Hoe moet je groenten en fruit wecken?

Goedemorgen,
Wij willen groenten (en fruit) wecken. We hebben al een en ander op het internet opgezocht maar onze vraag is in welke hoedanigheid de groenten in de weckpot moeten. Moeten we ze eerst bereiden, bv de wortelen koken en kruiden, of ze beter rauw in stukjes in de pot wecken? Dit geldt ook voor alle andere groenten die we willen wecken. Daar vinden we geen specifieke uitleg over. Ik denk niet dat we uiteindelijk fruit zullen wecken aangezien daar blijkbaar altijd suiker bij moet en dat willen we zo veel mogelijk vermijden.

Alvast bedankt

2 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Antwoorden (1)

Mijn ervaring is dat je toch wel een tijdje moet experimenteren voor je e.e.a. goed onder de knie hebt. Groente (andijvie, worteltjes, boontjes etc.) kun je voor een beter behoud van de smaak beter eerst blancheren: 3 a 5 minuten aan de kook brengen. Daar kun je dan kruiden en een beetje zout bij doen, zodat je de pot later zo boven een pan kunt omkeren om nog even verder te koken, en er niks meer aan hoeft toe te voegen. Dan heet in de potten scheppen, en direct in de voorverwarmde weckketel plaatsen.
Natuurlijk kun je fruit wecken zonder enige toevoeging. De werkwijze is hetzelfde als bij groente. Zo vul ik bijvoorbeeld elk jaar een aantal potten met tomaten, om later spaghettisaus van te kunnen maken.