Officieel begint een high tea op z'n vroegst om 17:00 uur.
Een high tea (ook bekend als meat tea) is in Engeland, Ierland en Schotland iets heel anders dan men in Nederland soms denkt, het is een maaltijd die rond zes uur gegeten wordt, meestal met gerechten als witte bonen in tomatensaus op wittebrood, worstjes, kaasjes, eieren en chips. In de omgangstaal spreekt men echter kortweg van ‘tea’ wanneer men het avondmaal bedoelt; het is dus een synoniem voor ‘supper’ of ‘dinner’.

De afternoon tea wordt in Engeland gehouden van 16:00 tot 17:00 uur.
Deze wordt in Nederland high tea genoemd...

Toegevoegd na 44 minuten:
Er is geen vaste tijd waarop de "Nederlandse high tea" begint. Het vroegste tijdstip dat ik ben tegengekomen is 12.00 uur.
7 jaar geleden
Moest zelf een High Tea geven voor de club, eerst eens gekeken op Catawiki. High tea heet alleen maar zo omdat je op hoge stoelen zit. In Engeland spreekt men eerder van een Afternoon Tea. Een gezegde daar is: "Everything stops for tea at half past three". Dus vanaf half 4, 4 uur is een gangbare tijd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Ik dacht dat het zo wordt genoemd omdat de theepot hoog boven het kopje wordt gehouden, waardoor de thee nog beter smaakt.
De originele, uit Engeland afkomstige high tea, moet je zien als een uitgebreide (brood)maaltijd met één of meerdere warme snacks die rond etenstijd geserveerd wordt, dus rond 18 uur. In sommige huizen vervangt dit zelfs het late diner.
De Engelse high tea wordt traditioneel aan hoge eettafels geserveerd en dat is het verschil met de 'afternoon tea' die op salontafels geserveerd wordt.
Vandaar de benaming 'high tea'.
In Nederland wordt de term 'high tea' gebruikt, terwijl men eigenlijk de Engelse 'afternoon tea' bedoelt.

Een afternoon tea vindt meestal plaats rond 15.00/16.00 uur en duurt ongeveer 2 uur. Men zit dan op comfortabele stoelen of banken en eet bij de thee allerlei kleine hartige - en zoete gerechten zoals div. sandwiches, scones met clotted cream en jam, cakejes, taarten en diverse andere hartige en zoete hapjes, die met veel thee genuttigd worden.

Bij de high tea serveert men gewoonlijk een of twee warme gerechten, koude kip of wild, tong of ham, salade, verschillende soorten cake, soms vruchtentaart met room of custard en vers fruit.
amc