Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je groenten steeds blancheren voor invriezen?

Er is me gezegd dat als je verse groenten koopt je en je deze vacuum trekt , je ze zo in de diepvriezer kunnen en dat blancheren dan niet hoeft klopt dit ?

3 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Zelf doe ik ze er af en toe rauw in. Met verse groene selder bijvoorbeeld. Die ik pas heb gekocht en besluit om pas volgende week mijn soep te maken. Dus voor erg korte tijd.
Maar...
Er zijn een aantal redenen om groente te blancheren:
Het houdt je groenten knapperig.
Blancheren zorgt dat de groenten hun kleur behouden.
Schadelijke bacteriën en ander ongedierte verwijderen.
Het deactiveren van enzymen voor langere houdbaarheid tijdens het invriezen.
Penetrante groenten geur- en smaak neutraliseren.
Let op: het proces van blancheren begint bij het koken van je groenten (zonder deksel). De exacte kooktijd is afhankelijk van het soort groenten.

Extra informatie: je kunt groenten gekoeld of ingevroren bewaren. Als je de groenten in de koelkast bewaart hanteer je een temperatuur van gemiddeld 4°C. Wil je groenten langer bewaren? Dan is het verstandig om je groenten bij een temperatuur van -18°C in te vriezen. Sommige groenteboeren en supermarkten bewaren groenten tot wel -30°C waardoor het langer houdbaar blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee hoor, niet altijd. Zoals sperziebonen die kun je soms in de reclame kopen en in porties invriezen. Schoonmaken kan eerst , blancheren is zeker niet nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding