Hoe bind ik een sausje zonder bindmiddel in huis te hebben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
114.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een gekookte aardappel. Daar stukjes vanaf halen tot het sausje genoeg gebonden is naar jouw smaak. Heb je geen kant en klare aardappelpuree in huis? Ik moet bekennen dat ik dat zelf nog nooit geprobeerd heb, maar mijn gevoel zegt dat het (beginnen) met een theelepeltje daarvan wel lukt. Ligt er ook aan welke, en hoeveel saus je hebt...
Rieneke1
13 jaar geleden
dat is toch geen reactie meander, maar een prima antwoord? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, gaat prima lukken hoor, maar het is een bindmiddel, en had ze niet in huis??

Het beste antwoord

door een gekookte aardappel in een beker te doen met wat melk en dit fijn maken met de staafmixer. dit dan gebruiken om je saus te binden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je geen bloem of maizena in huis hebt, kun je de saus binden door na het klaarmaken (van het vuur af) kleine klontjes ijskoude boter door de saus te roeren.

Heb je wel bloem, dan kun je met koud water een papje maken dat je heel voorzichtig scheutje voor scheutje bij je saus doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je maakt een roux. Boter in een steelpan. smelten, bloem erbij goed roeren en dan bouillon in kleine beetjes blijven toevoegen..tot slot het suasje naar smaak afmaken met bv mosterd, kaas, champignons etc...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verreweg de meeste bindmiddelen bestaan uit koolhydraten. Omdat ik meestal koolhydraatbeperkt eet gebruik ik die bij voorkeur niet maar ik hou wel van een sausje bij mijn eten. De ene keer tomaat, paprika of iets met champignons en een uitje en room. Vaak kom je een aardig eind door inkoken. Het duurt even omdat je het vuur ook weer niet al te hoog moet opstoken maar als er voldoende 'vaste' stoffen in de sausbasis zitten wordt ze vanzelf dikker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wel meel of een pakje aardappelpuree in huis? Want daarmee kan je prima binden, bijna alle soorten meel zijn wel geschikt.
Zoals al gezegd kan je het inderdaad vaak ook laten indikken door het lang te verwarmen. Af laten koelen helpt bij sommige sauzen ook, die worden dik als ze kouder worden.
Desnoods kan je ook een paar uien bakken en stoven, daardoor komt er een soort gelei in de saus, wat het niet écht dik maakt, maar wel een stuk meer gebonden dan een waterig sausje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt binden met een Beurre Manié;
Je neemt een hoeveelheid boter en een gelijke hoeveelheid bloem. bijv. 100 gr. boter-100 gr. bloem en je kneedt dit door elkaar ( bij een grote hoeveelheid met de mixer) Nu doe je steeds een beetje hiervan door de kokende vloeistof en roert dit met een houten lepel door de vloeistof tot de boter helemaal is opgenomen. Je stopt met roeren als de binding tot stand is gekomen. Nu laat je hem nog even doorkoken om optimaal te binden en de bloemsmaak te vermijden. Beurre Manié wordt gebruikt bij sauzen/soepen die direct op tafel gaan, want de binding houdt niet zo lang stand als bijv. een roux.( gesmolten boter, bloem en vloeistof als basissaus) Beurre manié wordt ook gebruikt bij een saus waarin groenten zitten die bij een roux kapot geroerd zouden worden, hij lost nl. makkelijker op dan een roux en hieroor hoef je niet zo hard te roeren. Hij wordt zelfs gebruikt om een roux bij te binden.

Vlugge bijbinding; bloem met wat water goed samenroeren ( opletten voor klontjes), en al roerend bij de kokende vloeistof roeren. Even doorkoken.

De liaison;
Dit is een verfijnde binding voor soepen en sauzen voor een romige structuur en een volle smaak.

Ingr. voor 1 dl; 1 eierdooier op 0,75 dl.room.( dus 1 deel eierdooier op 2 delen room) Eerst de eierdooiers loskloppen en dan de room erdoor mengen. Koel bewaren.
Als de soep of saus klaar is, kan de liaison erdoor geroerd worden. Let wel op, de liaison mag niet meer koken want dat schift hij. De verhouding is 1 dl. room op 2 ltr. soep. Dit is de perfecte binding voor bijv. aspergesoep en champignonsoep. (saus)

Ook kan je bij bijv. soepen goed een rauwe aardappel fijnraspen en erdoor roeren.

Sommige groentes zoals spinazie kan je binden met fijngewreven beschuit of paneermeel.
amc
13 jaar geleden
Je kunt een paar aardappels fijnraspen, dit raspsel met een water goed mengen en dan in een zeef goed uitdrukken. Het water zoder de aardappelraspsel in een bakje doen, enige tijd wachten en dan zie je op de bodem van het bakje iets wits liggen. Dit is aardappelmeel! Het overtollige water voorzichtig weggieten en met een beetje restwater kun je het aardappelmeel oproeren en dit in je sausje doen. Even doorkoken, en de saus is gebonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de buren wat lenen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gooi er een aardappel bij dat bind ook goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon op maximum verhitten en een paar minutjes laten inkoken, saus wordt dan goed gebonden zonder bindmiddel.