Ik wil een rijstsalade maken. Hoe doe ik dat?

Ik zou heel blij zijn met een paar goede recepten!

(het hoeft niet persé met deze ingrediënten, maar ik heb nog in huis: paprika, ui, broccoli, sperciebonen en de nodige kruiden)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3K

Het beste antwoord

Wat ik hiervan zou maken is:
- Witte rijst koken en laten afkoelen,
- Paprika in kleine blokjes snijden (gele paprika is ook lekker in salade trouwens)
- Ui bakken, dat is minder scherp dan rauwe, en geeft een lekkere smaak aan de rijst. Als je de ui bakt, kan je ook de rijst na het koken wat mee bakken, dan wordt ie wat droger en dat is soms wel lekker.
- Broccoli en snijbonen in stukjes snijden, koken en laten afkoelen.

Op zich heb je dan al een aardige salade, maar je kan het natuurlijk aanvullen met één of meerdere van deze groenten:
- mais uit blik,
- tomaat (in stukjes gesneden of door de blender om het als saus te gebruiken),
- geraspte rauwe wortel,
- erwten (heel fijne erwten uit de vriezer zijn vaak lekker zoet)

Gebakken quorn, of gebakken tofu (eerst kort bakken, dan marineren in azijn en tamari) maakt het lekker hartig, en geeft het wat meer bite. Noten of zaden erdoor kan ook lekker zijn, bijvoorbeeld gezouten, geroosterde pecannoten of amandelen fijnhakken, of geroosterde zonnebloempitten, sesamzaad of pompoenpitten.

Als dressing kan je iets maken met azijn, balsamicoazijn of appelciderazijn, eventueel wat olie of mayonaise. Qua kruiden zijn tijm, rozemarijn, oregano en dille vaak lekker bij salade, eventueel met een beetje knoflook.

Een andere optie is witte rijst met gekookte sperziebonen, en die aanvullen met pindasaus, tofu of quorn, mais en gebakken of rauwe taugé. Eventueel kan je wat sinaasappel blenderen of een sinaasappel persen, en de sap gebruiken als dressing; smaakt apart, maar geeft het wel een lekkere kick. Citroensap kan ook, dat is wat minder opvallend, maar geeft wel een lekkere lichtzure bijsmaak aan de pindasaus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lekkere pindasaus maak je met pindakaas, ketjap (zoete sojasaus), een beetje tamari, een beetje sojamelk of -room, en flink wat kerrie, komijn, knoflook en een beetje gember.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb geen linkje voor je, maar recepten.nl of zoiets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en kleurige en fleurige rijstsalade...
kook de rijst ,surinaamse met een theelepeltje of 2 geelpoeder.(conimex) koenjit.10 minuten koken.koelen.
vermeng dit met gekookte kipfilet,mandarijntjes,ananas stukjes,fijn lente ui.en bestrooien met gebakken uitjes.en gemalen cocos.serveertip: een halve ananas uithollen en daar de salade indoen.de onderkant,daar een stuk afsnijden blijft ie mooi staan.
ps.de rijst koken met wat zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heerlijk!
Ik maak vaak rijst salades. Variaties zijn er voldoende.

rijst (75 gram pp) (hier kan je in varieren, van gele rijst, gewone rijst, notenrijst, meergranenrijst)
kip fumez of surimi
paprika,
ui
spercibonen (voorgekookt)
sausjes kan je varieren: ketchup, kerriesaus,cocktail saus, wat creme fraiche met frietsaus mengen etc

Rijst koken en af laten koelen. Kip of surimi, paprika,ui en gekookte bonen in stukjes snijden.
Alles door elkaar mengen en dan serveren op een blad sla en opmaken met wat kerstomaatjes.

Je kan hier heel veel mee varieren. Je kan ook blokjes ham nemen of gebakken stukjes kip of vlees.
Vaak doe ik er ook een blikje mais door omdat dat zoete er lekker bij smaakt.

Een andere lekkere variant is door het basis recept van rijst met de groenten (zie boven) gebakken shoarma vlees te doen en dan stukjes ananas, kiwi en mandarijn. Dat valt ook goed in de smaak bij kinderen. Knoflooksaus zou je er dan los bij kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem droogkokende rijst en kook deze gaar. Laat afkoelen met deksel op de pan en roer af en toe even door met een metalen vork om het los te houden.
Snipper de ui en fruit even met wat olie, bak ook even de paprikareepjes( stukjes) mee. Breng in een pan water met iets zout aan de kook en doe hierin de sperziebonen in stukjes en de roosjes broccoli.Laat niet te lang garen, het lekkerst is het als ze wat knapperig blijven. Proef af en toe even of ze zacht genoeg naar jouw smaak zijn. Giet af en laat afkoelen.
Breng in een grote pan water aan de kook voor de saus die au bain marie wordt gegaard, hier moet dus een kom in passen die je boven het warme water kunt hangen.
Splits een ei en doe de dooier in de kom en doe hier 2 theel. mosterd bij. Roer het door elkaar en voeg 1 bekertje creme fraiche toe. Roer alles tot een gladde saus en breng op smaak met peper en zout. Zet de kom in de pan met heet water en verwarm de saus in ca. 5 min. Af en toe roeren. Lekker is ook wat kerriepoeder erdoor te roeren of mango chutney. Dit is nl. een basissaus waar je van alles door kunt roeren naar jouw smaak. Je gaart hem voornamelijk vanwege de eidooier. Schep nu de groenten en de saus door d rijst. Heb je nog een blikje knakworstes staan? Snij deze dan in stukjes en meng ze er ook door. Proef nog even of er nog wat kruiden door moeten en garneer met partjes tomaat of halve kerstomaatjes.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ook lekker met andere ingr;

In kokend water 1 kuipje santen roerend oplossen, rijst erbij en garen. Afkoelen.
Meloenbolletjes uit een meloen scheppen, in een kom doen. Een mango in kleine blokjes snijden, 1 avocado in stukjes of bolletjes in een kommetje doen en limoensap erover tegen verkleuren. Alles afgedekt n de koelkast tot gebruik.1 courgette in blokjes ca. 3 min koken in water met zout. Laten afkoelen.
In kommetje doen; limoensap, olie, honing, zout en peper.
Giet tonijn in water ( blikje)af, verdeel in stukjes.
Aan de koude rijst toevoegen + de gekoelde fruit/groente
en de saus. 30 min. in de koelkast door laten trekken.
Kort voor serveren luchtig doorscheppen en erg leuk is om hem in een helft van de meloen ( uitgehold en die je daarna even op zijn kop hebt laten uitlekken) te vullen.
amc
13 jaar geleden
De volgende rijstsalade heeft mijn moeder laatst een keer gemaakt.. ik vind hem echt heel lekker!

Rijstsalade (Slank, vegetarisch gerecht)

Ingrediënten
200 g pandanrijst
zout
150 g doperwten (diepvries)
1 rode paprika
2 stengels bleekselderij
2 bosuitjes
1 blikje mandarijnpartjes (312 g)
3 eetlepels Yogonaise
(versgemalen) peper
1 theelepel kerriepoeder
3 takjes peterselie

Voorbereiden
Rijst in pan met water en zout gaar koken volgens gebruiksaanwijzing. Doperwten laatste 5 minuten met rijst mee koken. Laten afkoelen.Paprika wassen en schoonmaken. Bleekselderij en bosuitjes schoonmaken en wassen. Groenten in stukjes snijden. Mandarijnpartjes laten uitlekken, sap opvangen.

Bereiden
In kom Yogonaise, 3 eetlepels mandarijnsap, zout, peper en kerriepoeder door elkaar roeren. Peterselie erboven fijn knippen. Alle ingrediënten van salade met elkaar mengen.