Waarom kost extra saus bij de mac donalds geld terwijl dit in het buitenland gratis is?

Waarom kost extra saus bij de mac donalds in Nederland geld terwijl dit in het buitenland meestal gratis is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Cryofiel
14 jaar geleden
Goeie vraag! Is mij ook al opgevallen. Komt misschien doordat wij te hebberig zijn, en saus beschouwen als LVT zodra het gratis is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LVT?
Cryofiel
14 jaar geleden
Leuk voor thuis. Dat wordt meestal gezegd van spullen van je werkgever, die je wel zou willen meenemen (stelen dus).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aaah... tnx Cryofiel!

Het beste antwoord

Omdat dit Nederland is, en in Nederland is niets voor niets. Dat ligt niet zozeer aan MacDonalds, alswel aan de mentaliteit van de Nederlanders. Zodra iets gratis is, krijgen we blijkbaar de onweerstaanbare neiging om te gaan ´downloaden´.

Zo zie je hier in cafes en dergelijke ook maar zelden grote bakken met suikerzakjes en melkcupjes staan. Wie dat wel doet, kan elk uur ongeveer de hele bak bijvullen en zal merken dat zijn gasten ineens het vier- tot tienvoudige consumeren als wanneer er gewoon twee van elk bij een kopje worden gelegd (wat voor de meeste mensen al teveel is).

In het buitenland is het schenken van (gratis) water bij de maaltijd volkomen normaal, omdat mensen toch nog wel een drankje kopen, maar de nederlander is dik tevreden met zijn water, en laat de duurdere drankjes voor wat ze zijn of neemt genoegen met eentje. Dat schiet ook niet op, want een restaurant moet zijn omzet voornamelijk uit de drank hebben, niet uit het eten.

En zo past MacDonals ook zich in Nederland aan aan de ' pik in 't is winter' - mentaliteit, die natuurlijk niemand herkent, maar elke horeca-eigenaar zal kunnen beamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Saus wordt buiten onze landgrenzen gezien als een vanzelfsprekend onderdeel van de maaltijd, in Nederland als een extra!
Mac. D. laat dit gegeven natuurlijk niet niet 'lopen' en genereert hier natuurlijk extra business uit.

Patatje met....., of zonder,
in ons kleine landje maakt dit qua 'munten' een historich verschil uit. Vandaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat in dit land niets voor niets is. Zou het gratis zijn, dan is het al automatisch bij de prijs van patat ingecalculeerd. Wordt de patat gewoon duurder. Mac Donalds moet de saus ook betalen dus moeten wij zorgen dat ze er winst op maken. Zo gaat dat. In het buitenland zal het in de prijs inbegrepen zijn, want je krijgt niets gratis.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prijs van een maaltijd is in Nederland net zo duur als in Italie, echter daar zijn de sauzen gratis