Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom mengen kaneel en citroensap soms wel en soms niet?

Hallo,
Het is een rare vraag maar ik stel hem toch!
Ik eet vaak yoghurt met appel kaneel citroensap en wat zoetstof.
Vaak mix ik de citroensap, kaneel en zoetstof van tevoren en zet het in de koelkast voor later. Maar ik krijg telkens een ander resultaat. de ene keer mengen de ingredienten met elkaar en ontstaat er een soort van slijmerige dikke substantie en de andere x scheiden de citroensap en kaneel en zakt de kaneel naar de bodem. Heeft iemand een idee waarom de ingredienten soms binden en soms niet? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Kaneel bevat kaneelolie. Olie is sowieso niet mengbaar met water en ook niet met citroensap. en beetje afhankelijk van het soort citroensap en ook de zoetstof kan je een mengsel maken. Als je heel goed mengt krijg je een emulsie. Een emulsie kan gestabiliseerd worden door een beetje zuur (citroensap). Je krijgt dan zoiets als een soort dunne mayonaise (mayonaise is echter gestabiliseerd met een emulgator zoals eidooier). In de praktijk is de stabiliteit zonder emulgator heel afhankelijk van mengverhouding, wijze van mengen en temperatuur. Veel factoren waar in de practijk met kleine beetjes moeilijk rekening is te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding