Mijn vraag is, moet je ook je vork links en je mes rechts vasthouden tijdens het diner als je linkshandig bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
35.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, mijn zoontje is linkshandig. Hij pakt automatisch zijn mes links en vork rechts. Toch vermoed ik dat je volgens de etiketten als linkshandigen de rechtshandigen dient te volgen...
Amadea
13 jaar geleden
niet volgens etiketten, maar volgens de etiquette !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@puur: de etiquette bepaalt dat je netjes eet, als je linkshandigen met het mes rechts laat snijden, wordt het een gigantische knoeiboel en dat is tégen de etiquette!
johandebondt
een jaar geleden
Beetje geschiedenis: Destijds was het de regel van het mes (zeg maar dolk met scherpe punt) rechts te leggen en een homp (stuk) brood links. Brood werd vroeger niet gesneden maar gebroken om te voorkomen dat het mes (dolk) bot zou worden. Later is er de vork langs de linkerzijde bij gekomen om de grote nekkragen niet te bevuilen. Er is geen enkele (motorische) reden, behalve opgelegde etiquette, om links met een vork te eten en rechts met een mes. Is historisch gegroeid vanuit gewoontes. Tot in de 19e eeuw was er zelfs geen bestek bij de arbeidersklasse, boeren en armere ambachtslui, enkel bij de rijke klasse. Wie de regeltjes uitgevonden hebben komt vanuit de burgerij...

Het beste antwoord

In de etiquette staat beschreven dat de vork in de linker hand gehouden wordt, het mes in de rechter. Dit deels om stoeiende ellebogen te voorkomen. ECHTER:

Op elke regel zijn er uitzonderingen. Linkshandigen, zeker diegenen die vaker dan eens aan een formeel diner deelnemen hebben zichzelf meestal aangeleerd het mes rechts vast te houden.
Wanneer een linkshandige gewend is met links te snijden, is dit echter geen probleem. Het is namelijk de taak van de gastheer ervoor te zorgen dat de gast zich prettig voelt, en niet voor genante situaties komt te staan. In dit geval heeft het comfort van de gast dus voorrang op de etiquette.

Wanneer de gast voor aanvang van het diner de gastheer te weten geeft linkshandig te zijn, en ook op die manier de maaltijd wenst te gebruiken, dan zal de gastheer daar rekening mee houden bij rangschikking van de tafel, zodat de linkshandige gast ruimte heeft te manouvreren. Ook zal de gastheer het bestek omdraaien. Dit alles om het comfort van de gast te verhogen, en genante situaties te voorkomen. Dit heeft voorrang op de etiquette. Zie het maar als een "dieetwens". Iemand die een bepaald iets niet lust, niet kan, of wil eten, kan dit ook bij het aannemen van de uitnodiging of voor aanvang van het diner te kennen geven. Dit is ook een normale gang van zaken. Geen enkele gastheer of gastvrouw kijkt raar op wanneer iemand zegt liever geen vis of paddestoelen te willen eten, al zegt de etiquette in andere bewoordingen dat je uit beleefdheid "moet eten wat de pot schaft".

Dus, mocht je als linkshandige ooit aanschuiven aan een formeel diner, schroom niet, en breng je gastheer tijdig op de hoogte, deze zal je met plezier tegemoetkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!! Het ging mij er om hoe ik mijn linkshandige dochter netjes moest leren eten. Ze was 11 en ik vond het tijd worden voor goede tafelmanieren. Inmiddels kan mijn 20 jarige dochter prima met mes en vork eten. Mes rechts en vork links. ^^

Andere antwoorden (11)

Je moet het gewoon vasthouden zoals het het beste voelt. Ik ben rechtshandig maar ik heb m'n mes altijd al links, geen idee waarom, maar het voelt gewoon beter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een officieel diner is dan is het wel verstandig om inderdaad de vork links en het mes rechts vast te houden. Anders denken je tafelgenoten dat je geen manieren hebt geleerd....

Toegevoegd na 12 uur:
Voor wie er anders over denken:
Hou de vork in je linkerhand en het mes in de rechter. Het mes wordt gebruikt om dingen te snijden en op de vork te schuiven. Het is niet de bedoeling om bestek van hand te wisselen.
http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/goede_manieren.php
Natuurlijk hoef je het bij informele etentjes allemaal niet zo nauw te nemen. Maar je kunt je in een situatie bevinden waar goede manieren belangrijk lijken, of, waar je beoordeeld wordt op je goede manieren en je niet graag wilt opvallen door onjuiste manieren.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slecht antwoord -
Amadea
13 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mes in je linkerhand, gewoon doen, heeft helemaal niets met goede manieren te maken. Dat is slechts weggelegd voor de happy few die zich willen conformeren aan de geldende etiquette. Wel netjes eten, niet kruimelen, smakken en boeren want een beetje manieren kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Amadea: onzin, ik ben linkshandig en ik kan mijn vork niet links en mes niet rechts vasthouden, laat staan er mee eten. Als ik mijn mes rechts vast zou houden, zouden ze zeker denken dat ik geen manieren had geleerd, gezien de knoeiboel die ik ervan zou maken. @Haas: inderdaad, pas bij het ter hand nemen van het bestek wissel je het om
Maakt niets uit ! Het enige waar je op moet letten is dat als je vork naar je mond brengt , dat je niet net naar je buurvrouw kijkt waar je mee praat . Want dan duw je je vork tegen je wang .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervaring?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ! Op meerdere manieren . Het bedrijf waar ik ooit werkte ,gaf 1 x per jaar 'n etentje/ 'n samenkomst van werknemers . Alle dames waren naar de kapper geweest , en de mannen allemaal in 'n nieuw of gestoomd kostuum . Ik zat in de top van het bedrijf .Aan tafel was iedereen 'n beetje nerveus , omdat men dicht bij elkaar zat en men geen stomme dingen wilde doen of zeggen . Ik wilde ( zijnde directielid) ze op hun gemak stellen . Ze zaten er allemaal 'n beetje houterig bij . De onderdirecteur , ook 'n idioot , zat schuin tegenove mij . Ik zei ,op luide toon zodat iedereen het hoorde en naar mij keek , over de tafel heen , iets tegen hem . Men keek mij aan , en terwijl ik met hem sprak vulde ik mijn vork met 'n smeuig geheel van m'n bord . Men hoofd was naar hem gekeerd ,en ik bracht de vork naar de plaats waar mijn mond zat als ik naar m'n bord keek . MAAR .... daar zat nu m'n wang . Ik duwde mijn vork met sappig voedsel tegen mijn wang .De indruk wekkende dat ik dacht dat daar m'n mond zat . Men durfde niet hard te gaan lachen ,omdat ik zo hoog op de maatschappelijke ladder stond. Vanaf dat moment was iedereen ontspannen . Men dacht : zo stom kan ik nooit zijn . Iedereen zat er opeens soepeltjes bij . De onderdirecteur gooide er naderhand nog 'n schepje bovenop. Hij kwam met 'n soepstengel in z'n mond bij mij 'n vuurtje vragen . Freek , ik kan nog wel even doorgaan .Heb ik je vraag naar tevredenheid beantwoord? Want mijn antwoorden worden geregeld verwijderd hier .
ik ben ook linkshandig. Ik hou m'n vork in m'n linkerhand en m'n mes in m'n rechterhand. Maar dat is er min of meer ingeslopen. Ik denk er eigenlijk nu pas over na nadat je deze vraag stelt! Zo knip ik ook met m'n rechterhand. Maar dat is meer omdat ze vroeger alleen van die voorgevormde scharen hadden voor rechtshandigen. Voor de rest maakt het volgens mij niet zoveel uit met welke hand je je mes vasthoud. Zolang je jezelf nog kan voeren. ;-).

Toegevoegd na 1 minuut:
ps. Volgens de etiquette hoort je vork links en je mes rechts. Maar dat is volgens mij in het dagelijks leven niet zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben rechtshandig maar mijn moeder was linkshandig, en die heeft het me verkeerd geleerd het mes links te houden en de vork rechts te houden. Dus jij doet het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de etikette wel. Maar als je linkshandig bent dan snijdt dat erg moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Ik ben linkshandig en het hier niet mee eens. Want als ik het vlees met de vork in mijn rechterhand in bedwang zou moeten houden, dan schoof het denk ik bijna van mijn bord af. Met de vork in mijn linkerhand kan ik het juist goed vastklemmen, en daardoor gaat het prima om te snijden met het mes in de rechterhand!
Tja, volgens mij kun je het gewoon doen zoals je het gewend bent, als het maar laat zien, dat je gewend bent om met mes en vork te eten.
En verder met een vriendelijk gezicht en je mond leef je tafeldame tewoord staan, en je mond afvegen voor je een slok wijn neemt. Voort van buiten naar binnen. Het vingerkommetje niet leegdrinken, en je servet op je schoot, nou dan kan je niks gebeuren.

Toegevoegd na 5 minuten:
sorry weer een typfout. Je mond leeg.
Voorts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een reden waarom je je mes normaliter in je 'goede hand' houdt, het hanteren van een mes is motorisch veeleisender en je kunt daarom normaliter 'netter' eten op deze wijze.
Wanneer je het omdraait zullen mensen aannemen dat je linkshandig bent, geen enkel probleem dus wanneer je dat ook daadwerkelijk bent.
In principe zijn beide opties dus wel mogelijk, maar je moet niet zomaar aannemen dat 'dat wat je gewend bent' het beste is. Ik merk vaak dat mensen die het verkeerd aangeleerd hebben slordiger eten zonder het zelf door te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik raad je aan om van te voren te oefenen, ook je brood kun je met mes en vork leren eten.
of je je vork nu links of rechts vasthoudt, is meestal niet zo'n probleem. Je mes hanteren in de hand die dat normaalgesproken niet doet, is een stuk lastiger.
De etiqette zal wellicht voorschrijven dat je vork links en je mes rechts moet, maar als jij je beter voelt wanneer je dat omdraait, doe dat dan alsjeblieft. Dan zet je jezelf niet te kijk met gemors. Ga niet tijdens het diner het bestek steeds van je ene in je andere hand overnemen. Dat staat nl. wel raar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je brood met vork en mes eten is prima maar bedenk wel dat wij Nederlanders nagenoeg het enige land ter wereld zijn waarbij aan het ontbijt vork en mes wordt gebruikt. Het wordt door andere landen dus als redelijk overdreven gezien. Wel eens in het land der Michelin-sterren Frankrijk ontbeten? Daar komt geen mes aan te pas bij een stokbroodje en met z'n alle lekker soppen in 1 enkel pannetje sterke koffie. Hmm, smakken maar;-)
Amadea
13 jaar geleden
De vraag gaat echter over een diner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*zucht* met mijn antwoord bedoelde ik oefenen, eventueel wanneer je brood eet (en smeert). Dan kun je het ook bij een diner toepassen. En inderdaad, wij eten thuis ook gewoon de bammetjes uit 't vuistje. Stokbrood soppen in een pan koffie? lijkt me niks
Je moet zorgen dat je netjes eet, en je ellebogen bij elkaar houdt.
Als mijn linker buurman z'n soep eet met rechts, maar de lepel in z'n vuist houdt (met de knokkels naar boven), dan zit zijn elleboog in mijn arm of zij. Als ik dan vraag of hij liever op mijn plaats zit (want dichter bij zijn elleboog). dan ligt het aan mij omdat ik soep eet met links.... GRRRRR. Terwijl ik de de knokkels naar buiten heb (zoals je hebt leren schrijven) als ik mijn lepel vasthoud en mijn elleboog steeds stijf tegen mijn zij aan heb....
Ik breng mijn eten (lepel en vork) met mijn linkerhand naar mijn mond, anders wordt het zo'n knoeiboel. Vind het ook knap dat rechtshandigen dat zowel met links (vork) als rechts (lepel) kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dineert met een kleine groep mensen, kun je gewoon uitleggen dat je linkshandig bent en dat je het daarom even omkeert. De meeste mensen zullen dat gewoon heel logisch vinden, en er geen problemen mee hebben. Als het een formele situatie is en er veel mensen rond de tafel zitten (zodat je het niet met een terloopse opmerking kunt uitleggen), kan het wel zijn dat er wat scheef naar gekeken wordt. Maar of dat nu zo erg is....