Weet er iemand een goed dessert dat zuivelvrij is?

Ik mag van de dokter geen melk drinken dus liefst geen desserts met melk erin verwerkt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zou ook graag het recept + een afbeelding zien van uw gerecht.

Toegevoegd na 1 uur:
En nog een bijkomend vraagje, zit er in soya genoeg calcium om een evenwichtig lichaam te hebben, ik sport redelijk veel? Soya is een soort boon.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.6K

Het beste antwoord

Wat heel lekker is en ook goed te maken in eenpersoonsschaaltjes:

Worteltjestaart: Amerikaanse carrot cake
Ingrediënten
150 gram donkerbruine basterdsuiker
1,25 dl zonnebloemolie
2 eieren
100 gram bloem
1 tl bakpoeder
125 gr. geraspte wortel
50 gr. gemalen kokos
50 gr. gehakte amandelen of noten
snufje zout
1 tl kaneel
half zakje vanillesuiker
Bereidingswijze
Suiker, olie en eieren goed door elkaar mixen. Bloem met bakpoeder zeven en aan het eerst mengsel toevoegen. Geraspte wortel, kokos, fijngehakte amandelen of noten, zout, kaneel en vanillesuiker erbij. Het wordt een vrij vochtig, vloeibaar deeg. Overdoen in een ingevette ronde bakvorm. Bij 175 graden in een uur gaar bakken.
Serveertips
Afkoelen, in punten snijden en eventueel met poedersuiker bestuiven

De afbeelding is met een extra tussenlaagje en een 'topcoat' die niet in het recept staan. Daar zou je glazuur voor kunnen gebruiken: poedersuiker aangelengd met een drupje water. Of met een drupje oranje ranja, als je de kleur van de worteltjes wilt benadrukken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Een (verse) fruitsalade is altijd lekker!
En gemakkelijk te maken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging:

Neem alle stukken fruit die je tot je beschikking hebt, hussel ze lekker door elkaar en geniet ervan!

Toegevoegd na 1 uur:
Nee, in soja zit niet veel calcium. Lees de bron maar eens, daar staat meer info over soja!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan sorbetijs nemen en daar iets lekkers van maken.

Je kan dat gewoon bij de Ah kopen, zit geen melk in, want is op basis van water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant, en is het lekker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg lekker. Ik eet zelf ook geen zuivel, al dat spul op basis van soja vind ik braakopwekkend, maar het sorbetijs is erg goed. Je kan trouwens ook vaak bij goede ijsboeren in de stad ook sorbetijs krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oké bedankt zal eens proberen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt inderdaad ijs op vruchtenbasis. Is erg lekker!
waterijs, spekkoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens een gezellige en lekkere nazit met thee.
Na een diner kan ik:
- muntthee (vers is het lekkerst)
- citroenthee ( idem)
- pepermuntthee (idem)
- zoethout
- venkel
- rooibos
- earl grey
- sinaasappel
of gele vruchten thee aanbevelen.

Serveer er bescheiden maar heel lekkere , fijne chocolaatjes bij , of iets met kaneel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een geflambeerde ananas maakt een echt feest van het 'toespijs'......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig hele lekkere sojatoetjes in bijna iedere supermarkt te koop. (Of anders bij een natuurwinkel.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze tijd van het jaar vind ik Bessola erg lekker (in Brabant noemen ze het 'watergruwel' ): met lekker bessensap, gort, rozijnen - heerlijk fris, niet te zoet, en zo uit de koelkast echt jummie in de zomer.
Mijn moeder maakte het vroeger zelf, met paprijst ipv gort, maar ik moet eerlijk zeggen, dat Bessola (bijna) net zo lekker is, als zelf-gemaakte. Mijn moeder deed er citoenschilletjes bij, maar met een beetje vers citroensap kan ik de Bessola dus helemaal jeugdsentimenteel maken.

Te krijgen bij oa. AH en C1000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Inderdaad, erg lekker. Wij noemden het ook wel krentjebrij. Hier staan recepten: http://www.smulweb.nl/1017981/koken/recepten/Krentjebrij
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/nagerechten/krentjebrij-16564.html
http://www.groningerrecepten.nl/html/recept_krentjebrij.html
Alpro en Provamel hebben een heel assortiment aan zuivelvrije sojadesserts, in bijvoorbeeld de smaken vanille, chocola, caramel en cappucino; en sojayoghurts met smaken als naturel, vanille, framboos, bosbessen, kersen, perzik etc.
Provamel vind je in biologische winkels, Alpro in de meeste supermarkten (de sojayoghurts in de koeling bij de andere yoghurts in de buurt, de sojadesserts staan niet in de koeling).
Bij toko's zijn soms ook sojadesserts te krijgen, die weer heel anders smaken, Chinees en erg zoet.
In biologische winkels is ook sojaslagroom te krijgen, van het merk Soyatoo.

Bij zelfgemaakte toetjes kan je eigenlijk altijd de melk vervangen door sojamelk, yoghurt door sojayoghurt, slagroom door sojaslagroom. Het smaakt uiteraard iets anders dan de zuivelvarianten, heeft een iets meer nootachtige smaak waar sommige mensen even aan moeten wennen in het begin, maar kan even lekker zijn als de zuivelvariant.

Wat ik zelf een heerlijk toetje vind, is smoothie van sojayoghurt, cacao en fruit. Gewoon alles door de blender of staafmixer gooien. Allerlei soorten fruit zijn lekker erbij, maar met name appel, banaan en aardbei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelatinepudding. Bij sommige supermarkten te krijgen onder de naam Trixy-pudding (poeder). Je kan het ook zelf maken. Hier is er meer over te lezen.

http://www.eddas-menu.com/kook/kook.php?page=zoet/gelatine.html
13 jaar geleden
TIP:Desserts van de merken:*Sojade (bio)& * Provamel
Zijn zuivelvrij
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Jumbo verkopen ze Smoothie ijsjes. Dat is waterijs wat voornamelijk uit fruit bestaat. ERG lekker.
er zitten twee smaken in een doosje, aarbei en mango.

ik kan er helaas geen afbeelding van vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appel uit de oven, met daarin kaneel en suiker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kinderen mogen geen soja en geen melk. Omdat ik ongerust was voor wat betreft calcium gaf de dokter aan dat de calcium uit melkproducten nauwelijks wordt opgenomen. De meeste calcium haal je trouwens uit groene groenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geflambeerde bananen met rum en caramelsaus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon heeft een koemelk allergie en mag ook geen soya. Als toetje eet hij vaak ijs, of een waterijsje of italiaans ijs (oa bij e Lidl) Gelatinepudding heb ik ook wel eens geprobeerd maar daar is hij niet gek op, ook Bessola mag. Verder eet hij veel vers fruit, kersen, aardbeien, rode bessen, meloen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens op de site www.letscookit.tv voor heerlijke desserts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook andere voedingsmiddelen die je kan nemen of genoeg calcium binnen te krijgen. Sojamelk of yoghurt is een zuivelvervanger maar in amandelen zit ook veel calcium als je daar een paar van per dag eet dan krijg je genoeg calcium binnen.
Melk heb ik eigenlijk niet nodig dit is bedoeld voor baby's. In nederland zijn we er wel aan gewend maar andere landen is het heel raar om als volwassenen nog melk te drinken. Als je gevarieerd eet dan krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt, ook calcium.