Hoe bak ik een hamburger?

Als ik hamburgers bereid wordt de buitenkant al zwart maar de binnenkant is nog rood . Ik heb het vuur vrij laag

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Koken
4.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Verse of uit de diepvries?

Antwoorden (2)

Haal de hamburgers een half uur voor het bakken uit de koelkast, zodat het vlees op temperatuur kan komen. Dep de hamburgers vlak voor het bereiden met keukenpapier droog. Verhit op hoog vuur.
Bak nu de hamburgers snel aan beide kanten bruin.
Zet het vuur lager en bak de hamburgers in 10 minuten verder gaar. Keer het vlees geregeld. Eet smakelijk!
fremar
2 jaar geleden
Zorg er voor dat het vlees op kamertemperatuur is en dat het droog gedept is met een keukenpapiertje. De temperatuur van de pan is goed als de waterdruppels die je er dan in sprenkelt, in de pan opspringen en snel verdampen..

Laat eerst de koekenpan heet worden op niet te hoog vuur. Doe er dan pas het braadvet of olie (evt.. met wat boter) in. Verhit dit bij middelmatig vuur en zorg dat het niet teveel walmt of donkerbruin kleurt. Dan kan je het beter weggooien en opnieuw beginnen. Bij margarine wacht je tot het schuim is weggetrokken, bij vloeibaar braadvet moet dit lichtbruin kleuren. Op die manier schroeit je vlees direct goed dicht als je het in het hete vet legt. Hebben ze een lekker bruin korstje draai het vuur dan laag en bak ze om en om in 2 min. als je het vlees nog rood van binnen wilt, 4 min. als je het rosé wilt hebben en 6 min. als je het doorbakken wilt. Deze tijden kan je aanhouden als de burgers zo'n 1,5 cm. dik zijn. Zijn ze dikker dan uiteraard iets langer.

Heb je ze van een slager en is het grof gemalen en vet rundergehakt, dan kan je ze heel goed in een droge koekenpan bakken die uiteraard eerst goed verhit is. Leg het vlees in de hete pan en kruid het. Leg er uienringen op die je aandrukt met de spatel. Bak de burger die meestal ook dikker is, zo'n 3-4 min. draai om en bak de andere kant. Voeg bijna aan het einde een scheutje water toe en doe even een deksel op de pan. Hierdoor krijg je lekker sappige burgers.
amc
2 jaar geleden
amc
2 jaar geleden
Het begin is misschien wat onduidelijk zie ik bij het nalezen. Je verhit de pan en om te kijken of hij heet genoeg is doe je er wat druppels water in. Daarna doe je dan het vet erin.