Hoeveel plastic bekers komt overeen met 100g rijst?

K moet 100 grm rijst koken maar mjn weegschaal doet niet mee :o
Hoeveel rijst moet ongeveer in mijn beker een wegwerp bekertje om ongeveer 100 gram rijst te krijgn?

2 jaar geleden
in: Koken
3.5K
Amadea
2 jaar geleden
Er bestaan diverse maten plastic bekers, waardoor het heel lastig antwoord geven is. Hoeveel water past er in jouw beker?
KimVV
2 jaar geleden
hoi het zijn bwkertjes met een inhoud van 20 cl

Antwoorden (4)

Heb je een pak rijst van 500 gram? Verdeel de rijst dan gelijk over 5 bekers.
2 jaar geleden
KimVV
2 jaar geleden
nee helaas heb n zak van 1kg die al meedere x is gebruikt dus dat werkt helaas niet
Honderd gram ongekookte rijst komt ongeveer overeen met 125 ml. Dat wil je bereiken met bekers van 200 ml.

Dat zou als volgt kunnen: vul een beker met rijst. Pak er een tweede beker bij en verdeel de rijst precies in tweeën. Nu heb je twee bekers met elk 100 ml rijst. Pak een derde beker en verdeel daar opnieuw de inhoud van één beker in twee gelijke delen. Nu heb je een beker met 100 ml rijst en twee bekers met 50 ml rijst. Tenslotte heb je nu nog een vierde beker nodig om 50 ml rijst in twee bekers van 25 ml te verdelen. Nu kun je een beker met 100 ml en een beker met 25 ml samenvoegen voor het verlangde resultaat.
Amadea
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Je beantwoordt de vraag niet, je geeft een oplossing voor het probleem welke de vrager niet vraagt.
Het is altijd lastig en relatief onnauwkeurig om met een beker te meten. Mijn advies is om een lepel te nemen. Een eetlepel bevat ongeveer 15 gram rijst. Dit betekent dat je ongeveer 6 eetlepels ( 6x15 gr.=75 gr) en bijna 1 eetlepel nodig hebt om 100 gr. te bereiken. Het is niet 100% nauwkeurig maar wel veel nauwkeuriger dan een beker.

Het is trouwens niet erg om wat meer rijst over te hebben... je kunt gekookte rijst altijd nog goed enkele dagen bewaren of toevoegen aan een ander gerecht of je kunt het invriezen.
amc
2 jaar geleden
amc
2 jaar geleden
oeps....foutje; 6x15 is uiteraard 90 en geen 75!
amc
2 jaar geleden
Wist je trouwens dat je juist van koude gekookte rijst de beste nasi goreng kunt maken? Hij plakt dan namelijk niet en blijft lekker los.
Amadea
2 jaar geleden
Maar volgens mij zijn er ook in eetlepels diverse maten...
LeonardN
2 jaar geleden
Nog slechter advies dan een beker imo.
Eetlepels hebben diverse maten en moet je dan afstrijken, of met een kop erop?
Een beker met bekende maat is lijkt me nauwkeuriger.
Maar het is vooral geen antwoord op de vraag.
amc
2 jaar geleden
Er is een standaard internationale maatvoering en daaraan voldoen de meeste EETlepels. Elke keuken/ kookboek/ recept hanteert deze maten. Je kunt er dan ook vanuit gaan dat een standaard eetlepel tussen 12 en 15 ml. bevat. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat je ze niet met een kop erop meet, maar afgestreken. .
0,625 plastic bekers

100 gram rijst in een 200 ml beker

100 gram rijst = 125 ml

125 ml / 200 ml= 0,625 bekers
===
(de 200 ml komt uit de reacties onder de vraag)
Toegevoegd op 29 december 2021 12:31: tekst