Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je cacao nibs het makkelijkst smelten?

Ik heb cacao nibs gekocht bij de bio winkel, de keuze gemaakt voor cacao nibs in plaats van cacaopoeder omdat de nibs een veel hoger vetgehalte hebben, wat ik juist waardeer. Maar ik krijg het niet gesmolten, noch in de microgolfoven, noch in de pan :/

Is er een manier hoe ik de cacao nibs kan smelten zonder gebruik te maken van koolhydraten en/of suikers?

Tips en adviezen zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
11.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Cacao nibs zijn grof gemalen geroosterde cacaobonen en die kan je niet smelten. Het is namelijk iets heel anders dan de vertrouwde chocolade die we kennen. Vergelijk het met de productie van echte chocola (tweede link) en dan zie je het enorm grote verschil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hey, thanks voor de reactie, begrijpiik het goed dat cacaomassa hetzelfde is als cacao nibs? Zo ja, als ik de cacao nibs verder zou malen in een koffiemolen en het dan zou smelten samen cacaoboter, zal het dan wel lukken om een substantie te creëren voor het maken van chocolade?
Niet. Cacaonibs smelten niet. Je kunt ze alleen in een koffiemolen vermalen tot poeder.

Wil je voor een recept gesmolten rauwe chocolade gebruiken, koop dan bijvoorbeeld https://www.denotenshop.nl/lovechock-extreme-dark-99.html
(Lees meer...)
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hey Amadea, bedankt voor de reactie, ik vraag mij nu af hoe het komt dat zo'n rauwe chocolade met een zeer hoog vetgehalte wel zal smelten en de cacao nibs niet, is daar een verklaring voor?
Amadea
4 jaar geleden
De nibs bestaan uit op lage temperatuur geroosterde kleine stukjes rauwe cacaobonen. Chocolade wordt gemaakt van cacaoboter met cacaopoeder. Dat cacaopoeder wordt verkregen door onder hoge druk de inhoud uit cacaobonen te persen, waardoor cacaoboter en een cacaomassa van elkaar gescheiden kunnen worden. Die cacaomassa wordt vervolgens verpulverd tot cacaopoeder. Gemalen cacaonibs hebben dus een andere samenstelling dan cacaopoeder en daarin zit het verschil.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding