Kan je kipfilet bakken/braden (oven/pan) zonder olie of boter?

En zo ja, hoe lang/ hoe warm?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Koken
11.6K

Het beste antwoord

Kipfilet kun je makkelijk bereiden zonder vet.

Een goede pan heeft niks nodig.
De pan goed warm laten worden en je kunt de kip meteen bakken.
Denk ook eens aan een grill pan.

Kip in de oven (200 graden, ongeveer half uur of in stukjes 20 minuten) kan ook zonder gebruik van vet.

Zelf gebruik ik wel altijd iets vloeibaars.
Denk aan sap van fruit, melk gebonden met roux etc.
In de link zie je ook veel tips
https://nl.lavozdeecuador.com/articles/food-and-drink/how-to-bake-chicken-with-no-oil.html

Wat ik zelf heel graag gebruik is een slowcooker.
Doe er groente bij (tomaat geeft veel vocht) en kruiden en laat een paar uur staan.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dankjewel! Dit is waar ik naar op zoek was!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Fijn!
In de oven kan zelfs bakpapier als laagje gebruikt worden.
Succes met het bereiden!
Gewoon geregeld kijken tot je het vaker gedaan hebt.

Andere antwoorden (2)

Ja, je kan kipfilet koken. Een hele kipfilet kook je in 20 tot 25 minuten gaar. Een halve kipfilet moet 15 tot 20 minuten koken. Koken gaat onder normale omstandigheden op 100 ⁰C.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dankjewel! Maar mijn vraag was dus eigenlijk of je het kan bakken of braden zonder olie?
Antoni
2 jaar geleden
Graag gedaan. Ik had de indruk dat je de kipfilet bereiden door deze te koken ook hieronder verstond, dat je gewoon klaarmaken om op te eten bedoelde.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Oké, is geen bakken, maar een goed alternatief.
Lekker veel kruiden bij het koken en je hebt heerlijke kip.
+
Je kunt kip prima bakken in een oven op 200 graden.
Normaal gesproken is kipfilet in de oven in 30 tot 40 minuten gaar. Controleer na het verstrijken van de eerste 20 minuten van de baktijd de temperatuur binnenin de kip met behulp van een vleesthermometer. Een wat dunnere kipfilet is waarschijnlijk eerder klaar, dus let goed op of het vlees niet verbrandt of uitdroogt. Controleer je kipfilet na de eerste 20 minuten iedere 10 minuten.
Toegevoegd op 17 december 2021 09:18: bron
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Maar kan dit zonder olie?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ja, dat kan. De kipfilet bevat genoeg vet van zichzelf.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
+
Ja dit kan ook zonder vet.
Desnoods verpak je de kip in aluminiumfolie met wat groente op de bodem.