Wat draagt het fruiten van de groente bij aan de smaak van (vegetarische) groentensoep?

In het recept van mijn zoete aardappel-paprika soep staat: doe wat olie in de pan en fruit de groenten gedurende 2 minuten. Daarna moet het water en de kruiden erbij en mag de soep een tijdje koken.

Maar wat is precies het effect van dat fruiten? Ik zie na 2 minuten niet zo veel verschil (en na 4 minuten ook nog niet). Groente is (natuurlijk) nog lang niet gaar, ook niet bruin gebakken (zoals bij het bakken van vlees), dus ik vraag me af wat het effect hiervan op de smaak is.
Is deze bereiding echt verschillend van gewoon alles in de pan, water erbij, beetje olie en dan gelijk koken?

3 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Probeer eens het verschil met uien.
Rauw of gefruit in een gerecht is een wereld van verschil in smaak. Zo eet je bruine bonen bv met ui en hier kiezen wij voor rauw + gebakken. Inderdaad voor de smaak.
Zeg je bakken is iets anders dan fruiten , correct , echter het smaakverschil van fruiten en rauw is zoveel groter dat je het beslist eens moet proberen.
gvrox
3 jaar geleden
@jodokus de vraag gaat niet over het verschil tussen rauw en gefruit, maar tussen gefruit (en daarna gekookt) en (alleen) gekookt.
crispy
3 jaar geleden
Is wel een interessante vraag. Ik zie bijna bij elk recept wel dat je de groenten eerst even moet 'aanzetten', maar waarom dat is... beetje een vraagteken voor mij.
Wellicht is het woord 'aanzetten' wel iets dat het een en ander verklaart: 'de smaak wordt aan gezet'.
Maar om eerlijk te zijn heb ik daar met mijn beperkt culinair ontwikkelde smaak/reuk niet veel verschil gemerkt.

Antwoorden (1)

De smaak wordt intenser als je de groenten eerst fruit in wat olie of boter. Maar als je het verschil niet proeft, of niet belangrijk genoeg vindt, kun je natuurlijk alles ook meteen koken - dat scheelt weer moeite....