In welk gerecht bij de Chinees/Thai zitten de minste calorieën(en de meeste!)??

Ik heb binnenkort een etentje met de hele familie.
Voor mij als Anorexia patiënt(waar ik voor in behandeling ben),iets waar ik heel erg tegen opzie.
Iedereen zegt al:"die gaat (bijna) niks eten..":(
Maar ik wil het dus wel proberen.
Kan iemand mij een tip geven?
Ik heb ook al helemaal geen idee meer wat ik wel of niet lekker vindt,dat ben ik helemaal "kwijt"..
Ik denk dat soep of vis niet gefrituurd)het minste bevatten.
En zijn er sausen met weinig calorieën?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Tegenwoordig zijn veel Chinese restaurants wokrestaurants. Als dat ook het geval is in het restaurant waar jullie naartoe gaan dan heb je geluk! Dan kun je namelijk zelf alles op een bord scheppen en het laten wokken. Er is keus uit veel groenten en wis- en vleessoorten. Je kiest zelf dus wat je wilt eten. Het wokken is bovendien gezonder dan gebakken chinese gerechten. En je loopt veel heen en weer waardoor je op een leuke manier met eten bezig bent maar niet zo gefixeerd op je volle bord met al die familieleden om je heen die op je letten.
Veel plezier; hopelijk kun je er van genieten! En het gaat niet alleen om eten, maar vooral om de gezelligheid met je familie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+plusje.
Ik denk dat ik dit zelf maar eens ga voorstellen zo'n wokrestaurant.
Iedereen wil mij wel graag helpen en het is voor iedereen wel leuk,denk ik.
Of misschien is het wel een wokrestaurant wat gepland is.Dat zou mooi zijn.
Ik hou dit in ieder geval in gedachten.Thanx!^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was idd de oplossing voor mij.
Bedankt voor de tip!^^

Andere antwoorden (2)

Tjap Tjoy zonder vlees. Daar zit geen vet in en is licht verteerbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig! Dat je de confrontatie aangaat, bedoel ik. Natuurlijk kun je het beste zoetigheid en van vet druipende gerechten laten voor wat ze zijn maar dat geldt eigenlijk voor iedereen. Echter, eerlijk gezegd denk ik dat je die calorieënfixatie los moet laten. Eten doe je natuurlijk primair om in even te blijven maar uit eten doe je vooral om er plezier aan te beleven. Natuurlijk is het een illusie dat je meteen hele borden leeg eet. Hou het gewoon op kleine hoeveelheden en probeer te genieten van elke hap die je neemt. Bestel zo klein mogelijke porties en eet voor mijn part maar één hap van elk gerecht dat je voorgeschoteld krijgt. Alles beter dan hoeveelheden calorieën naar binnen gaan zitten stouwen als brandstof. Alleen het idee al. Je bent toch geen auto? Ik moet er niet aan denken, ondanks dat ik best wel een bordje aankan. Klinkt misschien als een open deur. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt,weer..;-)
Ja,daar kan ik dus ook niet tegen,hoe sommige mensen zich volproppen,bah!
Ik denk zelf aan gestoomde vis( ik hoop dat dat op het menu staat),veel groenten en een klein beetje witte rijst ofzo.
Ik vind zelf dat ik best goed bezig ben.(ook dankzij tips van sommigen hier,snap je me??;-))
Ik heb gisteren een 1boterham(speldbrood) en een klein blikje tonijn en een banaan( kalium!)gegeten.
En s'avonds een bakje yoghurt.
Ik ben best wel trots opmezelf!(mag wel hè?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel de Chinese als de Thaise keuken hoeven geen van beiden vet te zijn, voor zover ik ze ken. Soms wel aan de zoete kant. Maar, Karena, ik ben trots op je en natuurlijk mag je trots op jezelf zijn! Niet omdat je zo goed luistert naar 'sommigen hier' maar omdat je openstaat voor tips waarmee je zelf de regie weer in handen kunt krijgen en, last but not least, de signalen van je eigen lijf serieus neemt. En dat mag toch best in een tempo dat je zelf bij kunt benen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+plusje.
Ik geloof dat de Aziatische keuken minder vet is dan de Europese.
Ik heb dat tenminste wel eens gehoord.
Het valt mij zelf wel op dat er veel minder dikke Aziaten zijn dan Europeanen.
Veel vis en rijst,en dat is natuurlijk best gezond.
Nu ik me aan het focussen ben op mijn genezing besef ik dat het positieve aan mijn ziekte is dat ik zelf heel bewust ben geworden hoeveel troep mensen binnen krijgen.Ik zal altijd wel uit blijven kijken,want dik wil ik niet zijn,maar ik moet wel een gezond gewicht bereiken.(ik heb nog steeds zo'n 15 kilo ondergewicht)
Ik hoop wel dat die calorie- obsessie minder wordt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afgelopen jaren heb ik nogal wat Aziaten, zowel oost- als west-, mogen ontmoeten en zo af en toe een hapje mogen proeven van hun keukens. Met name van de Thai, Cambodjanen, Karen (minderheidsgroep uit Birma), viel het me op hoe sober en tegelijkertijd puur dat eten was. Lekker gekruid, veel lente-uitjes, rijstnoedels en natuurlijk rijst en veel verse groente en wat vlees, kip of vis smaakten altijd lekker. Ook de Arabische mezze, allerlei kleine hapjes, zijn heerlijk. Maar, hoe meer de oorspronkelijke keuken verlaten wordt, des te meer overgewicht en aanverwante kwalen er bij mensen uit die landen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanverwante kwalen, Diabetes en hart en vaatziekten zeker?
Het is toch ook zo dat er verband is tussen kanker en (slechte) voeding?
En vlees en melk hebben we,dacht ik,ook niet echt nodig.(om maar wat te noemen)
Ja,als je smoesjes zoekt om niet te eten,ga je zorgen dat je zulke dingen weet om ze af te kunnen slaan,haha.
Laat ik er maar om lachen,want dit heeft me al genoeg verdriet bezorgd.
En ik heb mezelf voorgenomen niet weer in het ziekenhuis te belanden.
Ik ben 2 keer in kritieke toestand opgenomen omdat ik mezelf bijna had doodgehongerd,de 1e keer werd mijn familie verteld dat ik er zo slecht aan toe was,dat ze zich moesten voorbereiden dat ik binnen een paar uur zou overlijden..
Toen ze bloed afnamen stolde het gelijk in de buisjes.
Mijn hart klopte nog amper..
Ik probeer dat allemaal nog steeds te verwerken.
Ik hoop dat er meisjes hier op GVdie denken dat anorexia een prima idee is om af te vallen,hier van wakker schrikken.(ik heb hier PB's gehad van meiden die tips willen,1 zei zelfs dat ze zoveel respect voor me heeft-en ze heeft zelf anorexia!)
Bedankt trouwens voor al je bemoedigende reacties.( ook bij andere vragen) De psychiater die mij behandeld had het pas over een conclusie van hem over dat het misschien toch wel eens evenveel een lichamelijke aandoening kon zijn dan een psychische,zoiets,( ik weet het niet exact hè!),volgens mij las ik een paar maanden geleden ook iets dergelijks van jou.Toch?o_o??
Ik snapte eerlijk gezegd niet helemaal wat hij bedoelde want mijn lichamelijke klachten zijn het gevolg van mijn ( psychische)ziekte.
Dit blijft me wel erg bezig houden.
Ik denk dat ik wil snappen waarom ik dit heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb soms de neiging om eetstoornissen, over- en ondergewicht, diabetes, hart- en vaatziekten en een aantal vormen van kanker op één grote hoop te gooien omdat het in feite allemaal gevolgen van ondervoeding zijn. Dat doet natuurlijk geen recht aan individuele lijders aan die kwalen, laat staan dat er één makkelijker remedie voor bestaat. Maar ik heb in mijn carrière wel net iets teveel psychosomatische kwalen in de loop der tijd toch een meer fysiologische oorzaak toebedeeld zien worden om het voedingsaspect te onderschatten als hoofdoorzaak van veel van ziekten. Om even bij anorexia te blijven denk ik inderdaad dat de fysiologische aspecten vaak onderschat worden als versterkende, maar mogelijk zelfs veel meer oorzakelijke factor. Als ik het mis heb dan moet je me maar aftikken maar ik krijg vaak de indruk dat meiden als jij met een inzinking even snel opgelapt worden tijdens een ziekenhuisopname en daarna maar snel weer moeten gaan praten met geestelijke genezers. Niets ten nadele van deze beroepsbeoefenaars, hoor, want ik heb niet ruim 20 jaar in de psychiatrie gewerkt als ik er niets mee had gehad. En nog heb. Maar die uitspraak van je psychiater is een teken van iemand met een ruimere blik. Die moet je koesteren. Ik weet niet of je dr. David Servan Schreiber kent, maar die psychiater (helaas veel te jong overleden door een noodlottige oorzaak) had ook zo'n brede kijk, verwoord in het boek Uw brein als medicijn. Op de website van Ode staan nog veel artikelen van zijn hand. Ik denk dat jij, in tegenstelling tot die pro ana-meisjes, voldoende in de realiteit staat om je niets te laten aanpraten. Voor € 3,45 staat 2ehands 'Anorexia' van Johan Sprietsma te koop bij Bol.com. Ik vind het een aanrader voor iedereen die met anorexia te maken heeft. Voor als het je interesseert. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
Wij zijn klant bij Bol.com en ik wil dat boekje wel hebben.
Er zijn heel veel boeken over,ook veel eigen verhalen,maar ik ben altijd op zoek naar iets wat mij nieuwe inzichten kan geven in mijn ziektebeeld.
Ik ben er echt 24/7 mee bezig.
Het is natuurlijk obsessief bezig zijn de hele dag,en dan ben ik ook bezig beter te worden("het leefbaar maken",want echt genezen doe je eigenlijk niet,helaas..)en ik wil het begrijpen!
Kost me veel energie,lichamelijk en geestelijk.
Dit heeft mij wel in 1 klap 'volwassen' gemaakt,zeg ik zelf altijd.
Je moet wel.
Ook al omdat ik dit ontwikkeld, heb in deze mate,na de dood van mijn moeder,ik kan me geen dag zonder zorgen en problemen herinneren sinds die tijd.
Pffff...ik moest het weer ff kwijt.
Veel slechte momenten..:(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dát je er 24/7 mee bezig bent is even begrijpelijk als moeilijk te beïnvloeden. De manier waarop je dat doet heb je wel in de hand, als ik je goed begrijp. Buit dat maar uit en informeer je, waar dat mogelijk is. En dan zit je ook nog eens in een rouwproces over je moeder. Dat kost allemaal energie, erg veel energie. Maar vergeet niet dat je kunt kiezen. Je energievoorraad is natuurlijk beperkt maar die hoef je niet aan één ding op te stoken. Jij bepaalt de verdeling. Kijk naar doelen die ook energie opleveren, zou ik zeggen.