Waarom is koken en bakken goed en belangrijk voor kinderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Plus!

Antwoorden (11)

dat ontwikkelt hun kookkunsten als je ze laat helpen en eten is altijd goed voor je ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze spelenderwijs leren wat koken is, maar nog belangrijker; ze leren wat (goede) voeding is en waar voedsel vandaan komt.

Dit moet natuurlijk allemaal wel uitgelegd worden aan kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten eerste is het goed om bewust om te gaan met voedsel. Wat is gezond en wat niet, inderdaad brood maakt zich niet vanzelf e.d.

ten tweede is het een leuke bezigheid die vaak ook nog spannend is voor kinderen (op het vuur e.d.)

ten derde wil ik mijn kinderen leren om later voor zichzelf te kunnen zorgen. Daar begin ik spelenderwijs al op tijd mee.

ten vierde is het goed dat ze meedraaien in het huishouden en dus ook af en toe een klusje doen. Koken hoort daar ook bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als aanvulling op voorgaande antwoorden: ze leren meten en wegen, omgaan met materialen, het is goed voor de fijne motoriek en goed voor hun zelfvertrouwen om zelf iets te mogen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Mooie uitbreiding op de eerdere antwoorden.
Het zorgvuldig omgaan met voedsel en smaken, hygiëne esthetiek en het sociaal bezig zijn op jonge leeftijd, geeft op veel gebied op latere leeftijd veel voorsprong. Het stimuleert niet alleen in creativiteit maar ook in timing, zorgvuldigheid, stressbestendigheid en veiligheid.Het bevordert samenwerking en versterkt het vertrouwen als je kinderen sucdceservaringen kunt laten beleven met hun gerechtjes of baksels.
Het zelf bezig zijn met het voedsel, de handel, de prijzen en wat wanneer te eten en alles er omheen te leren geeft een plezierige en nuttige tijdsbesteding.
Als werker om een naschoolse opvang, heb ik veel met jeugdigen gekookt.
Maar eerst de boodschappen doen en hen leren vooral naar de prijs per kilo of liter te kijken, daar kun je veel geld mee besparen.
Het leren koken op seizoenen zodat je voor die tijd de juiste voedingsmiddelen in de juiste mate binnen krijgt.
Al deze facetten zijn boeiend om met jeugd te beleven net als het bakken van koekjes en cackes of heerlijke verse donuts. Ik ben groot voorstander van kookles op school net als les in hoe eten te produceren. Veel komt later weer terug op school met biologie en scheikunde.
Eten is zo te gek als je het zelf maakt en met kunde bereid, ook altijd smaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste is het gezond voedsel wat men dan binnenkrijgt.
Door het zelf te gaan koken, leer je de kinderen om het voedsel ook te waarderen en te waarderen wat men eet en welke moeite ervoor gedaan is.

En gek genoeg, helpt dat ook de gezondheid van dat voedsel.

Maar ze moeten vooral plezier beleven aan het koken en bakken. Plezier beleven aan iets lekkers klaarmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bevordert je hersenactiviteit. En je hand-oog coördinatie. Vooral als je aan het snijden bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet alleen het leren omgaan met goede voeding, het spelenderwijs leren koken, en het plezier zijn belangrijk, maar ook omgaan met teleurstellinghoort daar bij. ( shit mijn cake is ingezakt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door zelf te koken leren kinderen veel beter waarvan hun maaltijden samengesteld zijn en wat je kunt doen om eten smakelijk te maken zonder allerlei chemicaliën te gebruiken.

Bovendien is eten niet zoiets als benzine tanken maar een sociaal gebeuren waarbij genieten van lekkere dingen, die met liefde gemaakt zijn, erg belangrijk is. Dat hoort ook bij het warme nest, waarop kinderen stukken beter gedijen dan op een bio-industrierantsoen van tv-maaltijden en dergelijke junkfood, ook al wordt er een dagelijks snufje 'quality time' aan toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel : Als een kind helpt bij het koken, al is het maar een bouillonblokje in de soep gooien, of erger nog: het schillen van spruiten, zullen ze het eten.
Ze hebben het zelf gemaakt.
Hun fantasie groeit en in de loop van de tijd kunnen ze hun eigen gerechtjes maken die de ouders dan natuurlijk ook verbazingwekkend lekker vinden.
Heel pedagogisch dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja..al die geurtjes kleurtjes smaakjes.en het is natuurlijk harstikke spannend als de ovendeur opengaat..