Zijn restaurants verplicht kraanwater te serveren als je daarom vraagt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze eten me arm , en drinken me rijk ! Dus de horeca verdient niet aan het eten maar aan de drank . Bij een flesje wijn op tafel zet men vaak een gratis fles je water . Is dat verplicht en gratis NEE ! In Amerika in veel staten wel in Europa nee ! Het is vaak wel gebruikelijk dat er een kan water op tafel komt maar dat wordt er wel ook wijn besteld . Ps in veel landen om ons heen drinkt men geen kraan water zoals Frankrijk .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Frankrijk is een restaurant verplicht om kraanwater gratis te serveren bij het eten. Voor zover ik weet is dit het enige Europese land met deze wet.

Antwoorden (4)

Ja ik weet alleen niet of deze helemaal gratis hoeft te zijn of of ze bijv wat kleingeld kunnen vragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vroeger in sommige McDonald's (ik ben er iange tijd niet meer geweest) filialen moest je ,10 cent betalen voor kraanwater en dan was het vooral om de prijs ban de plastic beker te dekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elk restaurant is vrij je wel of niet te leveren. Sommige hotels vragen er geld voor maar steeds meer komt daad commentaar op. Dus serveert men het gratis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is voorgelegd aan de Voedsel en Waren Autoriteit. Het antwoord: Restaurants en andere horecagelegenheden zijn, wettelijk gezien, niet verplicht, indien kraanwater wordt besteld, om kraanwater te leveren.

Geen wettelijke basis
Er is geen wettelijke basis dat een restaurantbezoeker dat bij een horeca-exploitant zou kunnen afdwingen. Het hangt volledig af van de bereidwilligheid van de betreffende ondernemer. Indien de horeca-exploitant, wellicht uit commerciële overwegingen, weigert “kraan- of leidingwater” te leveren, dan is dat zijn beslissing.

Dat zo’n beslissing, om geen kraanwater op bestelling te leveren, niet klantvriendelijk is, daarover is deze Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) niet bevoegd te oordelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goh, dit antwoord had ik ook gegeven, maar dan 9 uur eerder: wettelijk niet verplicht.
Zelfs met dezelfde link van krnwtr. Maar mijn antwoord is verwijderd, omdat het antwoord al gegeven
zou zijn..............
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, ik heb jouw antwoord helemaal niet gezien, ik vond het al zo raar dat het nog niet gegeven was. Waarom de mijne niet verwijderd wordt weet ik ook niet, ik geef wel een bron en de mensen voor mij hebben niet echt een goed antwoord. Welk antwoord was het al gegeven antwoord dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit was mijn antwoord.
Verwijderd, omdat "het antwoord al is gegeven".
(maar door wie, dat zeggen ze dan niet).
Bezwaar gemaakt, ongegrond verklaard........ "Nee, dat zijn ze niet verplicht.
Geen enkel restaurant is verplicht iets te schenken, of dat nu bier is, of cola,
of kraanwater….........
En als ze het doen, dan hoeven ze het ook niet gratis te doen. Waarom zou het ook?
Er moet toch iemand voor lopen, het moet in een glas of beker, liefst gekoeld etc.
Dus het mag wat kosten. Maar er zijn veel acties om het meer gebruiken van kraanwater te bevorderen. Kraanwater in de horeca is een actueel onderwerp waarover de meningen verdeeld zijn. KRNWTR is voor en laat zien hoe kraanwater schenken bijdraagt aan de gastvrijheid, duurzaamheid en omzet! 1. 90% van de gasten drinkt liever kraanwater In de horeca draait het om de gasten en zij vinden kraanwater in de horeca steeds belangrijker. Dat is een ding. Met de hulp van bijna 20.000 facebook-fans heeft KRNWTR een app ontwikkeld voor kraanwater in de horeca. Je kunt de app gratis downloaden (Iphone en Adroid). De 1.000 gebruikers die doorgeven of ze kraanwater hebben gekregen in de horeca, steunen bovendien ook nog eens de ontwikkeling van een waterproject. Kraanwater: het drankje van 2013 http://www.krnwtr-drinkkraanwater.nl/"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja volgens mij is het niet dezelfde link...
Nee, dat zijn ze zeker niet verplicht. Het is natuurlijk wel zo klantvriendelijk om het te doen. Maar volgens mijn eigen normen en waarden moet die klantvriendelijkheid zo ver gaan, dat het oke is ok kraanwater te serveren als iemand medicatie moet innemen of wanneer iemand naast een andere betaalde drank kraanwater besteld. Als je hier nl geen grenzen aan stelt, snij je jezelf als ondernemer in de vingers.