Hoe heet de saus/dressing die over de salade zit bij een schnitzel menu?

Als ik in Duitsland ga uiteten bestel ik vaak een schnitzel met salade. Nu zou ik graag willen weten welke witte saus er over de salade gaat en bij welke (duitse) supermarkt ik die kan kopen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
22.9K

Het beste antwoord

Je bedoelt de dressing die over de groene sla gaat? De Duitsers houden over het algemeen van kropsla, maar je ziet ook steeds vaker ijsbergsla. Zij gebruiken echter ook vaak andijvie als sla....die wordt door hen zelden gekookt opgediend. Hij heet ook 'Endiviensalat' als je hem in de winkel ziet liggen, maar dit even terzijde....

Bij een Schnitzelmenu is er geen dressing die er speciaal bijhoort. Het is de keuze van de kok welke dressing hij erbij maakt. Meestal is het een gewone vinaigrette, dus op basis van azijn, olie, zout/peper, suiker en tuinkruiden. Jij geeft aan dat het een witte saus is. Ik denk dat ze dan gewoon zelf een salat-mayonaise aangeroerd hebben.
Er wordt een eidooier in een hoge smalle beker gedaan en dit wordt zo lang geklopt
tot hij een licht kleur heeft. Drupje voor drupje komt er dan een olie (geen olijf-)bij die neutraal van smaak is (arrachide-, zonnebloem, sla- e.d.) Er blijft worden geklopt, totdat er een vaste mayonaise verkregen is. Daar wordt een beetje Dijon mosterd aan toegevoegd. Door er nu een zuur als citroensap, azijn of het zuur uit een pot augurken bij te doen, zal de kleur wit worden. Hij wordt op smaak gebracht met zout, peper, suiker en gesnipperde uitjes met gehakte tuinkruiden.

Vaak maken ze ook een roomsaus;
In een kom wordt 1 beker crème fraîche (of zure room/ yoghurt) aangeroerd met 1 klein kopje melk. Daar komen gehakte tuinkruiden bij zoals peterselie, bieslook of andere kruiden erbij en alles wordt doorgeklopt. Naar smaak worden dan zout, peper, uitjes/sjalotjes of zomeruitjes, knoflook en azijn of citroensap toegevoegd.

Vaak gebruiken ze echter ook een kruidenmix van Maggi erdoor, die daar heel vaak in elke keuken wel te vinden is. Maggi heeft daar 5 verschilende mixen voor met kruiden die voor verschillende gerechten toegepast worden. Er is keuze uit 5 soorten en één daarvan is speciaal voor Salat.
Wij hebben die mixen niet en het kan dus zijn dat je toch een smaakje mist als je hem zo gemaakt hebt, maar veel zal het niet uitmaken...hij zal gewoon lekker zijn! ;-)

Toegevoegd na 5 minuten:
In de supermarkt zal dit een 'Yoghurt-' of 'Sahne Salat Sosse' zijn, die in een fles gevuld zijn. Zie je een pot 'salat mayonaise' dan moet je die meer zien als bij ons de frites saus. Het is dus geen kant-en-klare dressing en is relatief dik.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! De Sahne Salat Sosse lijkt er erg op!