Hoe kun je er voor zorgen dat je niet huilt als je uien snijd?

Natuurlijk laat iedereen wel eens een traan als er uien worden gesneden, maar bij mij is het echt heel erg! Ik hoef maar 10sec bij een gesneden ui te staan aan mijn ogen worden helemaal rood en betraand en gaan prikken.
En dat is erg lastig bij het koken.

Hoe kan er er voor zorgen dat dat minder wordt/dat dat niet gebeurd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mjager3: Ja, klopt, dat wilde ik ook net zeggen. Als ik mijn bril op heb, dan huil ik. Met lenzen, geen last!

Antwoorden (30)

je uien onder stromend water schoonmaken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk voor schillen, maar het snippert zo lullig.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leg je toch net als ik een snijplank boven je wasbak..
kan je nog steeds onder stromend water OOK snipperen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan word het toch een zeiknatte boel en spoelen de uien overal heen ??
Nouja, ik hak ze eerlijk gezegd gewoon fijn in de (handbediende) keukenmachine/groentemolen, en dan heb je er sowieso geen last van, hoor.
je kunt een duikbril opzetten

of je kunt de uien onder water snijden (werkt echt)

Toegevoegd na 2 minuten:
het schijnt ook te werken als je de ui voor het snijden eerst 10 minuten in de vriezer legt. Het vocht dat normaal gesproken wegspat is dan bevroren.
Heb het zelf nog nooit geprobeerd (vergeet het steeds) maar een vriendin doet het zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je heel veel uien moet snijden zou je kunnen overwegen een duikbril op te zetten, oke 't is geen gezicht, maar het helpt wel.

Als het om één ui gaat, zet dan de kraan open en hou je gezicht vlak bij de lopende kraan terwijl je de ui snijdt, scheelt ook een stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, met een duikbril :D
Geniaal idee :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha, ik kom niet meer bij, ik ga het een keer doen met de duikbril. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik lig krom hier... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@deirdre: aan je avatar te zien moet je duikbril niet al te ver weg liggen :) Ik heb vorig jaar met mijn moeder een Chinese rijsttafel gemaakt voor de familie. Ik moest toen dusdanig veel uien snijden dat ik het duikbrilletje erbij gepakt heb. Werkt prima.
Je kan, zoals al gezegd, onder water de uien snijden.
Wat iets minder sterk helpt, maar wel fijner snijden is, is de snijplank nat maken vóór je gaat snijden, en tijdens het snijden af en toe een plens water over de uien heen gooien. Daardoor komen de irriterende stoffen minder in de lucht, en raken je ogen dus minder geïrriteerd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je al last van je ogen hebt door de uien, kan je de kraan aanzetten, er met je gezicht vlakbij gaan zitten, je ogen zo ver mogelijk open doen, en met je hand de waterstraal verstoren. Ik weet niet hoe je dat laatste moet beschrijven, maar je houdt zeg maar je hand in de waterstraal, en wappert dan met je hand. Daardoor komt er nog meer vocht in de lucht dan als je alleen de kraan aanzet.
Natuurlijk niet zo sterk wapperen dat je gezicht onder het water komt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, aan zo'n oplossing heb je ook nog iets mocht het fout zijn gegaan!
is er boven hangen en dan een stuk snijden, dan even omhoog en lucht scheppen (om het zo te noemen) En dan weer verder/snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Goeie vraag.

1) je mes natmaken en je ui ook, voor je gaat snijden
2) rustig en zachtjes blazen tijdens het snijden
3) vlot snijden
4) direct alles afwassen, mes, plank, handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ui snijden op een snijplank onder de afzuigkap.
En deze zachtjes aan zetten.
Zo zal alle lucht omhoog gaan ipv naar beneden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijn gevoel hangt het ook een beetje van de ui af, de een is sterker dan de ander... geen idee waarom...

Zelf snij ik bijna degelijks uien en hoef gelukkig nooit te huilen, ik spoel de uien na het pellen af onder koud water (is ook wel zo hygienisch) en gebruik een vlijmscherp mesje... Ik heb ooit eens gelezen dat er dan minder sappen uitgedrukt worden als met een minder scherp mes en die sappen zouden je aan het huilen maken... Geen idee of het klopt maar aangezien ik nooit huil bij het uien snijden ga ik er maar vanuit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snij mijn uien onder de afzuigkap. Plank op een gaspit zetten, afzuigkap op hoogste stand, nergens (meer) last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een ui zitten allemaal kleine ‘kamertjes’ die gevuld zijn met vocht. Als je die kapot drukt spat het vocht alle kanten op. Snijd uien daarom altijd met een rustige snijdende beweging en een scherp mes.

Leg ze voor gebruik 10 minuten in de vriezer.

Een slok water in de mond nemen en niet doorslikken, waardoor de smaakstoffen van de ui niet in je mond kunnen komen en daardoor je ogen niet gaan tranen.

Pel en halveer ze en hou ze even onder de kraan.

Snij de uien in een doorzichtige plastic zak.

Hou je mes tijdens het snijden tussendoor onder de kraan: de vrijgekomen zwavel zal eerst reageren met het water van de kraan en niet met je ogen.

Snijd de uien onder de dampkap: de zwavel wordt sneller afgevoerd. Of zet een raam open.

Gebruik een keukenrobot om de uien fijn te snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water in je mond doen (dan kan je dus ook even niet praten), en dit zolang als dat je de uien aan het snijden bent inhouden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dampkap is een afzuigkap neem ik aan? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt als een zwerende vinger:))
Ik begin mijn ui te snijden en als ik traantjes voel opkomen steek ik even mijn polsen onder de koude waterstroom. Ze verdwijnen terug en ik kan weer verder snijden :-)
13 jaar geleden
Ik had het laatst ook ineens héél erg. Hoe dat kwam: ik kookte in andermans keuken en met andermans mes. En dat mes was volgens de eigenaar 'heel scherp' en 'heel groot', maar naar wat ik gewend ben héél bot en aan de kleine kant. En met een botter mes pers je de ui half uit als je hem snijdt.

Thuis snij ik een ui met een vlijmscherp koksmes. Zo'n grote. Daarmee heb ik ook een snijblad met genoeg lengte om de ui echt te snijden, met een beweging die niet alleen van boven naar beneden is, maar die ook van achter naar voren glijdt. Met een aardappelschilmesje of iets dergelijks kleins kun je alleen het mes erdoorheen drukken, en ook dan komt er meer sap vrij. En meer sap betekent meer tranen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het klinkt weliswaar belachelijk maar ik heb altijd een lucifer tussen mijn kippen. . heb die tip ooit van mijn oma gehad en dacht dat ze me voor de gek hield maar het werkt wel. . tenminste bij mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan moet je wel kippen hebben natuurlijk, anders werkt het niet! ;-)
De enige manier om zonder tranen uien te snijden gaat als volgt; Snijd de ui door midden in de lengte. Snijd dan het wortelstukje eraf maar houd het snijvlak op de plank.
Trek nu de schil eraf maar laat het achtereindje ( het puntje) eraan zitten. Leg de ui weer met het snijvlak (de bolle kant dus naar boven) op de snijplank en snijd nu in de lengte repen tot aan het puntje. Houd de ui met je andere hand bij elkaar. Snijd dan nog 1-2 keer dwars door de ui (vanaf het worteleinde tot aan het puntje. Je kunt nu de repen dwars door snijden, dus op de bolle kant het mes dwars door de repen snijden. Zo snipper je een ui in blokjes. Wil je halve ringen, dan snij je ze in repen die dwars door de ui gaan en bij hele ringen laat je de ui heel en snijd je alleen aan de onderkant een stukje af zodat hij makkelijker blijft liggen. Doordat je het puntje eraan laat zitten, kan je de ui makkelijk daaraan vasthouden bij het laatste stukje.
Het gas waardoor je ogen gaan tranen ontstaat nl. doordat je de cellen vernietigt en het vrijkomend sap geeft dat gas af. Zolang je de snijkant dus niet onder je ogen hebt, kan dat sap niet voor tranen zorgen. Ik kan op deze manier kilo`s wegsnijden zonder een traan te laten.
amc
13 jaar geleden
hoe botter het mes,des de groter de tranen.je snijd namelijk door de cellen heen die in de ui zitten.die springen dan open.bij een bot mes,barsten ze.een goed scherp dun mes,wil wel eens helpen,doch niet voorkomen.
maar het wordt wel minder.ook je snijhouding,zoveel mogelijk rechtop staan,de afstand oog ui verkleinen.in mijn marine tijd ging er per dag 25 kg ui doorheen,je word er dan immuum voor.behalve voor hachee en peen ui,75/100 kg.dat ging door de machine,en zette ik een gasmasker op.en via de afzuig ging de damp door heel t schip heen.velen moesten dan ook een traantje laten.sterk spul he uien gnaaa..maar in de ogen wrijven is geen optie.deppen wel en effe voor een ventilator staan of zo.
voorhoofdsholte ontsteking?..effe een paar uien snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb nog twee tips... Op een korst van oud brood kauwen...weet niet hoe maar bij mij werkt het!
Je kan ook een zilveren theelepeltje in je mond stoppen..ook daarbij weet ik niet hoe het werkt, maar wel dat het werkt...echter de smaak van een zilveren lepeltje is niet zo erg lekker..
succes met je uien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een superscherp mes in combinatie met de juiste snijtechniek!

Wat helpt bij tranende ogen is even met wijdopengesperde ogen naar een goed lopende kraan te kijken op korte afstand van het water. Het klinkt vreemd, maar werkt echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zetje contactlenzen kopen bij de kruidvat...ik draag, weliswaar niet vanwege het UI snijden,lenzen en huilen nooit als ik ze in heb i.t.t. als ik mijn bril draag

Toegevoegd na 1 minuut:
Zetje=setje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snij de uien op een snijplankje op de aanrecht, maar doe dan een stap terug. Ik "hang" er niet boven maar kan toch de ui snijden. VOILA ... geen tranende ogen.

TIP: Gesneden ui is overigens wel goed voor een verstopte neus bij verkoudheid. Ik zette vroeger een schoteltje gesneden ui bij mijn kinderen onder het bed als ze niet konden slapen door een verstopte neus. Dat hielp prima !

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja kan ook zo'n hakgeval aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kraan aanzetten in de buurt van je snijplankje. Het hoeft maar een miezerstraaltje te zijn, maar het werkt. Geen idee waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is van tupperware een bakje met een mes waar je de ui helemaal in kan doen en die snijd dan je ui in stukjes. misschien een optie voor jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik bij bovenstaande tips nog niet heb gelezen en wacht echt helpt:

neem een slok koud water in je mond en hou dit in je mond terwijl je uien snijdt. Wel af en toe verversen. Probeer maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men uien snijdt dan huilt men daar niet van.
Het werkt wel op uw traanklieren.
Verwerken onder stromend water, goede ventilatie en
er niet constant er bovenop kijken zijn goede optie,s.
U kunt ook kant en klaar verwerkte uien kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je mond ademen ipv door je neus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Draag lenzen ;-)
Dan heb je er helemaal geen last van, echt waar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bij mij ook goed helpt is het ademen door de mond.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ook erg goed helpt is de ui laten snijden door iemand anders. Dan heb ik noooit last.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor die laatste opmerking een plus!
Je tong uitsteken! Nee, echt. Naar het schijnt absorbeert je tong dan de stoffen die je ogen doen tranen. En dan heb je er geen last van. Heb ik gezien in een wetenschapsquiz ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Donald Duck die ging met z'n netje uien op de bodem van een zwembad zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd je ogen dicht bij het uien snijden.
Je moet wel even oefenen voor je het echt goed kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duik-, las-, stof- of zwembril op (als het maar rondom je ogen gesloten is) en je keuken goed luchten terwijl je snijdt, maar ook nog tot een paar minuten na het bakken van uien.