Het enige juiste antwoord is: goede aardappelen koken. Ik ben getrouwd in Indische kring en daar wordt gedacht dat iedere aardappel een aardappel is, maar niets is minder waar. Je moet eerst bepalen of je een kruimige of niet kruimige aardappel wil en dat moet je het type uitzoeken. De duurste zijn de lekkerste. Ik vind Maltas erg lekker bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
'daar wordt gedacht dat iedere aardappel een aardappel is, maar niets is minder waar' komische gedachtenkronkel ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk gek, mar ik moest het formuleren zonder veel extra info erin te stoppen. Daarnaast zijn sommige aardappels zijn de naam aardappel niet waard. Overigens denken Aziaten dat rijst iets heel bijzonders is, en dat de ene rijst onvergelijkbaar is met de andere rijst. Dat is zo, maar dat geld pook voor aardappels.
Er zijn veel mensen die een voorkeur voor een bepaald soort hebben. Dat heb ik dus niet. Wat ik wel erg lekker vind(en ook diegene die bij me eten) is om in het kookwater op het laatst (een mengelmoes van )verse tuinkruiden heel even mee laten ""koken"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je even op de link hieronder klikt zie je dat er ooit eens een vraag is gesteld over kruiden en specerijen die lekker zijn bij gekookte aardappelen. Bij de antwoorden die daarop gegeven zijn zit vast een een goeie tip over hoe je gekookte aardappelen echt lekker maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst moet je op zoek naar goede aardappelen. De keuze voor een bepaalde aardappel is persoonlijk.

Vervolgens raad ik aan om de aardappel(s) te stomen. Er blijft meer smaak over en bij een goede aardappel is dat zeer de moeite waard, ook al duurt het stomen wat langer dan koken.

Zelf ga ik voor mijn aardappelen meestal naar de natuurwinkel.

Toegevoegd na 59 seconden:
Regelmatig ruiken de aardappelen zo heerlijk dat ik ze zo, met alleen een beetje zout en peper, opeet.
13 jaar geleden
Schil de aardappels, snij ze in gelijke stukken.
Laat ze een uur in het water weken voordat je ze kookt.
Ververs het water, en kook de aardappels ca 20 minuten!
Begin na ongeveer 18 minuten al te controleren met een vork of ze niet overgaar koken/kapot koken.
Zet het vuur uit en laat de aardappels nog ff een kleine 5 minuten in de pan voordat je het water afgiet!
Dan afgieten, even opstoven!
Op je bord scheppen, iets kip of karbonaden kruiden erover en een lekkere jus erbij. eet smakelijk!
Ikzelf vind de aardappels in de rode schil het lekkerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik ergens de 'Opperdoezer ronde' ontdek dan koop ik ze direct! Dat is een aardappel met smaak!
Ik borstel ze goed schoon onder stromend water en heb de pan met een flinke laag water al op het vuur staan. Het is nl. een vastkoker en die mogen in veel water koken.
Als het water kookt, gaan ze erin en zodra het water weer kookt gaat het vuur laag. Als ze er tegen de 20 min. aan liggen te garen prik ik even of ze al gaar zijn. Afgieten, evenuitstomen en alleen met een klomtje boter eten, heerlijk! Jammer dat ze er nog maar zo weini zijn, ze worden door met name de kwetsbaarheid v.d. schil nog met de hand gerooid en veel telers hebben inmiddels afgehaakt. Maar het is de lekkerste aardappel vind ik.

Heb ik een kruimige aardappel ( wanneer ik een lekkere jus of saus heb) dan schil ik ze, spoel ze af onder de kraan en doe ze direct in een pan waarin een bodempje water aan de kook gebracht is, met iets zout erin of soms een bouillonblokje. Laat ze dan weer net zo tegen de 20 min. koken, controleer en als ze gaar zijn , giet ik ze af, schud de pan even om en zet ze nog 1-2 tellen op het hoge vuur om het laatste vocht te laten verdampen.
Ze worden dan mooi kruimig.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh oh, ik heb per ongeluk op min gedrukt, maar dat moet een dikke plus zijn, ik geef je een plus in een ander antwoord!
amc
13 jaar geleden
Dank je wel voor je eerlijkheid! Ik vond het al raar en dacht dat ik ook een 'minnaar'gekregen had! Ik dacht al, hoe kan diegene de Opperdoezer niet lekker vinden, dat kan volgens mij niet bestaan.
Kook je favoriete aardappels op je favoriete kookwijze.
Doe er wat karwijzaadjes (ook wel kummel genoemd) bij. Ik doe er 5 per pond bij.
De aardappeltjes krijgen dan een beetje vanille-achtige bijsmaak.
's lekker hoor...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop vastkokend aardappelen (kijk op de verpakking)
schil de aardappelen doe ze in een pan met water laat ze 20 minuten koken en dan prik je of ze gaar zijn giet ze af en laat ze droog koken dus zet de pan met aardappelen weer op het vuur en kook ze totdat ze droog zijn het is lekker met wat jus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tien minuten in de magnetron op de hoogste stand, en daarna nog even droogstomen. Makkelijk en lekker. Beetje uitproberen met welke aardappel het best bevalt, maar dat geldt eigenlijk voor alle antwoorden hier....