In wat van de categorie "italiaans eten" zitten de minste calorieen?

Ik ga uiteten bij een italiaans restaurant maar wil niet mijn hele dieet verpesten. Dit is er allemaal:
Pizza's (ook met groentes)
Pasta's (rode en witte sauzen)
Vlees en vis (word wel met friet geserveerd)
In pizza en pasta zitten veel koolhydraten en in vlees en vis zitten dan de minste calorieen maar in de patat weer wel veel.
Wat zou ik dan het beste kunnen nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Van 1 ongezonde maaltijd word je niet dik.
Neem gewoon wat lekkers, geniet ervan (nergens voor nodig om je schuldig te voelen) en dan neem je morgen een balansdag.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zou zelf gaan voor een pizza, met lekker veel groente en vis, en zonder kaas.
Pasta en patat is erg veel kcal, en vaak weinig voedingswaarde.

Antwoorden (3)

Je kunt toch vis nemen en een extra bak sla?
En van de frites eet je dan heel weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Italiaanse dikmakers.

In het land van pizza, pasta en verrukkelijk ijs kan het moeilijk zijn om geen extra kilo’s als souvenir mee te nemen. Want je wilt natuurlijk zeker genieten van de Italiaanse culinariteit. Dat kan.

Als je in Italië op vakantie bent is de kans groot dat je in een restaurantje anti pasti gaat eten. Dat is een combinatie van allemaal kleine, typisch Italiaanse, voorgerechtjes. Erg lekker en je kunt het zo slank of juist zo calorierijk maken als je wilt. Als je de volgende producten een beetje links laat liggen is anti pasti een prima voorafje: worstjes, blauwe schimmelkaas en salami.

Pizza is natuurlijk ook een van de bekendere gerechten uit Italië. Wij Nederlanders willen vaak zo veel mogelijk ingrediënten op een pizza maar wist je dat de meeste Italianen de voorkeur geven aan een simpele Margaritha? (pizza met tomatensaus, kaas en oregano). Als je de hoeveelheid ingrediënten beperkt kun je het aantal kcal van een pizza ook gemakkelijk beperken. Goede ingrediënten zijn: ham, kip, vis, groente of fruit. Pas op met pizza’s met verschillende soorten kaas, dit zijn echt caloriebommen. Tip: Neem met zijn tweeën één pizza en eet er een salade bij.

Als je geen pizza wilt eten wordt er al snel gekozen voor pasta. De meeste pasta’s in Italië zijn niet heel calorierijk omdat ze worden gemaakt met maar weinig ingrediënten, tomatensaus in plaats van roomsaus en de Parmezaansekaas wordt apart geserveerd. Dit is dus best een goede keuze. Let wel goed op de grootte van je portie, een goede maat om aan te houden is ongeveer 250 gram, dat staat gelijk aan ongeveer 5 opscheplepels of 15 goed volle eetlepels.

Een andere bekende pasta is lasagne. Kijk hier wel altijd een beetje mee uit want vaak worden deze gemaakt met een vette roomsaus en bovenop komt vaak een dikke laag kaas. Mag best een keer, maar niet dagelijks.

Ook vis of vlees wordt vaak gegeten. Dit kan natuurlijk prima. Vis is altijd een goede keus en als je vlees neemt kies dan voor kip , biefstuk of varkenshaas .

En dan is er nog één echte caloriebom in Italië, tiramisu. Een echt Italiaans dessert. Probeer hier dus ook zeker een keer van te genieten maar kies dan wel een echt authentiek Italiaans restaurant uit waar ze echt op de ouderwetse wijze tiramisu maken. Dan weet je zeker dat je meteen ook de allerlekkerste hebt gehad. En ach die 364 kcal voor een klein bakje mogen dan best een keer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Risotto is een (Italiaans) gerecht met rijst. Zoals genoemd in andere reacties; antipasta. Verder kun je vragen een lekkere (maaltijd-)salade te laten maken, waarin jij aangeeft welke ingrediënten je erin wilt hebben, of welke ingrediënten juist niet of maar een beetje.
Ijs op vruchtenbasis (zonder melk of room) is ook wat minder calorierijk
Vers fruit kan ook erg lekker zijn als dessert.
Verder is er via het Voedingscentrum een boekje verkrijgbaar wat 'Dieettabel' heet en waarin heel veel gerechten staan op portiegrootte waarbij diverse voedingswaarden vermeld staan. (Voor iedereen die rekening moet houden met: joules/calorien, eiwitten, vetten, verzadigd vet, koolhydraten en natrium).
De "italiaans eten" met de minste calorieën zijn salade en minestrone.