Hoor je in een (duur) restaurant wel of niet de garnering op te eten?

Ik heb altijd geleerd dat het niet netjes is als je bij anderen je bord niet leeg eet, maar geldt dat ook voor garnering die je in een restaurant krijgt? Ik hou enorm van groente, sla en salade, dus ik eet altijd alles lekker op (tenminste, bij een goed restaurant. Uitgedroogde en verlepte sla eet ik ook niet).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Je betaalt er voor, eet het gewoon als jij wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet bedoeld was om op te eten, was het wel van plastic geweest :)
Annswers
12 jaar geleden
Leuke vraag +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms ziet het er ook uit alsof het van plastic is. Dat is dan duidelijk niet bedoeld om te eten. Vaak is dan de rest van het gerecht ook niet echt om van te genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Soms ziet het er ook uit alsof het van plastic is. Dat is dan duidelijk niet bedoeld om te eten. " Een probleem is dat het soms juist niet duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er in een sjiek restaurant geen sprake van garnering in de zin van "versiering".
Wat je op je bord krijgt is eten. Punt. Als het er uit zien als plastic dan deugt het restaurant niet.
En ik ga er van uit dat deze vraag bedoelt is
voor goede restaurants.

Het beste antwoord

In een goed restaurant - in een ECHT goed restaurant, HOORT de garnering eetbaar te zijn, is onderdeel van de maaltijd en kun je dus prima opeten.

In sommige mindere restaurants slaat de garnering als een tang op een varken, smaakt die helemaal niet bij het gerecht en ligt-ie gewoon als slingers en vlaggetjes op het bord. Die mag je gerust laten staan.

Wat je er mee doet hangt dus sterk af van het restaurant en de kwaliteit van het totale eten. Is die superieur, dan doe je jezelf tekort als je de garnering laat liggen. Is die inferieur, dan doe je jezelf tekort als je het opeet.

Ik ben zelfs ooit, vroege jaren 80, ooit in een (goedkoop) chinees restaurant geweest waar ze de meest schitterende decoraties op de borden hadden uit wortel en komkommer enzo gesneden. Ze smaakten prima, maar dat werd me duidelijk niet in dank afgenomen : de bedoeling was afspoelen en hergebruiken. In dat restaurant kom ik dus echt NOOOOOOIT meer.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje naief.
Dat is gebruikelijk in dat soort restaurants.
Zelfs vlees,vis, gevogelte, groenten, garnering en rijst wat onaangeroerd is gaat terug naar de keuken voor hergebruik door de consument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wordt hopelijk ook afgespoeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vervaardigde versieringen van wortels e.d. laat men onberoerd in een Chinees restaurant. Zolang ze nog fris zijn en fris ogen worden ze gekoeld en hergebruikt. Zit er iemand aan te kluiven, dan wordt het weggegooid.
Natuurlijk worden ze voor hergebruik grondig schoongemaakt. (de sculpturen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werd door een chinese vriendin erop aangesproken dat ik de garnering opat. Het was niet in een chinees restaurant, maar de groente was wel in mooie vormpjes gesneden. Nu begrijp ik haar reactie!
Dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Zolang ze nog fris zijn en fris ogen worden ze gekoeld en hergebruikt." Niet in een _goed_ restaurant. In een goed restaurant wordt het niet herbruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet de bedoeling is dat je iets eetbaars ook daadwerkelijk opeet, dan moeten ze het er maar bij vermelden. We zijn hier niet in China tenslotte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=zTMn7T-Z7_g Dit is een voorbeeld van wat ik ieder jaar voor bufetten maak met nieuwjaar. Ook ijs en botersculpturen zijn geen uitzondering.
Ik heb ooit een keer een donald duck van 1,50 mtr hoog gemaakt van boter. En dan zie je daadwerkelijk gasten langs lopen en boter eraf schrapen voor op hun stokbroodje!!

Andere antwoorden (16)

De garnering is eigenlijk bedoeld als versiering, dus helemaal comme il faut is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoveel mensen, die nooit een restaurant frequenteren!
flyingcrow
12 jaar geleden
Ik ga er van uit dat het inderdaad versiering is maar ook eetbaar zou moeten zijn,dus men maakt het mooi met verse eetbare producten.Dus eetbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin. Alles was eetbaar is wat op tafel staat kan je lekker opeten. Voor een (sterren)kok niks leukers dan een gast die zijn bordje leegeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wat een onzin. Alles was eetbaar is wat op tafel staat kan je lekker opeten. " Niet altijd. Soms worden er verfraaisels gebruikt.
Zoals parasolletjes. Dan is het duidelijk dat je die niet moet eten. Maar soms is het niet duidelijk wat wel en wat niet gegeten zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn parasolletjes niet eetbaar. Of je moet van stokjes en crèpepapier houden :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O sorry, je zei dus al dat die parasolletjes niet om te eten waren. Te snel gelezen ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, de vraag is of het hoort, niet of het kan of mag.
De bedoeling van een garnering is duidelijk het aangeboden voedsel een aangename aanblik te verlenen en soms zelfs om te camoufleren, dat het zo'n schijntje is, voor een hoop geld.
Het zal de uitbater van de eetgelegenheid echt een rotzorg zijn, wat je met die garnering en soms ook met het voedsel doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 't wel een beetje met Moolkees eens. De garnering is niet echt bedoeld om te eten. Al mag dat natuurlijk best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het er niet mee eens, toen ik pas in een sterrenrestaurant was voor 't eerst van m'n leven, was de versiering van het eten zeer uitgesproken WEL bedoeld om op te eten en vormde een schitterend geheel met het gerecht, zowel wat smaak als wat vormgeving betrof. Ik denk dat hoe sjieker de tent is, hoe meer de garnering een onlosmakelijk deel van het eten vormt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er in een sjiek restaurant geen sprake van garnering in de zin van "versiering".
Wat je op je bord krijgt is eten. Punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wat "kan" ,wat "mag"",wat "hoort" en wat gebruikelijk is. Daarnaast hebben we nog de Etiquette. Ouderwetse regels uit vervlogen tijden, waarbij het VRESELIJK belangrijk is met welk mesje jij de boter op je brood smeert. En volgens die regels eet je de garnering dus niet op als je in een chic restaurant zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er maar wel aan denkt, dat botermesje na gebruik uitgebreid af te likken, zodat een ander een schoon mes krijgt.
Zal het komen, dat ik nog van de oude stempel ben, aan gezien mijn kennelijk ouderwetse antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vindt: de regels voor het opmaken van een bord, het aankleden van een diner en de kunst van het garneren in duidelijke en toegankelijke taal, meer dan 100 traditionele of originele garnituren die je bord opleuken en handige stap-voor-stapfoto's en instructies, moderne vormgeving. En veel extra's: koelkastposter met overzicht van alle garnituren, website met de "achterliggende gedachte" en een originele boekenlegger. Stukje over boek van Pierre Wind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje: Nee hoor, er is niets mis met je aan de etiquette houden. Er wordt alleen minder waarde aangehecht. Ik weet dat je de garnering niet hoort te eten, maar ik ben dol op radijs en ik eet 'm lekker op als ik daar zin in heb, ook in een chic restaurant. Sterker nog: ik biets de radijs nog van het bord van mijn disgenoot als ik dat wil. Maar ik vond je antwoord +, je hebt wat"hoort"... en wat "kan". De vraag is "wat hoort" en dan denk ik meteen aan de etiquette.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat suus zegt.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die etiquette geldt niet meer in echt chique restaurants, alleen in middelmatige restaurants. Ga je in een sterrenrestaurant eten, dan wordt echt van je verwacht dat je alle dingen die op je bord liggen, ook echt proeft. Het takje dat naast je frutsel ligt, blijkt dan een delicaat gekarameliseerde venkelstengel te zijn die qua smaak precies past bij het ge-quantum-cook'te stukje vis. Ongelofelijk, alsof er een engeltje over je tong piest.
jij bent de gast die betaalt, dus jij bepaalt gewoon wat je opeet.
de garnering is eetbaar, en er is niets mee mis als je opeet wat je lekker vindt.
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
+
Ga er maar van uit dat garnering ook gewoon gegeten kan worden, immers het is gewoon eten alleen wordt ook gebruikt om het gerecht mooi te presenteren, je hoeft het niet op te eten maar dit mag wel, jij bent immers de gast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
+
Het fijne van eten in een goed restaurant is
dat het niet uitmaakt.

Want jij bent de klant.
Jij betaalt.

Je hebt grote eters en kleine eters.
En mensen die wel van sla houden en die
niet van sla houden.

Je mag ook gerust de helft van je eten laten staan.

Eet wat je lekker vind en tot je genoeg hebt.

Mag je allemaal zelf weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Zo is dat +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je mag ook gerust de helft van je eten laten staan." Dat mag. Maar misschien had je dan teveel besteld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor mmm.
Als je 5 gangen krijgt, besteld hebt, dan kun je lekker
kiezen, van alles een beetje bijvoorbeeld.
Garnering kun je als je het lekker vindt gewoon op eten. daar is niets mis mee.
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
+
Bij een 'duur' restaurant zal de garnering ook onderdeel van het gerecht zijn, en dus bedoeld om op te eten.

Vaak bij goedkopere restaurants heeft de garnering niets met het gerecht te maken, maar puur bedoeld ter versiering (opvulling) van het bord. Je mag het opeten maar zoals je zelf ook aangeeft is dat vaak verlepte sla op uitgedroogde komkommerschijfjes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het in een vaas of bloempot zit beter niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een duur restaurant mag je er van uit gaan dat alles op je bord eetbaar is. Maar je 'hoort' niets op te eten wat je niet lust of waar je geen zin in hebt.
Niemand kan je daartoe verplichten.
Ik proef altijd alles, zelfs als ik het niet ken. Vind ik het lekker eet ik het op, en anders laat ik het liggen. Niemand die daar al raar van heeft opgekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Garnering moet er niet alleen mooi uit zien maar het moet ook iets van smaak toevoegen aan het specifieke gerecht.

Het zit hem in het "iets". Je "hoort" dus "iets" van de garnering op te eten als het onderdeel vormt van de smaakbeleving en ook bedoeld is als onderdeel van de beleving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, wat is "horen"". Meestal is de garnering als garnering, dus als sier bedoeld. Maar het ziet er vaak zo lekker uit, dat ik het gewoon opeet. Ben ik nu met mensen die dit uit principe laten liggen, dan zeg ik: het is garnering, maar ik vind het lekker, dus eet ik het op.
Bovendien, we mogen toch geen voedsel meer weggooien?
Doe maar gewoon waar je zin in hebt, niet smakken en met open mond eten, want daar hebben andere mensen last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bovendien, we mogen toch geen voedsel meer weggooien?" Hierover heb ik twee vragen.
-Van wie mag dat niet? Het is toch niet verboden.
-Mocht het vroeger dan wel?
flyingcrow
12 jaar geleden
vraag 1 Van onszelf niet.
Goed voedsel weggooien is jammer,er wordt teveel voedsel verspild,daar werken we liever niet aan mee.
Vraag 2,a,dat mocht vroeger niet,ook omdat,toen was er nog niet zoveel overdaad.
Goed antwoord Inekevl +
In Cyprus hebben ze een goede redenatie: Als er nog wat op je bord ligt heb je genoeg gegeten en wordt dat gezien als compliment, als alles op is heb je nog honger! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#ieh#
zooi die verlept is?! volgens mij nemen ze het in de keuken dan niet zo nauw, bah bah!!

juist in een duur en/of goed restaurant is het heel goed eetbaar (niet droog, niet onrijp, niet overrijp etc) en dat is natuurlijk niet voor niets.

als jij het op wil eten dan eet je het op, als je het wil gebruiken om er iets onder te moffelen wat je niet lekker vindt doe je dat, als je het lekkerste eruit pikt laat je het andere liggen, en als je niet weet wat het is proef je ervan.

it's yours, en daar(om) betaal je (er) ook voor.

dus: eet smakelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut opeten. In een 'goedkoper' restaurant wordt het gebruikt als versiering maar in een duurder restaurant is het onderdeel van het gerecht dus ook van de totale smaakbeleving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de keuken geldt:
er mag nooit iets bij de gasten op bord wat niet eetbaar is, kortom jij betaalt voor je eten, dus als jij het stukje tomaat/komkommer of wat voor garnering dan ook op wilt eten moet je dat zelf weten...
En of het netjes is moet je zelf weten als ik de borden van de gasten zie terug komen in de keuken en ze zijn leeg, dan weet ik dat ik mn werk goed gedaan heb, en dat die gasten weer terug komen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
heel goed Dogg1887,dat betekent dat jij hart voor je werk hebt,het een goed restaurant is,en ik daar graag zou willen eten.+!
Lekker opeten.
Er zal niemand zijn die er op let of er een opmerking over zal maken.
Je kunt het beter zo zien dat mensen die de garnering niet opeten eigenlijk zelf niet weten hoe het hoort,want het hoort bij het gerecht en is bedoeld om op te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, je "hoort" dit niet te doen. Soms is het zelfs niet de bedoeling. Ik heb eens een haan opgegeten die kunstig gesneden was uit een grote wortel, en dit in een duur Chinees restaurant. Toen was die kelner toch een beetje boos en zei dat het versiering was (bedacht me toen : oh my god, wie weet op hoeveel schotels dit al gestaan heeft en hoeveel mensen die al hebben aangeraakt). Mijn vriend heeft ooit de bananenbladeren opgegeten van "vis bereid in bananenbladeren" in een goed Afrikaans restaurant. Was ongelofelijk taai maar hij wilde niet onbeleefd zijn. Maar nadien bleek het ook niet echt de bedoeling om dit te consumeren en heeft hij er behoorlijk diarree van gehad.
Maar om specifiek op je vraag in te gaan : "je hoort alles op te eten" is - vergeef me- een wat archaïsche opvatting.
Tegenwoordig geldt het in de meeste kringen niet meer als onbeleefd als je wat laat liggen op je bord. En dat is maar best ook : je hoeft je toch geen indigestie te eten? Natuurlijk kan je veel voorkomen door niet zoveel op te scheppen, maar sommige mensen laden je bord overvol en dan ben je echt niet verplicht om dat te verorberen.
Zeker niet in een restaurant... daar betaal je voor wat je eet Wat je er nadien mee doet is jouw zaak : opeten of laten liggen. Een bezorgde kelner kan je - als je niet alles hebt opgegeten - wel eens vragen of het misschien niet naar wens was. Maar dat doet hij enkel om de kwaliteit van het restaurant te checken en eventuele klachten te kunnen overmaken aan de kok.
Maar je "hoort" dus niets in een gelegenheid waar je voor je eten betaalt, eet op wat je wil en laat liggen wat je wil. Geen probleem...!