Wat is er mis met mijn wafelijzer?

Recept voor deeg zoals gebruikelijk, alleen krijg ik de wafels in het ijzer niet gebakken; ze plakken aan de pan en worden niet dik.....als ik het ijzer open doe zit er alleen vastgekoekt deeg.
Ook verschillende temperaturen geprobeerd, ook dit werkt niet. Kan het zijn dat de aanbaklaag versleten is, of misschien de thermostaat kapot ofzo?
Voorheen nooit problemen gehad met dit ijzer....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11K

Antwoorden (3)

Het klinkt alsof het ijzer niet op temperatuur is, voordat het beslag erin komt. Vanzelfsprekend voor gebruik een beetje invetten. Als de aanbaklaag versleten is, zie je dat duidelijk (de laag is niet meer glad). Vaak gaat de aanbaklaag kapot door verkeerd gebruik; harde/scherpe voorwerpen gebruikt en/of schuursponsjes om de wafel(resten) te verwijderen of te heet geworden, zonder beslag erin, zodat de aanbaklaag verbrandt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook wafelijzers hebben niet het eeuwige leven. Het klinkt alsof het ijzer zo als wij dat in onze regio zeggen:uut de tied is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, ik ben er langzaam afscheid van aan het nemen ;-)
Wordt een nieuwe, app. is denk ik;gewoon versleten gezien het gebruik afgelopen jaren!
Kan het zijn dat je te weinig boter , of teveel melk gebruikt?
Ik gebruik de volgende , hoeveelheden, ingrediënten,
180 gr. zelfrijzend bakmeel 250 gr. boter 125 gr. witte basterdsuiker vanillesuiker 2 eieren ietsje zout.
Daarmee heb ik een goed resultaat. Veel succes.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat denk ik niet; voorheen nooit problemen gehad met recept.......denk dat het app. zijn beste tijd gehad heeft idd. Toch bedankt voor je recept; het proberen waard!