Is het normaal dat ze bij de voedselbank eten geven die over datum is ?

Een vriendin van mij vertelde dus dat ze dit zo elke week kreeg eten die over datum is ? Is dat dan nog wel gezond voor haar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ten minste houdbaar tot" moet je letterlijk nemen: bij een juiste manier van bewaren is het zeker tot deze datum goed. Dit betekent dus niet dat standaard de volgende dag de maden er doorheen kruipen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem aan dat ze blij is dat ze eten krijgt. Kan ze zelf wel bepalen of dat nog te eten is.. Een datum zegt niet zoveel. At laatst ragout uit 2007.. Smaakte naar blik maar was prima verder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Roofje, nu zal je als alleenstaande moeder van een kind van 3 met een bijstandsuitkering moeten doen, dan mag je blij zijn dat de voedselbank je eten geeft maar moet je dan blij zijn met eten wat overdatum is, beschimmeld en wat je ernstig ziek maakt? Dacht het niet.....
Kristal
12 jaar geleden
Dubossies, ik ben het met je eens, je hoeft echt niet uit dankbaarheid dan maar bedorven voedsel te eten.
Maar wettelijk gezien wordt er onderscheid gemaakt.
Lees even mijn antwoord (dat scheelt mij het hele verhaaltje weer te typen ;-))
Maar zeker, ook al wordt het gegeven, kritisch blijven op je voedsel is een must!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal, ik heb het gezien....heb het in mijn antwoord gezet. Bedankt voor je reactie.
Kristal
12 jaar geleden
Dubossies, graag gedaan :-))

Antwoorden (10)

Ja dat is volledig normaal die datum die is een stuk eerder gezet dan wanneer het echt over datum is omdat je dan de winkels bedrijven etc niet kan aanklagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meeste eten kan best even over de datum heen zijn. Niets mis mee. Daarnaast vergeet niet dat dit allemaal gratis vertrekt wordt door andere en dat alles door vrijwilligers wordt gedaan. daarnaast is ze zelf schijnbaar niet in staat om zelf voor meer inkomen te zorgen.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Daar gaat het toch niet om Ronron, de vraag is of het gezond is, en voedsel wordt er niet gezonder van doordat het gegeven is. Of bedoel je dat ze maar niet moet klagen omdat ze blijkbaar zelf niet voor haar eten kan zorgen?
Nou, dat betekent nog steeds niet dat je maar ongezond voedsel uit dankbaarheid moet gaan eten hoor! Het is alleen maar goed dat Hulp die vraag stelt uit zorg voor haar vriendin. Geen min van mij hoor, ik min niet.
Zolang het niet om verswaren gaat, is het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze heeft bijvoorbeeld vlees voor als beleg is dat normaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, vleeswaren zou ik niet accepteren. Tenzij het diepgevroren is, dan zou ik het wel aandurven. Maar waren waarbij je een groot gezondheidsrisico loopt (Zuivel, vlees....) wanneer de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken zouden eigenlijk niet weggegeven mogen worden. Je vriendin zou een fabrikant / winkel van de goederen kunnen contacteren en gewoon eens navragen wat zijzelf daarvan vinden. Wellicht spreken zij die voedselbank er dan over aan.
Etenswaren in pot, blik of gedroogd is geen probleem hoor. Ik heb hier zelf ook wel eens wat dingen die over datum zijn maar die ga ik echt niet weg gooien. Ik ben nog nooit ziek geworden van iets wat over datum was. (geen verse spullen natuurlijk)

Overigens spreek ik wel over maanden en zeker niet jaren over datum. Dat gaat mij ook te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de datum betekent niet hetzelfde als bedorven. Het is slimmer om af te gaan op in welke staat het product is. Ziet het er nog goed uit, ruikt het goed en smaakt het goed? Dan kan je het nog prima eten. Ik denk dat ze daar bij de voedselbank ook wel op letten. Het is natuurlijk goed om voedselwaren niet zomaar weg te gooien omdat ze over de datum zijn, maar nog altijd in goede staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
flyingcrow
12 jaar geleden
van mij ook!+Goed antwoord!
Ja hoor dat is heel normaal. Dat gebeurt bij de meestal voedselbanken wel. Je kan voedsel veel langer bewaren dan we meestal denken. de fabrikanten dekken zich in om de kwaliteit van hun producten te garanderen.
Jammer, want zo wordt er veel te veel eten weggegooid. Het is goed dat de spullen van de voedselbank niet worden verspild!
Hieronder een link naar een goed artikel uit de NRC van afgelopen zomer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
+!
ja ik had laatst kaas gekregen en die was nog houdbaar tot eind dec maar er zat nu al schimmel op, het ligt denk ik aan het product, als het gaat om vlees etc vind ik niet dat ze dat mogen aanbieden, maar meestal zit het wel goed, vaak geven bedrijven die spullen weg omdat ze het niet mogen verkopen als het over datum is maar in blik of pot kan het vaak niet kwaad, beter dan weg gooien toch..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet jij beschimmelde kaas?
Kristal
12 jaar geleden
Met kaas is het een kwestie van de schimmel eraf halen, eventueel de korst schoonmaken met een doekje met azijn.
Daarna is er niets meer aan de hand.
Kristal
12 jaar geleden
Nog ff: ik schreef: Met kaas is het een kwestie van de schimmel eraf halen...
Ik bedoel daarmee: erafsnijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste begreep ik, maar als het maar op 1 enkel klein plekje schimmel zit en de rest niet betekend het niet dat het nog goed is......ik vind eten waar schimmel op zit zeer onbetrouwbaar, ook de plekken waar het niet zit. (als ik heel eerlijk ben, schimmelplekje en het gehele product gaat bij mij de prullenbak in :-))
Kristal
12 jaar geleden
Ik snap je wel hoor, meestal doe ik dat zelf ook,
maar met kaas weet ik dat het écht alleen de buitenkant is.
Dit mag niet, ook voedselbanken moeten zich aan de warenwet houden.
Ik heb hierover ooit eens contact opgenomen met de voedsel en waren autoriteit en die vertelden dit, alleen is er nauwelijks controle op.
Klanten van de voedselbank zullen er niet snel over klagen en de voedselbanken zijn blij met alles wat ze krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, lijkt mij ook inderdaad.
Kristal
12 jaar geleden
Het ligt iets genuanceerder Nelly, met verswaren of waren die in de koeling van een winkel staan heb je gelijk.
Dat hangt van het soort voedsel af. Ik heb juist informatie daarover gelezen in verband met mijn werk in de Natuurvoedingswinkel.
Tegenwoordig staat er op elk soort eten/drinken de volgende aanduiding nog voor de datum:
Tgt = te gebruiken tot,
en Tht= ten minste houdbaar tot.
Beide aanduidingen dienen als:"tot en met" die aangegeven datum begrepen worden (ook al staat er: tot...)
Tgt staat meestal op snel bederfelijke waar, dus die waren na de aangegeven datum niet meer eten.
Tht staat op de andere artikelen.

Waar het nu om gaat is dit:
Je mág wettelijk zelfs bepaalde waren verkopen die over de datum zijn, zoals bijvoorbeeld droogwaren (al doen de meeste winkels dat niet). Die bederven echt niet snel.
Maar wanneer het om voedsel gaat dat snel bederft, en daar rekent men voedsel en drinken onder die in de koeling van de winkel staan, dan is dat dus wel verboden.

Dus het hangt er van af wélk voedsel over datum je vriendin krijgt via de voedselbank, maar ik vermoed dat dat geen snel bederfelijke waar is. En als mijn vermoeden juist is, hoeft je vriendin zich er echt geen zorgen over te maken. Ik hoop dat ze er lekker van kan eten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is het wel snel bederfelijke waar.
Ik ken een gezin wat ingevroren vlees kreeg waar niets op stond, niet wat het was en niet hoe oud het was.
Ik kreeg vaak zakken sla 1 dag over de datum was van ze, hier hadden ze er dan 7 van gekregen.
Juist omdat deze groep niet snel zal klagen,.want je moet blij zijn met wat je
krijgt, gebeurt het toch nog veel.
Het aanbod bij voedselbanken wordt ook steeds minder, mede doordat er steeds meer voedselbanken gekomen zijn maar ook door winkeliers die minder geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ze had inderdaad een zak gekregen met vlees erin wat je kon frituren maar er stond hier inderdaad ook geen datum bij..
Kristal
12 jaar geleden
Hmm, dat is geen goede zaak met dat vlees.
En dat mag je dus wettelijk gezien echt niet verkopen maar vermoedelijk wel weggeven...
Wat je dan echt het beste kan doen is het vlees laten ontdooien en heel goed ruiken, kijken, voelen. Bij énige twijfel weggooien. Je kan er echt ziek van worden. Met sla is het makkelijker te zien. Maar hoe dan ook:
ze zeggen wel eens: een gegeven paard mag je niet in de bek kijken,
maar als het om voedsel gaat moet je juist wél altijd goed kijken!
Om antwoord op je vraag te geven:

Ja, volgens de richtlijnen van de voedselbank is het normaal.

Ik heb een pagina gevonden waar precies opstaat wat je na de THT datum kan gebruiken en wat het inhoudt:

Ik heb even een link opgezocht....misschien handig hier om te lezen. http://www.houwersholtackers.nl/nieuwsartikel.html?cmsid=1152

Ik persoonlijk vind het niet normaal, in die zin dat mensen die het schenken weg doen omdat ze het niet meer durven te eten (overdatum) en het dus maar voedselbankafhankelijken laten eten.....en er zijn genoeg mensen die eten weggooien wat nog wel binnen de houdbaarheidsdatum ligt....en als je toch weet waar je voedsel kan brengen voor de voedselbank....neem dan bij je boodschappen een extra blik bonen mee vanhooguit 60 cent of een pak houdbare melk die 4 maanden houdbaar is voor hooguit 60 cent bij lidl bijvoorbeeld....daar hebben ze veel meer aan.

Onthoudt dat de THT datum enkel inhoudt dat de producent verantwoordenlijk is tot de uiterste houdtbaarheidsdatum en dat de consument zelf verantwoordelijk is voor ziekte e.d. als het na die tijd gegeven wordt. Het houdt dus in dat het niet perse slecht en bedorven voedsel hoeft de zijn.

In tegenstelling tot de mensen die zelf hun eten kopen in de supermarkt en dus garantie hebben van de producent vind ik het wel vervelend dat voedselbankafhankelijken eigenlijk zef verantwoordelijk moeten zijn als blijkt dat het eten wat ze krijgen niet meer gegarandeerd is. Het gaat hier met name om bijstandsmoeders met kleine kinderen die evengoed ook eten moeten nuttigen wat "misschien" nog goed is. Mensen die minder van eten af weten dan de producent.

Hier de regels van de voedselbank wat betreft de THT

http://www.voedselbankennederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=134&Itemid=126

Het komt sterk overeen met de regels op de THT site, ook vermelden voedselbanken wat je lang en minder lang kunt bewaren. Het enige wat ik mis bij de voedselbank is: Hoe lang is "lang" en hoelang is "zeer lang" en hoeveel maanden is "maanden" en hoe kort is "enkele weken".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord een grote +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt....:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar voedsel bij de voedselbank wordt gewoonlijk niet door particulieren geleverd. Het zijn de winkels die dingen 'over' hebben. Dat betekent dat het niet de particulieren zijn die voedsel leveren dat ze zelf niet meer durven te eten, maar winkeliers die voedsel leveren waarvan ze weten dat het nog in prima staat is, maar wat ze niet meer kunnen verkopen. Dat is toch wel een verschil, vind ik.
flyingcrow
12 jaar geleden
van mij ook +