetariër werd. Of beter gezegd, ik heb overwogen of ik helemaal geen of toch sommige dieren zou eten. Daarbioj spelen overwegingen een rol als 'ach, mosselen zijn toch stomme beesten'.

Klinkt misschien cru, maar ik bedoel dat niet alle dieren hetzelfde soort bewustzijn en zenuwstelsel hebben. Een koe heeft veel meer besef van wat er met hem gebeurt dan een mossel. Ik denk ook dat een koe meer lijdt op weg naar de slachtbank dan een mossel lijdt op weg naar de pan.

Ik heb overigens besloten helemaal geen dieren te eten omdat ik mijn gebrek aan discipline ken. Al snel zou ik zeggen: "ach, kippen zijn toch stomme beesten..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de slacht wordt het leven van een dier aktief beindigd. Stroomstoot of gas ter verdoving en meteen daarna wordt de luchtpijp en halsslagader doogesneden. Bij grote dieren met een mes, kippen gaan met een lopende band door een koppentrekker. Dat heeft iets lugubers, het is bloederig, en ik kan me ergens wel voorstellen dat iemand dat als onethisch ervaart.
Vissen gaan met veel minder aandringen dood. Bij zeevis, blijven de drijfnetten lang in het water hangen en zijn veel vissen al gestikt of geplet als ze aan boord van 't schip terechtkomen, de rest gaat vanzelf en zonder ook maar 1 enkele kreet of gil dood als de lading aan boord wordt gebracht of in de vriezer verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we maar de officiële definitie aanhouden van de Vegetarian Society:

A vegetarian is someone living on a diet of grains, pulses, nuts, seeds, vegetables and fruits with or without the use of dairy products and eggs.

A vegetarian does not eat any meat, poultry, game, fish, shellfish or crustacea, or slaughter by-products.

Vertaling:
Een vegetariër is iemand leven op een dieet van granen, peulvruchten, noten, zaden, groenten en vruchten, met of zonder het gebruik van zuivelproducten en eieren.

Een vegetariër eet geen vlees, gevogelte, wild, vis, schelpdieren of schaaldieren of bijproducten van de slacht.

Dan zijn er geen misverstanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit Niet Echt vlees in.Vegetariers zijn eigenlijk meer tegen het bloed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vissen hebben ook echt bloed, alleen niet zo duidelijk aanwezig.
Voor mensen die dit anno 2019 nog lezen: het juiste antwoord ontbrak :) Namelijk: dat hangt af van de persoon en diens overwegingen. Je kunt besluiten geen vlees te eten vanwege dierenleed, gezondheid, milieu-overwegingen, manier van slachten, etc. etc. Er zijn zo veel redenen! En in al die gevallen kun je ervoor kiezen om onderscheid te maken tussen vlees en vis – of zelfs tussen andere groepen. Soms lijkt dit hypocriet, soms logisch, maar het feit blijft dat iedereen zelf mag besluiten wat hij wel en niet eet om wat voor reden dan ook.

Oftewel: je weet van iedere pescetariër (iemand die geen vlees eet maar wel vis) pas waarom hij een pescetariër is, als je het hem vraagt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zelf eet ik ook nog vis, maar het is niet omdat ze minder dier zijn. Ze komen namelijk meer voor en mensen eten het minder. Ik ben vegetariër omdat ik wel om dieren geef maar vooral voor het klimaat.