Moet je wel of niet de olie laten uitlekken bij ingeblikte tonijn?

In recepten staat vaak dat je tonijn uit blik in (zonnebloem-)olie eerst moet laten uitlekken, maar dan vervolgens weer zelf (zonnebloem-)olie moet toevoegen? Is de olie uit het blik niet goed of minder lekker?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Koken
10.5K

Antwoorden (2)

Als je alleen de tonijn wilt gebruiken, kun je de olie beter laten weglekken.

Anders niet. Het vet van de vis lost enigszins op in de olie. Dit betekent dat gezonde vetten in de vis (Omega-3) met de zonnebloemolie kunnen wegspoelen als je deze afgiet.
SimonV
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
Als je alleen tonijn wilt gebruiken, kun je ook een blikje tonijn-in-water kopen. Dat geeft minder geklieder met uitlekken (ik geef het tonijn-water altijd aan de hond, maar katten lusten het ook). Tegenwoordig zijn er trouwens ook blikjes waar de vis wat compacter in is gedrukt, daar zit nauwelijks extra olie in. Heb je toch een beetje olie bij de vis zonder dat het hoeft uit te lekken. Moet je wel wat meer peuteren met een vork om de vis uit zo'n blikje te krijgen.
Je kunt ervoor kiezen om de olie weg te gooien, of (her) te gebruiken. Het is olie met vooral een vissmaak - dus je kunt het gebruiken om extra vissmaak te krijgen aan je gerecht, of, als je het weggooit, om de vissmaak wat te temperen. Lekker of minder lekker ligt aan degene die het proeft!
Ik gebruik de olie van tonijn altijd om bijv. toe te voegen aan het pastawater, waar ik tegen het "plakken" altijd wat olie bij doe. Met de olie uit een blikje ansjovis maak ik ansjovis-boter - beetje van de olie toevoegen aan boter of margarine - lekker op bijv. stokbrood!