Hoe komt het dat je bij ieder Chinees restaurant in NL, exáct dezelfde Bami krijgt?

Je krijgt altijd exact dezelfde gerechten, zowel bami, als babi pangang, nasi en noem maar op... Ze kopen het niet in ready-made, maar maken het zelf... Ook bestaat er geen kookboek om het zó te maken, het is zo goed als EXACT hetzelfde... hoe kan dat toch?

Toegevoegd na 15 minuten:
Even voor de duidelijkheid; ik heb het hier niet over specialiteiten-restaurants, maar gewoon de volkse afhaalchinees. Dat je bij een Chinees Dim-Sum restaurant in little China in Rotterdam iets heel anders krijgt dan bij een chinees midden in Charlois lijkt me duidelijk. Het valt me alleen op dat een Bami Goreng er bij de ene 'buurt-Chinees' niet zo gek veel anders uitziet dan bij de andere...

Waardoor het komt dat de smaak van 'onze' verNederlandste Chinese specialiteiten zo anders is dan die in China (of bij een écht traditioneel restaurant, weet ik ook... Heb genoeg gereist om te weten hoe het hoort te smaken...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

ik heb dikwijls grote vrachtwagens zien rijden waarop staat dat ze Aziatische producten vervoeren. Ik denk dat al die bamis en nasis kant en klaar geleverd worden, dus uit de fabriek komen, net als de loempia's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze zijn niet exact hetzelfde, ze lijken wel behoorlijk veel op elkaar. De gerechten zijn bijna allemaal hetzelfde omdat de Chinezen erachter zijn gekomen dat wij nederlanders dat lekker vinden. Wij wij hier Chinees(Kantonees) noemen is echt niet hetzelfde als wat ze echt in China eten. De gerechten zijn een beetje aangepast aan ons. Daarom lijken ze zoveel op elkaar! maar er zit wel degelijk een verschil tussen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat er wel degelijk veel verschil in zit. De Chinees in de plaats waar we nu wonen heeft veel lekkerder eten dan de Chinees waar we eerst woonden. Vooral de babi panggang is een groot verschil. En allebei zijn het afhaalchinezen met een restaurant erbij.
En in de plaats waar ik als kind woonde, vond ik de bami bij de ene Chinees heel vet en bij de andere weer nogal flauw en plakkerig.
Maar op zich is de basis wel een beetje hetzelfde, omdat dat nou eenmaal goed verkoopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker bij de basis-nasi en -bami goreng zie je inderdaad maar weinig uitschieters naar boven of beneden wat kwaliteit betreft bij verschillende restaurants. Dat komt omdat het doorleefde gerechten zijn op basis van van goedkope ingrediënten, waarbij het verwachtingspatroon van de gemiddelde klant een rol meespeelt. Ook de besloten Chinese gemeenschap zal invloed gehad hebben op deze eenduidige kwaliteit, waardoor koks die hun vak beheersten uitwisselbaar waren en mogelijk nog wel zijn.

Maar zeker bij de wat uitgebreidere gerechten kun je wel kwaliteitsverschillen aantreffen. Ik ben niet bang voor een beetje vet maar ik heb toch liever een wat knapperig gefrituurde loempia in plaats van de volgezogen spons die je soms krijgt. Ook de suikerpot wordt in het ene restaurant net iets kwistiger gehanteerd dan in het andere. Maar de basis is overal vrijwel hetzelfde, is ook mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bami bij de chinezen komt net zoveel overeen als de pannekoeken bij een pannekoeken restaurant. Bij elk restaurant zijn het pannekoeken, maar zijn wel degelijk verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt doordat de meeste Chinezen volgens een standaard receptuur werken, die aangepast is aan de Hollandse smaak. Toch zijn er wel verschillen, die bv ook kunnen afhangen van de kwaliteit en versheid van de gebruikte ingrediënten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bami's en nasi's zijn inderdaad over het algemeen genomen hetzelfde met dezelfde veel te weinig groente en hamblokjes en omeletreepjes. Er is wel verschil merkbaar tussen een iets betere afhaalchinees en een goedkopere, maar dan nog weinig ingredienten.
Ik weet niet waarom, misschien omdat het niet als hoofdgerecht gezien word. Het is de bedoeling dat je er tjap tjoy ofzo bij neemt.