Telt het gewicht van de botten mee bij de voedingswaarden op de verpakking van kip?

Stel je eet een verpakking van 300 gram aan kipvleugels leeg. Op de verpakking staat 180kcal per 100 gram. Is dit dan als nog 180 × 3 = 540 kcal? Of tellen deze voedingswaarden alleen voor het kippenvlees en moet je het gewicht van de botten er nog afhalen?

2 jaar geleden
in: Koken
10.2K

Antwoorden (2)

Er telt alleen wat je eet. Als er 100 gram botten in zit, dan eet je dus maar 200 gram met elk 180kcal dus 360 kcal.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Is de voedingswaarde die op de verpakking staat dan bepaald met of zonder bot? Ik denk dat dat is wat de vraagsteller uiteindelijk bedoeld?
crispy
2 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat de voedingswaarde alleen over het eetbare gedeelte wordt opgegeven. De voedingswaarde van de botten is niet meegerekend. Maar de botten wegen natuurlijk wel mee met het totaalgewicht.
Zo is het ook met bijv. augurken: daar heeft de opgegeven voedingswaarde betrekking op de augurken zelf, niet op het vocht waar het in zit.
LeonardN
2 jaar geleden
+
Hier de bron die dit antwoord imo bevestigt
https://www.rivm.nl/nederlands-voedingsstoffenbestand/toelichting-nevo-gegevens/eenheden (Daarnaast is de 300g eetbaar deel en bot, maar specificeert men nooit de eetbare massa. Dat zorgt dus voor schatten, of nawegen van botmassa als je exact wil tellen/meten)
De totale inhoud is 300 gram kipvleugels en op de verpakking staat: 180 kcal per 100 g.
Dat betekent dat de totale verpakking een eetbare hoeveelheid van 3 x 180 = 540 kcal bevat. Eet je al het eetbare op (dus niet de botten), dan heb je 3 x 180 kcal verorberd.
Ter vergelijking twee andere voorbeelden.
1. Als de inhoud 1 kilo ongeschilde aardappels betreft en op de verpakking staat: 880 kcal, dan is dat geschild 880 kcal. Er wordt niet verondersteld dat je de schillen erbij opeet.
2. Hetzelfde geldt voor 1 kilo meloen. Niemand eet de meloen met schil op.
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
Gewicht op verpakking zal incl. bot (en vocht) zijn.
LeonardN
2 jaar geleden
-min Nee. Crispy heeft het juist. https://www.rivm.nl/nederlands-voedingsstoffenbestand/toelichting-nevo-gegevens/eenheden
De samenstelling van de voedingsmiddelen wordt weergegeven per 100 gram eetbaar gedeelte (bijvoorbeeld vlees zonder bot, groente zonder afval). Dus.
Ja: De totale inhoud is 300 gram kipvleugels en op de verpakking staat: 180 kcal per 100 g.
MAAR die 300 gram is natuurlijk niet volledig eetbaar. De botten moet je dus eerst van het totaal aftrekken.
Je zal dus bij een verpakking van 300g minder dan 540 kcal krijgen.
LeonardN
2 jaar geleden
Voor een meloen geldt hetzelfde.
Als de meloen 500g weegt (stel: 450g eetbaar deel en 50g schil) en men geeft op dat er 10 g suiker per 100 gram inzit.
Dan moet je dus 4,5 x 10g = 45 gram suiker rekenen. EN NIET:
5x10g= 50g (alle waardes compleet gefingeerd omdat ik geen idee heb wat een meloen weegt of hoeveel suiker realistisch is)
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Mijns inziens een onnavolgbare rekenwijze: 500 gram meloen wordt ineens 450 gram meloen.
Als de meloen 500 gram weegt en er zit 10 gram suiker per 100 gram in, dan wordt daarmee de gehele meloen bedoeld, dus 5 x 10 = 50 gram suiker.
Als een andere rekenwijze wordt aangehouden dan kom je in de problemen, bijvoorbeeld met broccoli. Want veel mensen gooien de helft van de broccoli weg en houden alleen de roosjes over (naar analogie van de bloemkool). Vele anderen gebruiken vrijwel de volledige broccoli (want: de stronken zijn gezond en lekker).
Hetzelfde geldt voor prei. Veel mensen gooien vrijwel de helft weg (de groene slierten), vele anderen gebruiken vrijwel de gehele prei.
LeonardN
2 jaar geleden
"500 gram meloen wordt ineens 450 gram meloen." Nee. Niet ineens. Ik leg uit dat je van de 500 gram 450 gram eetbaar deel hebt en 50 gram schil.
Gewoon goed lezen wat er staat, dan is het prima te volgen.