Omdat het een handig middel is om de sla droog te krijgen.
Hoewel de uitvinding van de slacentrifuge als modern wordt beschouwd, bestonden eerdere apparaten, waaronder een uit de 19e eeuw, wel en hadden vergelijkbare functies. Toen de slacentrifuge in de jaren zeventig op de massamarkt werd geïntroduceerd, waren er al een aantal andere technieken en producten beschikbaar en toegepast voor het drogen van groenten en salade. Eén zo’n apparaat was een draadmanddroger, in wezen een opvouwbaar vergiet, dat kon worden geschud of rondgedraaid om het overtollige water te verdrijven. Deze methode is door sommigen bekritiseerd vanwege zijn onpraktische eigenschappen en volgens een schrijver was het proces vergelijkbaar met ‘bij een hond staan die zichzelf droog schudt’.
Rauwe bladeren in een salade moeten zowel schoon als droog zijn.
Salade die niet goed is gewassen, kan potentieel schadelijk zijn, want soms kunnen er bacteriën en virussen op zitten, zoals E. coli, salmonella en listeria. Het risico op een ziekte is over het algemeen echter laag.
Daarnaast is het drogen van de bladeren voor de salade belangrijk omdat saladedressings en oliën niet goed hechten aan natte sla of slabladeren.
Saladegroenten die lange tijd in water worden gelaten, zullen slap worden, en slablaadjes kunnen gemakkelijk worden beschadigd en gekneusd als ze tijdens het was- en droogproces hard worden behandeld.
Toegevoegd op 11 november 2021 12:56: tekst
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Kunnen er op de rauwe bladeren ook bestrijdingsmiddelen zitten?
En zo ja, hoe worden die verwijderd?
SimonV
2 jaar geleden
Ja. Sla blijkt in meer dan de helft van geteste monsters vervuild met meerdere bestrijdingsmiddelen.
Volgens een wetenschappelijke studie is de meest effectieve manier om de groenten en fruit te wassen om pesticiden te verwijderen om ze 12-15 minuten te weken in een mix van water met baking soda (zuiveringszout).
https://www.foodwatch.org/nl/current-nieuws/2018/toename-bestrijdingsmiddelen-gevonden-in-voedsel/
https://www.bewustpuur.nl/nl/blogs/bewust-puur-blog/hoe-kun-je-groenten-en-fruit-het-beste-wassen-om-p/
Natte sla wordt nu eenmaal slap en dat willen we niet. Sla moet mogelijk knapperig blijven en zo droog mogelijk om de dressing goed te laten hechten.
Vroeger nam de huisvrouw vaak een schone, droge theedoek om hem droog te slingeren. Daarvoor moest ze buiten gaan staan om haar keuken droog te houden. Ze verpakte de sla als in een soort knapzak en draaide hem in het rond. Nadeel was dat de doek weer moest drogen. Deed je hem in een vergiet na het wassen, dan had je het nadeel dat de blaadjes toch niet goed droogden en hem met de hand uitknijpen was geen optie, want gekneusde blaadjes wilde je ook niet.

Gelukkig zijn er creatieve mensen en iemand moet ooit hebben gedacht dat dit beter moet kunnen en voila...de slacentrifuge werd uitgevonden. Het enige nadeel is dat hij plaats inneemt in je keukenkastje. Maar gelukkig was er weer iemand creatief genoeg om een opvouwbare uit te vinden.
amc