Hoe bak ik een lekkere cake zonder gluten en zonder ei?

In vervolg op mijn vraag over maismeel en maiszetmeel. Ik ontving een antwoord over Glutafin witte bakmix, maar helaas heeft de persoon haar reactie weer verwijderd. Heeft iemand een goed recept voor een lekkere cake? Ook als je wel eieren gebruikt hoor ik het graag. De eieren kan ik dan vervangen door eivervanger. Weet niet of het dan net zo lekker wordt, maar ik ben toch nog van alles aan 't uitproberen. :) Alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
???????????????? Ik heb m'n reactie helemaal niet verwijderd. Hij staat nog steeds als reactie onder je vorige vraag.

Het beste antwoord

Hier vind je een hele uitgebreide site met allemaal glutenvrije recepten. Wel veel eieren over het algemeen.
Er wordt veel rijstmeel gebruikt.

http://glutenvrijerecepten.come2me.nl/

Glutenvrij meel is er o.a. van Doves Farm
http://www.dovesfarm.co.uk/gluten-free/gluten-free-products/

Hier vind je nog meer glutenvrije spullen:
http://www.glutenvrijemarkt.com/index.php?cPath=2_63

Cake recept:
220 gram kuchen & kekse meel Schar
200 gram suiker
125 gram sojaboter
4 eetlepels 'no-egg' merk Orgran
8 theelepels water
10 gram bakpoeder
125ml melk
Verwarm de oven op 180 graden
klop met de mixer de 'no-egg'met het water tot een schuimige massa. Klop de boter met de suiker in 5 minuten tot een zachte massa. Voeg de 'no-egg'toe en klop dit 2 minuten. Zeef het meel en de bakpoeder en meng dit met de melk op de zachtste stand van de mixer door de rest. als de massa homogeen is kan deze in de beboterde en met meel bestoven cakeblik geschept worden. Strijk de bovenkant glad en bak de cake in ongeveer 55 minuten gaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt nodig;
200 gr. maismeel( Turkse winkel bijv)
200 gr. suiker,
4 eieren,
200 gr. boter/margarine
Bij lactose intolerantie gebruik je i.p.v. boter 200 gr. zonnebloemolie.
2 zakjes vanillesuiker,
50 gr. gewassen rozijnen,
appelschijfjes bestrooid met kaneel.

Oven voorverwarmen op 150 graden C.
Eieren met suiker en vanillesuiker loskloppen tot alles wit en cremig is. Gezeefde maismeel en boter/of olie om-en-om toevoegen. De rozijnen met een beetje maismeel bestrooien en alleen wat bepoederen ermee zodat ze niet naar beneden zakken en erbij doen. In de ingevette vorm spatelen of in papieren sachets in een muffinvorm bijv.
Appelschijfjes erin drukken zodat ze niet uit het beslag steken, anders kunnen ze zwart worden. Maak je een tulband dan moet je hem 60 min. bakken.
Met eiervervanger moet het ook lukken hoor.
amc
13 jaar geleden
hierbij het recept van de Glutafin cake:
150 gr. kristalsuiker
150 gr. glutafin witte bakmix
150 gr. (room)boter
1 tl. bakpoeder
3 eieren
zakje vanillesuiker

suiker/vanillesuiker/boter mixen tot romige massa.
ei voor ei erdoor mixen. glutafin (met bakpoeder erdoor) er doorheen spatelen.
Bakblik goed beboteren en met glutafin bestuiven.
Vullen met bakmengel.
Oven voorverwarmen op 175 graden.
Cake een half uur op deze temp. bakken, daarna oven terugdraaien naar 160 graden voor weer een half uur.
Cake pas uit bakblik halen als die afgekoeld is.

Sorry het is dus wel met eieren.

Nog een (succes) recept (sorry weer eieren)
Eierkoeken:
200 gr. suiker
150 gr. glutafin
3 eieren
50 gr. maizena
zakje vanillesuiker
2 tl. bakpoeder

suiker/vanillesuiker/boter mixen. ei voor ei erdoor mixen. meel/maizena/bakpoeder (gemengd) erdoor spatelen.
10 minuten laten rusten. Oven voorverwarmen op 180 graden. Bakpapier op bakplaat. 4 "hopen" mengel erop scheppen. 15-20 minuten in oven.
Jaren een hit geweest op de lagere school van m'n dochter.

Succes.
Voor meer recepten kun je altijd een privemail sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bananencake

125 gram suiker
6 el zonnebloemolie
1 el vanille essence
1/2 rijpe banaan
150 gr glutenvrij zelfrijzend bakmeel
4 el water
1tl olie
2 el jam
1 tl poedersuiker

1. in een kom de suiker, olie en de vanille mengen
2. dan de halve banaan erdoor mengen
3. nu de bloem en het water erdoor mixen en goed roeren
4. giet het in een ingevette bakvorm
5. bak het in de voorverwarmde oven (190*) in 35 minuten gaar
6. laat de cake afkoelen op een rooster
7. snijd de cake door de horizontaal door de midden
8. smeer op de ene helft de jam en leg de andere helft er weer op
9. en bestrooi met poedersuiker.

Eet smakelijk