Hoe kan je een cake goed uit de vorm krijgen?

Van tevoren spuiten we de vorm in met vloeibare boter. We hebben de cake er direct uit proberen te halen door hem op de kop te houden. Alleen bleef de onderkant achter in de vorm. Hoe voorkom je dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
2.8K
ronron1212
3 jaar geleden
sommige delen van de cake zien er slacht gemixt uit en de bodem is niet goed ingevet

Antwoorden (4)

ik laat de cake altijd een paar minuten staan als hij uit de oven komt,zodat hij iets afkoelt en daardoor krimpt, dan met een mes langs de zijkanten en dan omkiepen.
anneliez
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi anneliez, ja we hebben dat ook wel eens geprobeerd. De hele onderkant bleef er toen ook in. Kan het ook liggen aan het bakblik?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus, maak van die paar minuten gerust een kwartier (minimaal)
Neem een stuk bakpapier van ongeveer 30 centimeter en rol dit op. Keer de cakevorm om en leg de rol bakpapier erop. Knip het bakpapier af zodat het even lang is als de lengte van de cakevorm.
Vet de cakevorm in en leg het bakpapier erin; de twee korte zijden van de vorm blijven onbedekt. Druk het bakpapier goed aan zodat er geen beslag tussen kan komen.
Toegevoegd op 07 juni 2020 10:24: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat is handig! Gaan we proberen!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als alles mislukt, is dit een optie.
Zelf bak ik ook veel (ook cake), maar als de cake in de oven staat, doe je dan ook de proef met een sateprikker? Deze moet echt droog zijn. Jouw cake ziet er niet goed droog, gaar uit.
Dan, voor je de cake uit het blik haalt: laat de cake eerst met het blik een kwartier afkoelen op een rooster of onderzetter. Als de cake net gebakken is, is deze veel te zacht om meteen eruit te halen. Na een kwartier draai je het blik om op bijvoorbeeld een plank, theedoek. Eigenlijk laat de cake dan altijd los.
Als laatste wat Ronron zegt (hierboven), zorg dat je het beslag goed mixt. Het moet heel luchtig zijn. Gebruik alle ingrediënten op kamertemperatuur.
Plus voor de tip.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben geen keukenprins dus een geweldige tip, dank+
Alleen in-boteren is niet voldoende. Na het in-boteren de cakevorm bestrooien met bloem (niet te veel), (wat niet blijft plakken verwijderen). Hierna zou de cake (na het bakken) goed los moeten laten.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ wil idd ook wel eens helpen
Aponi
3 jaar geleden
Heb ik altijd zo gedaan. Vroeger deden ze dat altijd zo. Werkt super. Maar zoals gezegd de overtollige bloem wel goed uit het bakblik schudden anders krijg je een witte bloemlaag op de cake.
Cake vorm inboteren licht bestrooien met beschuit of paneermeel en de cake als hij uit de oven komt 10 min laten rusten geen probleem dan zuk 6