Waarom houden restaurants wel rekening met Vegetariers en niet met mensen met een Gluten allergie die ziek worden hiervan?

Laatst met een kennis die allergisch is voor Gluten zocht ik een restaurant en overal kan men vegetarisch eten en dat terwijl vegetariërs niet ziek kunnen worden van het eten van vlees terwijl mensen met een voedsel allergie ziek worden wanneer ze iets eten. Is dit niet een vorm van discriminatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal waar als je lang vegetarisch bent geweest en je eet weer vlees kan je wel buikpijn krijgen
Ritsuka
11 jaar geleden
Ze zijn er wel, glutenvrij, maar weinig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar mensen hebben een (bewuste) keuze vegetarisch te worden. Mensen met een allergie hebben die keuze niet. Daarom zou het eerlijker zijn als meer restaurants daar rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou hier 2 redenen voor kunnen bedenken. De eeste reden is dat een restaurant moeilijk rekening kan houden met alle allergieën. Er bestaan zoveel allergieën dat een restaurant dan zoveel ingredienten, pannetjes en anderen voorwerpen moeten hebben omdat het gerecht dan ook niet in aanraking mag komen met bepaalde ingredienten. En de tweede reden vertelt Barhoemi ook al, het is makkelijker te controleren of ergens vlees in zit dan gluten of bijvoorbeeld pinda's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je evengoed zeggen over veganisten...

Het beste antwoord

Er is een veel grotere groep vegetariërs dan mensen die glutenvrij moeten eten. Dit maakt het voor een restaurant aantrekkelijk om ook deze mensen als klant te hebben. Mensen die glutenvrij moeten eten zijn er veel minder, dus dat is financieel minder aantrekkelijk voor een restaurant. Daarnaast zal een deel van de mensen die glutenvrij moeten eten niet of nauwelijks restaurants bezoeken, omdat het een te groot risico is dat er per ongeluk toch ergens (sporen van) gluten in zitten, en dit hen teveel problemen op kan leveren; wat de vraag naar glutenvrije gerechten nóg kleiner maakt.

Daarnaast is vegetarisch koken heel erg makkelijk, en glutenvrij koken behoorlijk lastig. Voor mensen met een heel sterke glutenallergie is het zelfs praktisch onmogelijk om in een restaurant te koken, omdat er via het kleine beetje gluten dat in de lucht komt wanneer de ene kok met meel werkt, er al gluten op het gerecht of keukenmaterialen van de andere kok kan komen.
Ook is de kennis over wat wel en niet vegetarisch is bij de gemiddelde kok veel groter dan de kennis over wat wel en niet glutenvrij is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, uit eten met een kennis van mij die deze allergie heeft is erg lastig.

Andere antwoorden (4)

Dat komt omdat het veel makkelijker is om iets zonder vlees te maken dan steeds te checken of het gluten vrij is of niet.
En ja dat is heel vervelend voor die mensen.

(eigenlijk zouden ze dat wel moeten doen!)

Groeten, Barhoemi!!;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de meeste restaurants vanaf redelijk niveau moet het geen probleem zijn om glutenvrij te eten. Dit gebeurd ook regelmatig, mensen met een allergie geven dit dan even door bij het maken van een reservering zodat de kok hier van tevoren rekening mee kan houden.

Zoals eerder gemeld is het niet een kwestie van al dan niet rekening houden met, maar meer een probleem van diversiteit van allergieën.
Mensen met een gluten allergie, maar ook mensen met een lactose allergie mogen een hoop producten die veel worden gebruikt niet hebben. Het is dan vaak lastig om dat a la minute er uit te halen.
Het gaat hier namelijk niet om een stukje vlees bij het gerecht, maar om bijvoorbeeld een bindmiddel in de saus, of room in een bavarois.

verder is het ook gewoon een kwestie van vraag en aanbod: als er vaker mensen met dergelijke allergieën komen eten zullen er vanzelf aparte gerechten verschijnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
glutenvrije restaurants :

Haesje Claes Restaurant Spuistraat 273-275 1012 VR AMSTERDAM 020-6249998 www.haesjeclaes.nl

De Coeswaerde Brink 18 a 1251 KW LAREN NH 035-5383462 www.decoeswaerde.nl

De Vijverhut Helmweg 9 1759 NE CALLANTSOOG 0224-581421 www.devijverhut.nl

De Eilandkeuken Grensweg 386 1791 NP DEN BURG 0222-322084 www.eetcafevincent.nl

Hotel Meyer Jacob Kalffweg 4 1865 AR BERGEN AAN ZEE 072-5812488 www.hotelmeyer.nl

Johanna's hof Johannisweg 3 1901 NX CASTRICUM 0251-652486 www.johhof.nl

Brasserie Woudhoeve Driehuizerweg 8 1934 PR EGMOND AD HOEF 072-5070314 www.brasseriewoudhoeve.nl

Sea you Reyndersweg 2 1951 LA VELSEN-NOORD 0251-374922 www.sea-you.nl

Lunchroom Juffrouw zonder
zorgen
Grote Houtstraat 142 A 2011 SV HAARLEM 023-5310607 www.juffrouwzonderzorgen.nl

Noord-
Holland
Restaurant De Vier Seizoenen Heereweg 224 2161 BR 0252-418023 www.restaurantdevierseizoenen.nl
La Fontana Kanaalstraat 22 2161 JL

LISSE
0252-419671 www.lafontana.nl
Brasserie Felicia Spieringstraat 99- 101 2801 ZJ GOUDA

0182-526500 www.brasseriefelicia.nl
Restaurant De Elegast Markt 39 3131 CR VLAARDINGEN 010-4604177 www.de-elegast.nl

Restaurant Camelot Veerstraat 12 3142 CP MAASSLUIS 010-5902510 www.restaurant-camelot.nl

Zuid-
Holland
Le Retour Bierkaaistraat 8 4561 BC HULST 0114-313444 Nog niet! Zeeland

Het Pannekoeckershuys Ruiterspoor 71 4911 BA DEN HOUT NB 0162-455036 www.koeckers.nl

Noord-
Brabant
Restaurant de Imme Willem II straat 52a 5038 BH TILBURG 013-5425229 www.immetilburg.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je gevraagd of je in dat restaurant glutenvrij kon eten?
als het niet kon is het omdat de kok de moeite niet wil doen, je moet goed opletten en etiketten lezen om er achter te komen of gluten in een product zit. Ze moeten andere pannen gebruiken, nieuwe olie voor bv friten te bakken. Het heeft aanpassing nodig en daarom zijn sommige restaurants/koks die dan liever nee zeggen.
Dat er geen gerechten op een menu staan en voor vegetariërs wel, komt omdat vegetariërs idd geen ziekte hebben, dit als keuze hebben. Wanneer een restaurant alle allergieën moeten omzetten in gerechten op een kaart, heb je een grotere kaart aan gerechten voor allergieën dan de "normale"kaart.
Ben het met je eens dat het heel vervelend is als je glutenvrij wilt uiteten. Je kunt van te voren en restaurant bellen en zeggen wat en hoe je wel mag eten, dit is vaak makkelijker dan te zeggen wat je niet mag eten, scheelt voor hun zoekwerk. Succes en hopelijk smakelijk glutenvrij eten! Bij een bovenstaand antwoord een hele rij glutenvrij restaurants, hopelijk in de buurt.