Een groot glas is niet alleen goed om het bouquet beter te ruiken, maar ook om de wijn beter te proeven.
Er kan meer zuurstof de wijn bereiken, en daardoor komt de smaak nog beter tot z'n recht.
Wijnliefhebbers wisten eeuwen geleden dus al heel goed wat ze deden, zo blijkt. Rond 1500 dronk men wijn namelijk al uit een zogeheten roemer: een glas met een bolle kelk.
Een andere manier om de wijn met zuurstof in contact te laten komen, is deze eerst decanteren.
Toegevoegd op 19 augustus 2018 15:09: bron
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Vanzelf krijg jij ook een dikke PLUS. :)

Andere antwoorden (3)

Eigenlijk moe je de vraag omdraaien; waarom wordt er een veel groter glas gebruikt dan nodig is voor de hoeveelheid wijn?
Grote glazen die een beetje taps toelopen houden de geur van de wijn beter vast, waardoor je de wijn beter ruikt -en proeven is voor een deel ook ruiken.
Of dit echt uitmaakt kun je lang over praten, maar veel wijnkenners geloven het - en dat is reden genoeg om het te doen.
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Het is toch ook een kwestie van 'aan verwachtingen beantwoorden'? Ik bedoel: je krijgt een groot glas en je weet dat de wijn goedkoop is ingekocht. Dan voel je je bekocht met een bodempje wijn in een groot glas. Waarom krijg je dan niet twee glazen voor de prijs van een glas?
Om een voorbeeld te noemen: de inkoopprijs van een fles is 2,00 euro. De verkoopprijs van een glas is 3,75 euro. Dan is twee voor de prijs van een toch mogelijk voor de restaurateur?
Amadea
5 jaar geleden
Je kunt ook het wijn drinken laten wachten tot je weer thuis bent. En dan een grote bel van een door jou zelf gekochte fles wijn inschenken.
TurfGraver
5 jaar geleden
Alles is mogelijk, meer winst ook. :)
Computoon
5 jaar geleden
Waarom zou een restaurateur zijn toch al lage verdiensten naar beneden moeten brengen door gratis producten weg te geven? De verkoopprijs in de horeca heeft maar voor een klein deel samenhang met de inkoopprijs van de ingredienten. Het salaris van het personeel, de huur of afschrijving van het pand, de energiekosten, belastingen enz. enz.: het moet allemaal terugverdiend worden via de verkoopprijs van de consumpties. Als je het op die manier gaat bekijken, betaal je in een kledingzaak altijd veel en veel te veel. Op zeker moment gaan spullen met 50 procent korting in de uitverkoop. Dan zal er nog steeds op verdiend worden. Dus als je de artikelen eerder koopt, betaal je minstens de helft te veel.
tinus1969
5 jaar geleden
@SentWierda; dat is heel andere vraag. Dat het wijnglas niet vol is, geeft je het idee bekocht te zijn, maar eigenlijk klaag je over het verschil tussen in- en verkoopprijs. Wel, van dat verschil moet het restaurant bestaan; huur van het pand, salaris van kok/obers/serveersters/afwassers, etc etc etc.
paulus811
5 jaar geleden
Als je dit vervelend vindt, bestel dan gewoon een fles. Dan kun je de glazen tot aan de rand vullen. En denken dat de inkoopprijs voor een fles 2 euro is, is niet heel realistisch. Maar uiteraard wordt er winst gemaakt. Op dat colaatje van 2,75 (1,5 liter voor 1,25) of koffie voor 3 euro (kostprijs 15 cent) gebeurt dat ook. De marge is nodig om alle overige kosten van de horeca te betalen en daarnaast ook nog wat winst over te houden.
Ivana
5 jaar geleden
Als ik sommige reacties lees denk ik: blijf thuis, Giet je vol voor een prikkie.
Een goed diner in stijl, is een levensvreugde waar je tijden van kunt na-genieten. Inderdaad, het is niet voor niks, maar het is de prijs waard als je het op PRIJS kunt stellen!
Omdat de inhoud in overeenstemming moet zijn met het alcoholpercentage.Een groot glas met veel wijn zou dus meer alcohol bevatten als b.v. een pils of een borreltje.

Zo is het voor iedereen duidelijk,hoe hoger het percentage alcohol hoe minder volume je krijgt en alle verschillende dranken bevatten,in verhouding,min of meer precies evenveel alcohol.Uitzonderingen zoals de bierpul buiten beschouwing gelaten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Dan zouden ze evengoed een kleiner glas kunnen gebruiken. Tinus 1969 heeft de juiste verklaring, Geur en smaak en een beetje stijl!
Dit ligt aan het volume in het glas. Wijn zal altijd tot de bolling of eerste rand worden geschonken.