Wat voor voedsel is dodelijk voor een valkparkiet?

Net zoals honden geen chocolade mogen hebben!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt 'm ook op marktplaats zetten he ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geef muizen en ratten soms van die roze graankorreltjes, daar schijnen ze op een of andere manier allergisch voor te zijn :)

Antwoorden (2)

Alle snacks, etenswaar en dranken die voor menselijke consumptie bestemd zijn.

Dus geen chips, koekjes, ijs, alcohol houdende dranken, chocolade e.d.
Chocolade, koffie en Coca-Cola zijn een waar vergif voor uw vogel. Het bevat naast coffeïne ook theobromine. Laatstgenoemde is een zeer sterk werkende stof, die rechtstreeks op het hart werkt. De concentraties in chocolade en koffie zijn dermate hoog voor een vogellichaam, dat dit vragen om problemen is. Symptomen van een theobromine vergiftiging zijn: braken, diarree, hartritmestoornissen en hyperactiviteit.

Suikerhoudend voedsel is eveneens slecht omdat de vogels er een verzuring van de krop, of maag- darm infecties van kunnen krijgen. In al deze gevallen wordt de parkiet ziek, of krijgt minimaal een slechtere conditie.

Zout, o.a. in chips, is eveneens slecht voor uw kromsnaveltje. Een vogellichaam kan deze hoeveelheden zout niet "aan", hetgeen uiteindelijk kan resulteren in nieren die niet meer of slecht werken, met alle gevolgen van dien.

Alcohol is funest voor een vogel. Niet alleen zijn er vogels verongelukt door "vliegen onder invloed", ook alcohol gebruikt om wondjes te ontsmetten wordt door het vogellichaam opgenomen. Niet zelden ontstaan hierdoor vergiftigingsverschijnselen, zoals slechte coördinatie en braken. Een glaasje rode wijn is gezond voor een mens, voor onze gevederde vrienden geldt dit echter niet!
Zorg ook dat tabak buiten het bereik van de parkiet blijft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een levende python in het voerbakje van de valkparkiet zou leggen, denk ik niet dat de valkparkiet erg oud word.

Serieus: alles is dodelijk, als je er teveel van binnenkrijgt. Hou het gewoon bij kwalitatief goed vogelzaad en af en toe eens een stukje appel of wat sla (klein beetje, i.v.m. diarree). Hou als regel dat je huisdier niets mag eten, wat hij niet heeft gekregen.