Zijn mosselen in juni al lekker om te eten?

Ik zag dat diverse supermarkten al mosselen verkopen.
Zijn mosselen in juni al lekker ?
Ik durfde ze niet mee te nemen, vandaar deze vraag.

2 jaar geleden
in: Koken
6.5K
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.schmidtzeevis.nl/html/mosselinfo.html Ook worden in Nederland mosselen gekweekt in de zogenaamde hangcultuur. Dit is overigens dezelfde mossel als die op de traditionele manier wordt gekweekt, alleen is de mossel jonger en hangt hoog in het water met duidelijk een ander voedselaanbod dan de bodemcultuur. Deze methode is afgekeken van de Fransen. Hierdoor is men in staat de mosselen soms al in mei en juni te eten. (geen antwoord, maar het zou dus kunnen dat ze dan al lekker/goed zijn, maar "lekker" is vooral een subjectieve vraag)

Antwoorden (3)

Vaak denken mensen dat je mosselen kunt eten als de “r in de maand” is. Het mosselseizoen loopt echter van juli tot en met half april in het jaar erop. Je kunt dus beter onthouden dat mosselen te krijgen zijn als de “r in het seizoen” is: zomer, herfst en winter. Meer weten over mosselen? Schijnbaar zijn ze nu dus al goed anders worden ze echt niet verkocht.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Is me geheime minner er weer?
Rieneke1
2 jaar geleden
Geen min van mij, maar wel een beetje tegenstrijdig antwoord?
LeonardN
2 jaar geleden
"Schijnbaar zijn ze nu dus al goed anders worden ze echt niet verkocht." https://tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/eetrijp (kijk vanaf 19:46)
Men verkoopt dus soms met willens en wetens dingen die (nog) niet "goed"/"lekker" zijn.
Ik zeg niet dat dat hier ook het geval is, maar het laat zien dat je uitspraak niet als altijd waar geldt. Het meest bijzonder is dat je een knip/plak doet van een stuk tekst die je uiteindelijke conclusie eerder lijkt te weerspreken dan te versterken. Juist dan zal je een sterker argument moeten voeren dan je nu doet me dunkt.
De Zeeuwse mosselen niet, maar uit Ierland of Denemarken geïmporteerde exemplaren wel. Om in de 'stille' maanden toch aan de vraag te kunnen voldoen wordt er gebruik gemaakt van importmosselen uit Ierland en Denemarken. Zo kunnen er toch het hele jaar door mosselen verkocht worden. Door het lokale klimaat en de zogeheten hangcultuur zijn deze namelijk eerder gereed voor consumptie. De smaak is wat minder zilt dan die van de Zeeuwse, maar daar kun je zeker ook wel van genieten.

Het Nederlandse en Belgische mosselseizoen loopt van juli tot half april. Doorgaans is in de tweede week van juli de tijd aangebroken dat de mossel een vleespercentage van meer dan 34% heeft bereikt en daarmee geschikt geworden is voor consumptie. Tussen half april en begin juli is de Zeeuwse mossel vanwege het voortplantingsproces niet geschikt voor consumptie. In juni zit er veel voedsel in het zeewater zodat de mosselen zich lekker rond kunnen eten.

Let op: hoe vroeger in het seizoen, hoe meer eiwit een mossel bevat. Bij wie daar gevoelig voor is kan daar een allergische reactie door uitgelokt worden.
Amadea
2 jaar geleden
Zijn de mosselen afkomstig van de hangcultuur (zoals in Zeeland) dan zijn ze vaak begin juni al 'rijp' voor consumptie. Dit is afhankelijk van het weer in het voorjaar. De mosselen hebben namelijk een voortplantingsperiode in april-mei en zij sterken weer aan na deze periode en dat is al in juni. Het seizoen voor de bodemcultuurmosselen begint meestal in juli met de nieuwe oogst. Heeft het weer meegewerkt, dan is de kwaliteit en het aanbod van de hangcultuurmosselen dus ervoor gezorgd dat ze al in de verkoop gedaan konden worden.

Er wordt vaak gedacht dat de mosselen pas goed zijn als de 'r' in de maand zit. Dit was vroeger zo omdat dit met de houdbaarheid te maken had, maar met het huidige gekoeld vervoer is dit veranderd in de 'r' in het seizoen. Ga er dus maar vanuit dat in de zomeR, heRfst en winteR de mosselen gegeten kunnen worden en valt de lente hier dus buiten.
amc