Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang mag en kan deeg rijzen?

Mijn brooddeeg is nu aan het rijzen. Nu vraag ik me af of ik het kan laten staan tot morgenochtend zodat ik het vers af kan bakken. Ik weet al hoe lang de normale rijstijd is, dus dat is niet van toepassing op mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
70.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt het deeg alvast klaarmaken en in de keuken onder een vochtige theedoek laten rijzen. Doordat het koeler is, zal de rijstijd langer duren. Dus zo laat mogelijk het deeg te rijzen leggen,.

De volgende ochtend kneedt je het nog even door en zet het dan op een warmere plek zodat het opnieuw kan rijzen. Vervolgens kun je het bakken.

Je kunt ook het brood alvast iets voorbakken en in de koelkast bewaren. De volgende ochtend hoef je het alleen nog maar af te bakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

laten rijzen tot de volgend e morgen is niet goed... het varieert van zon 1-2 uur afhankelijk van de grootte... De luchtvochtigheid is ook belangrijk... na al die jaren weet ik even niet precies meer wat dat moet zijn...
Als ik oliebollen bak gaat daar ook gist in en dat laat ik op de rijssstand in de oven 1-2 uur staan met een natte hete doek erover... Het rijst dan heel mooi... dus wil je morgenochtend een lekker vers broodje dan wordt het vroeg opstaan :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja als het met rust gelaten word kan het zeker een nacht staan.Koel rijzen is een redelijk gebruikelijke manier omdat er zo meer aromas vrij komen

Toegevoegd na 1 minuut:
koel rijzen is dus in de koelkast :)
deeg rijst ook bij lagere temperaturen,alleen gaat dat langzamer.pluspunt is meer aroma
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding