Door vrijwel alles behalve door (al te) zoete dingen.
Zolang je het maar niet bruin bakt (letterlijk), want dan wordt het onaangenaam bitter.
Knoflooksaus; pasta met olie, knof en parmezaan; tenen in de schil poffen in de oven en dan de boterzachte inhoud op toast smeren; gebruiken voor extra smaak in stoofpotten, soepen, pasta's, noem maar op.

Een hele site vol knofrecepten: http://www.knoflookrecepten.nl/

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, en mocht je teveel tenen hebben: zet ze gewoon in de grond, komen nieuwe planten van en na het afsterven van het loof heb je weer een nieuw bolletje. (Okee, lost het probleem van teveel teentjes hebben niet echt op, maar is wel erg lekker ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks ;).
Rieneke1
13 jaar geleden
@loenie, hoe doe je dat dan met dat poffen?
kan je het na het poffen lang bewaren dan, en zo ja, hoe?
ik gooi nu steeds halve bollen weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het poffen moetje het alsnog gelijk opeten hoor, dan krijg je een soort pulp die je zo uit het schilletje kunt persen. Om te bewaren is het slimmer om ze inderdaad in de olie te leggen of om Loenie over te halen het recept van die verleidelijk klinkende pasta te geven :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg trek...
En die gember/knof-pasta?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik waag een gokje en zeg een vrouwtjes nijlpaard?? ;-).
Rieneke1
13 jaar geleden
mmmmmmm loenie, dank! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom denk je dat Koolwitje? En maakt het iets uit Loenie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recepten voor de pofknof en de pasta in elk geval opgeslagen, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat denk ik gewoon :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog geen vragen gesteld, en als je echt wilt weten hoe oud ik ben moet je maar eens door m'n antwoorden snuffelen, dan kun je een redelijke gok doen (ik wil ook wel gewoon zeggen dat ik vrijwel net zo oud ben als jij ;-)).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is juist zo leuk mensen een beetje te stangen ;p
(Over 4 weken ben ik 43.)

Andere antwoorden (13)

Door alles wat je maar wilt. Het is een smaakkwestie.
Soepen
Sauzen
Groentegerechten
Vis, vlees en kip
Salades
Pizza's
Hartige taart
Gehaktballen

Alleen bij zoet gebak zou ik het niet doen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door heel veel.. je kan makkelijk experimenten met roerbakken/wokken. gooi gewoon in de pan wat jij lekker vind en proeven maar!! Tip: probeer ook eens zwarte knoflook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de tomatensaus en soep :-) lekker veel!

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor een milde smaak beruik je het aan het begin van de kooktijd, en voor een scherpe en sterke smaak kan je het (geperst) aan het einde toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees, groente, aardappelen, pasta, rijst.
Franse keuken, Italiaanse, Oosterse, Balkan, etc.

kortom: bijna overal, behalve door zoetigheid. Maar weer wel door sommige hartige gerechten waar ook een klein beetje zoetigheid in zit. Bijvoorbeeld in knoflooksaus moet je echt een schepje suiker doen, dat maakt het helemaal top...
itsme
13 jaar geleden
Je kunt knoflook bijna overal voor gebruiken .
Maar het lekkerste vindt nog een teentje door de rijst .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door alles, behalve door zoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knoflook is ook lekker op een doodgewone boterham met kaas. Even persen en smullen. MMMMM
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen al het feit dat het bijdraagt aan een goede gezondheid is al een reden om lekker veel knoflook te eten.
Het schijnt ook nog eens verjongend te werken!!

Dus lekker allemaal aan de knoflook, ruiken we het knoflookgebruik van elkaar ook niet:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appelgebak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is (op hartig gebied) vrijwel niets, waar knoflook niet bij smaakt, maar de voorwaarde is dan wel dat je van de knoflooksmaak houdt.
In de reacties lees ik dat men de combinatie van zoet met knoflook minder apprecieert..
Toch zijn er gerechten met knoflook en zoet (vooral in de oosterse keuken, waar je je tong bij inslikt, zo lekker. Ma Po gerechten met tofu bijvoorbeeld en dan graag veel pepertjes erbij.. Trouwens ook soja- of pinda- satesauzen)

Van mij nu een eigen recept voor gezoete knoflookolijven. Ik geef vaak een glazen pot (met zo'n gezellig doekje erover) kado met een fles goede wijn, aan de fijnproevers in mijn vriendenkring of familie.
Hier komt het:
- ongeveer 1 pond mooie groene, ontpitte olijven
- klein handje minipepertjes (groen, geel, maar vooral rood)
- paar flinke eetlepels honing (toe te voegen naar smaak)
- een weinig (liefst verse) tijm (voorzichtig;overheerst snel)
- ietsepietsje (liefst verse) munt
- 2 el (liefst verse) majoraan
- paar blaadjes salie
- 2 a 3 bollen knoflook
- ruim olijfolie ( goede kwaliteit! 1e persing)
- gedroogde basilicum
- ,, oregano

Proef of de olijven erg zout zijn. Zo ja: flink afspoelen.
Goed laten uitlekken.

Mengsel makken van alle genoemde ingredienten. Uitkijken met:
tijm (is, vooral gedroogd, snel teveel) salie (zwangere vrouwen) pepers (soms zijn ze enorm scherp! Bedenk ook dat de honing weer scherpe kantjes weghaalt..
Alles moet zeer fijngesneden en fijngehakt zijn. Dan komen de smaken het best tot hun recht.

Als de olijven goed zijn uitgelekt: er doorheen mengen. Zorg dat er zoveel olijfolie is toegevoegd dat alles voor bijna driekwart onderstaat.

Als het te scherp is: wat extra honing erbij. Als het te zoet is, wat meer pepertjes en knoflook erbij.

Wie zich afvraagt wat je met de olie kunt doen (de meesten plukken er de olijven uit) die maakt botersla of welke sla dan ook, tot een feest..

Toegevoegd na 2 uur:
Toen ik dit schreef, vanmiddag, kreeg ik meteen zin in dit verslavend verrukkelijke hapje.
Maar..veel van de bestanddelen heb ik niet in huis (eventueel in de kruidentuin, maar kan even niet weg) dus: ik heb geroeid met de riemen die ik wel heb.
3 ons groene, intens afgespoelde olijven
1 hele verse bol knoflook
gedroogde: tijm, basilicum, oregano, spaanse pepertjes
flinke scheut extra vierge olijfolie (koudgeperst)
2 fikse lepels honing
Ik was van plan het morgen mee te nemen naar een dochter, die net zo verzot op die stinkbende is als ik. Maar het is al bijna op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Knoflook is voornamelijk lekker door de smaak, en een kleine beet door de tekst uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Geen speld tussen te krijgen.
knoflook kun je overal door doen en bij de meeste gerechten is het lekker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles behalve zoete dingen natuurlijk, het is gewoon een smaakversterker.