Waarom koken mijn eieren altijd over in een eierkoker?

Ik heb sinds een halve week een eierkoker, omdat het concept mij super handig lijkt. Dus ik doe er eitjes in, water volgens het bijgeleverde maatbekertje en ik prik er gaatjes in. Ik heb bij vrijwel al mijn eieren dat het eiwit uit het gaatje vloeit, een beetje zoals lava uit een vulkaan. Of het gebeurt dat mijn eieren barsten.

Heeft iemand ervaring met dit keukenapparaat? Het lijkt mij super handig als het goed werkt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
14.6K

Antwoorden (3)

Het lijkt erop dat je het gaatje aan de verkeerde kant van het ei prikt. Je kunt dat controleren door de eieren even in water te leggen, de kant die dan naar boven komt daar zit de luchtkamer en daar moet je het gaatje in prikken.
Dan vervolgens de eieren met het gaatje naar boven toe in de eierkoker zetten.
3 jaar geleden
Ik prik de eieren altijd aan de ronde kant. En ik gebruik een eierprikker niet het prikkertje dat aan de onderkant van het maatbekertje zit.

Ik heb te vaak gehad dat ik het ei stuk druk, dat de naald te diep gaat. De naald aan de onderkant van het bekertje is langer en dikker dan de kleine naald van een losse eierprikker.
Toegevoegd op 19 oktober 2020 16:55: bron
3 jaar geleden
Als de reden van barsten of uitvloeien niet het gevolg is van het gaatje aan de verkeerde kant prikken heeft het zeer waarschijnlijk te maken met de manier waarop de eierkoker werkt.

Met gewoon eieren koken kun je het ook hebben, soms heb ik haast, dan verwarm ik water in de waterkoker en doe dat water daarna in een pan met de eieren (waar een gaatje in is geprikt). Gevolg: vrijwel altijd barsten of van die gestolde "uitpuilsels".

Zet ik koud water op met eieren gebeurt dat zelden tot nooit.

Dat is volgens mij de verklaring. Als eieren te snel opwarmen krijg je dit. En in de eierkoker kookt het water veel sneller dan in een pan met ruim water. Dat gaat gewoon te snel.
Moet ik erbij zeggen dat ik eieren in de koelkast bewaar, dus zo wordt het temperatuurverschil met kokend water nog groter.

Je zou als je dat ook doet eens als experiment eieren eerst op kamertemperatuur kunnen laten komen en dan in de eierkoker. Als dat uitmaakt heeft het met de snelle opwarming en het grote temperatuurverschil te maken.
PS: zie ook de link, ik ben niet de enige die dit heeft bedacht.
Toegevoegd op 19 oktober 2020 18:39: bron, tekst