Wat mag je niet eten als je al vis hebt gegeten?

Ik heb gehoord als je vis eet dat je niet yoghurt want je wordt dan vergiftigd zijn er ook nog andere dingen die je niet mag eten?
ik hoor het graag bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
81.6K
Amadea
12 jaar geleden
Wat is dit nou weer voor hoax? Wat een onzin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, hoog tijd dat ik mijn man eens op het matje ga roepen, die geeft mij vaak vis als ik yochurt als toetje heb gekozen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha @dobessies!
Amadea
12 jaar geleden
Tjonge, hoe is het mogelijk dat jij nog leeft, Dubossies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stort ter plekke dood ter aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een broodje aap mag je geen yoghurt, daar zal de vergissing in zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihihi, die Nelly :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea, ik leef ook niet meer en vroeg me af hoe dat kwam, daarom nam ik mijn mobiel met internet mee de kist in, kan ik het op gv hier opzoeken en nu is het raadsel ontmanteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je ook eet, in welke combinatie dan ook: uiteindelijk ga je hoe dan ook dood ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha wat een qwatch..
geniet van je vis en dan van je yoghurt

Het beste antwoord

Het Voedingscentrum adviseert liever geen sla of spinazie te eten bij vis. Dit zijn nitraatrijke groenten. In combinatie met vis kan nitraat ongezonde stoffen opleveren. Uit voorzorg adviseert het Voedingscentrum vis, schaal- of schelpdieren bij voorkeur te eten met nitraatarme groente, zoals bloemkool, broccoli of prei.

Sommige groenten bevatten veel nitraat. Behalve voor spinazie geldt dat bijvoorbeeld voor sla, andijvie, bietjes, venkel en bleekselderij. Met name in Nederland is het nitraatgehalte in deze groenten hoog. Nitraat is op zichzelf niet schadelijk: alleen bij zeer grote hoeveelheden. Maar nitraat kan worden omgezet in nitriet. Dat gebeurt onder andere tijdens de spijsvertering. Ook bij het bewaren en bereiden van nitraatrijke groente kan nitriet ontstaan.
Nitriet kan weer veranderen in nitrosamines. Dat gebeurt onder andere wanneer het in aanraking komt met eiwitten uit vis, schaal- of schelpdieren. Nitrosamineskunnen kankerverwekkend zijn. Dat betekent dat ze na verloop van tijd tumoren kunnen veroorzaken. Dierproeven hebben deze mogelijkheid aangetoond.

Toegevoegd na 1 uur:
Trouwens, dat je geen yoghurt mag na het eten van vis is een FABELTJE ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er wordt vaak beweerd dat de combinatie vis en spinazie ongezond is. Daar zit een kern van waarheid in. Het in de spinazie aanwezige nitraat kan door invloed van de vis omgezet worden in het schadelijke nitriet.

Maar recente onderzoeken tonen aan dat het lang niet zo erg is als wordt beweerd. Je kunt het gerust eten, maar niet elke dag.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.google.nl/search?rlz=1C1GGGE_nlNL448NL448&ix=hcb&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=vis+spinazie Blijkbaar weet heel het internet al van... ik had het ook nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Sterker nog, het schijnt ook voor de combinatie vis en sla te gelden.
Sinds ik dat gehoord heb haal ik bij de Mc geen tonijnsalade meer. "Nitraat
In vis zitten eiwitten die reageren met nitraat uit groente. Het nitraat verandert daardoor gedeeltelijk in n-nitrosoverbindingen. Deze stoffen zijn ook bekend als nitrosamines. Nitrosamines zijn schadelijk voor het lichaam. Eet vis bij voorkeur met nitraatarme groente, zoals worteltjes, sperziebonen of witlof. In combinatie met nitraatrijke groente, zoals sla en spinazie, kunnen schadelijke stoffen ontstaan. " http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, zolang je dit niet 3x per dag eet, is er niks aan de hand.
Ik heb van mijn moeder altijd geleerd, dat je na het eten van vis geen melkproducten mag nuttigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Turkije wordt vaak gezegd dat je vis en yoghurt niet mag combineren. Er zijn mensen die zeggen dat het onzin is en anderen die het geloven. Het is afgeleid van een spreukje:

Bal ye, balik ye, dön dolas yogurt ye (Eet honing, eet vis, ga wandelen en eet yoghurt).

Sommigen voegen aan het versje toe dat je na de yoghurt op bezoek gaat naar het "dorpje met de houten kisten" (dus dat het een giftige combinatie is). Anderen zeggen dat de honing en vis giftig is / kan zijn en dat de yoghurt dat neutraliseert.

Mijn ervaring is dat geen van die combinaties giftig is. Mensen met een gevoelige spijsvertering krijgen het wel moeilijk verteerd. Misschien dat dat (door een onderliggend gezondheidsprobleem) in zeldzame gevallen slecht kan aflopen?

Hier in Europa heb ik wel veel recepten en menu's gezien die deze ingedriënten combineren. Ook andere combinaties die als "giftig" worden gezien (meloen na vis bvb 's avonds) worden hier gegeten. Mijn theorie is dat hier door natuurlijke selectie en moeilijkere levensomstandigheden mensen een steviger spijsvertering hebben ontwikkeld dan bvb Egeërs die altijd overvloed kenden (en die geen vis met yoghurt durven combineren). Dus wat giftig is of niet is afhankelijk van je gestel denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn oma is zalm en alcohol ook heel slecht.

Toegevoegd na 56 seconden:
Ik bedoel dan: Zalm in combinatie met alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat is onzin. Mijn vader zei altijd: "Vis moet zwemmen". Een glaasje witte wijn smaakt uitstekend erbij!
geen Melk drinken