zijn er in nederland restaurants waar je zelf de wijn mag meebrengen?

in canada kan dit bijna overal. je kan op die manier een wijn van zeer hoge kwaliteit drinken en in het restaurant betaal je gewoon de prijs van de goedkoopste fles.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (4)

Dat kan overal, alleen betaal je voor elke fles die er wordt opgemaakt de prijs van een fles huiswijn.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik werk al meer als 10 jaar in de horeca, en bij elk bedrijf waar ik gewerkt heb is dit mogelijk. Misschien denk je dit omdat je het nooit gedaan hebt, vraag maar eens als je uit eten gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in Nederland is dit niet gebruikelijk. Hier is het zelfs zo dat in restaurants het adagio geldt : ze eten je arm, maar ze drinken je rijk. Ofwel : op drank zit de meeste omzet.

In Duitsland heb je iets omgekeerds (in sommige Bundeslanden) met de Biergarten : daar mag je je eigen eten meenemen, als jet het bier / de drank maar daar koopt. In de praktijk zie je dat echter niet zo heel veel meer, hooguit nog bij grote gezelschappen die een feest vieren in een Biergarten.

In Nederland zijn beide constructies ondenkbar ; daar betaal je in sommige restaurants zelfs nog voor de wc ;-)
Maar als je wel iets betaald dat zij hebben, zou je bij een restaurant wellicht kunnen overleggen wat de mogelijkheden zijn. Hebben ze zelf echter OOK een goede wijn, dan geef ik je erg weinig kans.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb één restaurant kunnen vinden waar het inmiddels tot de standaard mogelijkheden behoort. Uiteraard zit daar een bijpassend prijskaartje bij ; je hebt er niet voor 8,50 een daghap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij veel restaurants mag het wel, mits je het van te voren aan geeft. Dan betaal je kurkgeld, of inderdaad de prijs van een fles huis wijn. Dus gewoon het restaurant even bellen van te voren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker zijn die restaurants er, ik werk er zelf in eentje. Het is niet gebruikelijk dat mensen hun eigen wijn meenemen, aangezien het restaurant de wijnkaart baseert op een goede combinatie bij de menukaart. Toch zijn er mensen die de voorkeur geven aan een wijn die niet op de kaart staat. Meestal betreft het dan alleen geen budget-slobbertwijntje omdat de gasten kostenbesparend bezig zijn, maar zetten ze een fles van enkele honderden euro's op tafel. Daarnaast wordt dan goed gegeten, water besteld, als de gast dat wenst toch een huiswijn aangeslagen (al is dit niet verplicht) en geeft de gast een flinke fooi, als dank voor de gastvrijheid.

Op zo'n moment zul je niemand horen klagen, omdat diegene zo'n fles wijn uit culinair oogpunt op tafel zet. Wanneer je het doet om geld te besparen, zou ik vantevoren een mooi verhaal bedenken, waarom je juist graag alleen die wijn drinkt, en checken of de betreffende wijn niet op de kaart van het restaurant staat, dan maak je ongetwijfeld kans van slagen ;)