Kan een RVS braadslee krassen door bijvoorbeeld stapelen of een scherp voorwerp?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
3K

Antwoorden (2)

Ja. Na verloop van tijd kunnen er lichte oppervlakkige krasjes ontstaan.
Ook metalen keukengerei kan op een gegeven moment krasjes achterlaten in de pan.
Gebruik bij het schoonmaken van RVS geen agressieve reinigingsmiddelen en schuurmiddelen. Poets het oppervlak nooit met chloor en gebruik vooral géén staalwol.

Kies je ervoor om lichte krasjes weg te werken met een schuurvlies, let er dan goed op dat je met de slijprichting van het RVS mee schuur. Als je tegen de slijprichting in schuurt, ontstaan er lelijke, doffe plekken op het oppervlak die erg lastig of zelfs niet meer te verwijderen zijn.
SimonV
3 jaar geleden
Ja, ook in rvs kunnen krassen komen. Maar het voordeel van rvs is, dat je die krassen er ook weer gewoon uit kunt poetsen. Lichte krassen kun je polijsten met een metalen schuursponsje. Als je dat doet voordat je de schaal gebruikt voor eten, is het veel makkelijker af te wassen dan wanneer er eten (of indien buitenkant: vet of olie) in de krassen is gekomen.

Hoe harder het materiaal, hoe minder snel het zal krassen, of hoe minder diep de krasjes zullen zijn. RVS is een legering van verschillende metalen. Afhankelijk van de samenstelling van die metalen is het rvs harder of minder hard. Grootste nadeel van wat minder hard rvs, is dat het ook eerder deukt. Maar ook met een deuk is een rvs braadslee nog prima bruikbaar.