Wat is een winterpeen (in een recept)?

Vroeger waren winterpenen van die extra grote, en vooral extra dikke, wortels. Twee tot drie keer zo lang als een gewone waspeen, en zeker drie keer zo dik.

Als ik nu in de supermarkt winterpenen koop, twijfel ik of ik wel echte winterpenen te pakken heb. Het zijn, in mijn beleving, eerder de net wat bovengemiddeld grote waspenen. De echte stugge knoeperds van winterpenen die ik me van vroeger herinner, zijn alleen nog bij de betere groenteboer te krijgen.

Als ik nu in een recept lees dat ik een halve winterpeen nodig heb, welke winterpeen wordt dan bedoeld? De originele, van vroeger? Of de huidige "forse waspeen"?

Ik los het nu maar op door drie "forse waspenen" te nemen (die dus tegenwoordig als "winterpeen" worden verkocht), omdat dat qua gewicht ongeveer overeenkomt met één halve winterpeen (de echte, van vroeger) - en dat gaat goed. Maar toch vraag ik me af wat men nu eigenlijk bedoelt met "winterpeen", en of de definitie daadwerkelijk is veranderd.

2 jaar geleden
in: Koken
2.1K
Amadea
2 jaar geleden
De voorverpakte winterpenen hebben een handiger klein formaat. De grote maten worden los verkocht. Niet alleen bij groenteboer maar ook bij grote supermarkt.
Amadea
2 jaar geleden
Er is trouwens goed proefbaar smaakverschil tussen winterpeen en waspeen. Verschil in stevigheid, zoetheid, waterigheid, "bite" en mogelijkheden om ze te verwerken.

Antwoorden (1)

De definitie is niet veranderd, alleen de presentatie. Je koopt nog steeds winterwortels in de supermarkt: diep oranje van kleur, stevig met een volle smaak en lang houdbaar.
Maar ze worden wat kleiner geoogst. Dat is handiger met verpakken.
Daarnaast worden ze gewassen en glad opgepoetst. Dan zijn het buitenste velletje en het zand eraf en zien ze er mooier uit.
SimonV