Hoe verkrijg je 'krokante pannenkoeken" zoals in Bretagne?

In Bretagne zijn de pannenkoeken zeer dun maar ook echt krisperig.
Heb wel dunne uitgeprobeerd maar lukt niet.
Ook wafels krijg je niet erg krokant...WAT wordt er aan het deeg toegevoegd?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Antwoorden (1)

Benodigd:
250 g gewone bloem
1/2 liter melk
2 eieren
Een snufje zout
Wat vanillesuiker

Er wordt dus eigenlijk niets bijzonders aan het deeg toegevoegd. Je hebt echter wel een crêpe-kookplaat, een ‘bilig’ genoemd, nodig die het pannenkoekje krokant maakt.
.
Verschil bilig (of billig, pillig, crêpière) en koekenpan
Een koekenpan wordt gekenmerkt door een dikke bodem en een lage rand. Het beslag loopt er tot de rand in.
Bij een bilig wordt een hark gebruikt om het beslag aan te brengen, waardoor de crêpes erg dun kunnen worden (ca. 1 millimiter).
De hitte van een koekenpan is niet zo gelijkmatig verdeeld en nauwkeurig instelbaar als die van een bilig.
SimonV
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Wat doet een crêpe-kookplaat anders dan een gewone koekenpan ? Beide worden immers warm !
SimonV
4 jaar geleden
Toegevoegd.